اخبار

در جلسه مشاوره پیشران پوشاک مسجدسلیمان عنوان شد: ارزش و تمایز کار خود را نسبت به رقبا شناسایی کنید!

خوزستان

۱۴۰۰/۱۲/۲۸

خلاصه خبر

دومین جلسه مشاوره تخصصی حوزه بازار و کارآفرینی برای تولیدکننده پوشاک مسجدسلیمان در مرکز شماره دو جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 24 اسفندماه 1400 در راستای برنامه "دوشنبه های مشاوره" به صورت رایگان با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری کارشناس مستندسازی طرح با موضوع مشاوره بازار برای فلک ناز مدملیل تولیدکننده پوشاک و پیشران طرح از شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد.
در این جلسه مدملیل با بیان اینکه برای انتخاب محصول درست، تولید لباس های خانگی نخی را مدنظر قرار داده ام و صحبت های اولیه ای نیز برای تولید داشته ام، گفت: با این حال هنوز برای بازاریابی و فروش آن مشکل دارم و می خواهم در این خصوص مرا راهنمایی کنید.
همچنین علوی در این جلسه با طرح این پرسش که مردم محصول را برای چه می خرند، دلایل مختلفی را بیان و تصریح کرد: مردم کفش را برای چه می خرند؟ گاهی ممکن است "راحتی"، گاهی "زیبایی" و یا "ایمنی" دلیل خریدن آن ها باشد. پس کفش همان کفش است اما دلایل مختلفی برای خرید ان وجود دارد. گاهی هم افراد یک کالا را برای "ارزانی" خرید می کنند. یعنی "قیمت" دلیل خریدشان است. این دلایل همان ارزش است که با خرید یک محصول به دنبال آن هستیم.
وی با تأکید بر اینکه مردم محصول نمی خرند، بلکه "ارزش" و "نتیجه" می خرند، گفت: اگر کسب و کاری می خواهد موفق شود باید ببیند مردم از آن محصول چه نتیجه ای می خواهند و چه انتظاری دارند. آن گاه محصول را طوری طراحی و تولید می کند که از او خریداری کنند و شما ارزش محصول خود را نسبت به رقبا باید بسنجید.
مشاور بازاریابی و اشتغال  طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: چالش اصلی در بازاریابی ایجاد ارزش است؛ پس اولین کار این است که ارزش و تمایز کار خود را نسبت به رقبا شناسایی کنید. چند نکته وجود دارد؛ همه آدم ها ارزش های یکسانی ندارند و گروه هدف و بازار شما مجموعه ای از افراد هستند که باور، نیاز، خواسته، توان مالی و درک شان به یکدیگر نزدیک است؛ به طور مثال اگر می گوید کفش را برای زیبایی می خواهم و زیبایی یعنی این موارد را داشته باشد آن گاه آن مجموعه می تواند برای این گروه هدف محصول متناسب را طراحی و تولید کند.
علوی افزود: پس اساس بازاریابی پاسخ به این سؤال است: "چه ارزشی برای چه کسی؟". آنگاه می توانید محصولی تولید کنید که متناسب با آن ها باشد. پس باید مشخص کنید که بازار هدف شما چه گروهی است و به دنبال چه هستند تا محصول متناسب انتخاب کنید در غیر این صورت بازاریابی و فروش اتفاق نمی افتد. چون افراد مختلف نیازهای مختلف و باورهای مختلف دارند شرکت های بزرگ برای آنکه تناسب بازار را ایجاد کنند مدام مدل های مختلف ارایه می دهند.
وی با بیان اینکه نکته کلیدی در بازاریابی خلق ارزش است و این ارزش از طرف مشتری تعریف می شود، خاطرنشان کرد: با این مدل شما دیگر آگاهانه می دانید که باید چه کار کنید. از سوی دیگر قیمت محصول حتما باید مساوی این ارزش و ارزش دریافتی با قیمت محصول صرفه داشته باشد.  قیمت به عنوان یکی از ویژگی های محصول مهم است اما به عنوان استراتژی ورود به بازار فرق می کند.
این مشاور بازاریابی و کسب و کار با ذکر یک مثال در خصوص قیمت، ادامه داد: کسی که یک ماشین را 5 میلیارد تومان خریداری می کند هم قیمت برایش مهم است و ماشین 5 میلیاردی را 6 میلیارد نمی خرد بلکه سعی می کند تخفیف هم بگیرد ولی دلیل انتخاب این فرد فقط"قیمت" نیست زیرا اگر قرار بود تنها بر مبنای قیمت ماشین بخرد، باید ارزان ترین خودرو را انتخاب می کرد. به این مشتری ها، مشتری های حساس به قیمت می گویند که تنها عامل انتخابشان قیمت است و پایین ترین قیمت را انتخاب می کنند ولی وقتی به طورمثال به دنبال برند "الف" می گردید دیگر حساس به قیمت نیستید بلکه ویژگی های آن محصول برایتان مهم است.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.