اخبار

جلسه مشاوره مدیر مزون بهار اهواز: داشته هایتان را به "مزیت" تبدیل کنید

خوزستان

۱۴۰۰/۱۲/۲۸

خلاصه خبر

اولین جلسه مشاوره تخصصی حوزه بازار و توسعه کسب و کار برای تولیدکننده پوشاک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از شهرستان اهواز در مرکز شماره دو جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 24 اسفندماه 1400 در راستای برنامه "دوشنبه های مشاوره" به صورت رایگان با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری کارشناس مستندسازی طرح برای بهار بلدی مدیر مزون بهار اهواز برگزار شد.
در این جلسه بلدی با اشاره به سوابق 25 ساله فعالیت خود در حوزه تولید پوشاک، اظهار کرد: سال ها در زمینه طراحی و دوخت انواع لباس های زنانه فعالیت می کنم و کارگاه تولیدی هم داشته ام ولی به دلیل برخی دلایل شخصی به ندرت سفارش تولید عمده قبول کرده ام و اکنون که شرایطم بهتر شده وضعیت اقتصادی بسیار دشوار است و با سرمایه کم هم نمی توان ریسک کرد. وضعیت اقتصادی مردم هم ضعیف شده است و در این شرایط نمی دانم چگونه کسب و کارم را می توانم توسعه دهم.
وی افزود: اخیرا که سفارش دوخت لباس فرم یکی از مدارس را انجام و تحویل دادم، لباس ها را به صورت بسته بندی شده و با دوخت تکی دوزی تحویل دادم و همراه آن کارت ویزیت نیز قرار دادم اما متاسفانه هیچ بازخوردی از این کار نداشتم در حالی که فکر می کردم این ارتباط شروع خوبی برای کسب و کارم باشد.
همچنین در این جلسه علوی با طرح این پرسش که چرا باید با شما تماس بگیرند، گفت: مردم چرا باید از شما خرید کنند؟ اگر شما پاسخ این پرسش را ندانید دیگران هم نمی دانند.پس باید ببینید چرا مردم باید شما را انتخاب کنند. همه می گویند از کیفیت و قیمت کارشان مطمئن هستند اما چه تعداد خیاط وجود دارد؟ در بازاریابی اولین چیزی که شما باید جواب بدهید اینکه چرا باید از من بخرند و این را باید به مشتری بگویید در حالی که عمده کسبه ما این را نمی دانند و تنها می گویند "خیاط" هستند؛ این پاسخ کمکی به بازاریابی شما نمی کند. شما باید به مشتری بگویید که چه کمکی می توانید به او بکنید؟ به طور مثال (من شما را زیباتر می کنم؛ در کارت ویزیت و تبلیغات خود باید این مزیت را برجسته و مطرح کنید)
وی تصریح کرد: برای آدم ها خودشان مهم هستند پس باید از زاویه دید آن ها نگاه کنید و بگویید که چه کمکی می توانید به آن ها کنید که بدانند ارتباط با شما چه منفعتی برایشان می تواند داشته باشد. مشکل عمده کسب و کارها این است که در ارتباط با خودشان صحبت می کنند؛ اگر می خواهید موفق شوید باید از زبان مشتری صحبت کنید و به او دلیلی بدهید تا با شما تماس بگیرد. باید به مخاطبتان چیزی بدهید که برای او ارزش باشد.
این مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اشاره به مفهوم "قیف فروش"، عنوان کرد: وقتی تبلیغات می کنید و به افراد برای انتخاب کارتان دلیل می دهید در مرحله اول تعدادی افراد درباره کسب و کار شما "آگاهی" پیدا می کنند. از این تعداد معمولا یک تا 2 درصد با شما تماس می گیرند؛ زیرا نرخ تبدیل  معمولا یک تا 2 درصد است. در مرحله بعد از میان کسانی که مایل به خرید هستند معمولا یک یا حداکثر 10 درصد از شما خرید می کنند. کسب و کارهای موفق نرخ تبدیل خود را می دانند و مدام سعی کنند آن را افزایش دهند. پس اگر قرار است یک فروش داشته باشید باید 1000 نفر شما را بشناسند و یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد این آگاهی و شناخت، شبکه های اجتماعی است.
علوی با بیان اینکه خرید در یک مرحله اتفاق نمی افتد، گفت: خرید در یک فرآیند که اصطلاحا به آن "سفر مشتری" یا فرآیند خرید می گویند اتفاق می افتد؛ پس تبلیغاتی که به من می گوید "بخر" در 99.9 درصد موارد شکست خورده است. از سوی دیگر مشکل تولیدکنندگان این است که معمولا قیمت تولید را به عنوان قیمت تمام شده در نظر می گیرند و هزینه های تبلیغات، کانال های بازاریابی و فروش، حمل و نقل، استهلاک و ... را در قیمت نهایی لحاظ نمی کنند، در حالی که به طور میانگین 10 درصد درآمد را باید به هزینه بازاریابی اختصاص دهید.
وی با تأکید بر اهمیت تناسب بازار و محصول، افزود: قیمت گاهی به عنوان یک فاکتور و گاهی به عنوان تنها فاکتور مهم است اما اینکه بگوئیم من با کیفیت هستم و به این دلیل مردم باید ازمن خرید کنند، یک خطای استراتژیک است زیرا کیفیت وظیفه ماست و افتخارمان نیست. افتخار و تمایزتان را به مردم بگوئید. شما باید داشته هایتان را به مزیت تبدیل کنید و آن مزیتی که شما را متفاوت می کند بیان کنید.
این مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با طرح این سؤال که چگونه می توان به یک اسکیمو یخچال فروخت، تصریح کرد: شما یخچال را برای تازه ماندن مواد غذایی خریداری می کنید پس یک اسکیمو نیز به همین دلیل باید یخچال بخرد. کسب و کار برمبنای کمیت و داده های واقعی کار می کند نه کلیت، پس همیشه به دنبال جواب های شفاف برای سؤالات کسب و کار خود باشید. دلیل خرید مردم، منفعت است باید به این منفعت فکر کنید و آن را بگویید. مرحله بعد این است که هر ویژگی از محصول شما باید یک مزیت یا منفعت ایجاد کند و این همان مدل طراحی محصول است.
علوی خاطرنشان کرد: در واقع در تبلیغات خود به این پرسش ها پاسخ می دهید که چرا باید محصول را بخرم؟ چرا باید از شما خرید کنم و در پایان ویژگی های محصول را بیان می کنید. به این سؤالات کلیدی فکر کنید و پاسخ آن را پیدا کنید. اینکه چه منفعتی برای مشتری ایجاد می کنید؛ چه مزیتی نسبت به رقبای خود دارید؛ منفعت را واضح و شفاف بیان کنید و ارزش پیشنهادی تان را بگویید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.