اخبار

مشاور کارآفرینی و اشتغال خوزستان عنوان کرد: اهمیت سیستم های انگیزشی برای نیروی انسانی به عنوان اولین مشتری کسب و کار

خوزستان

۱۴۰۰/۱۲/۲۸

خلاصه خبر

یازدهمین جلسه مشاوره تخصصی برای پیشران پوشاک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان از شهرستان اندیمشک با موضوع "سیستم سازی" برگزار شد.


متن کامل خبر

 به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 24 اسفندماه 1400 با حضور سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری کارشناس مستندسازی طرح برای مریم دانش مدیر تعاونی پوشاک ستایش اندیمشک در مرکز شماره دو جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
در این جلسه دانش با اشاره به مشغله اخیر خود برای اخذ تسهیلات، گفت: هنوز نتوانسته ام طراح خوبی برای طراحی لوگو پیدا کنم و از سوی دیگر برای سیستم سازی کارگاه هنوز مشکل دارم  و نمی دانم از کجا شروع کنم.
همچنین در این جلسه علوی با قول مساعد برای معرفی طراح حرفه ای، سیستم سازی را حرکت از سلیقه به رویه دانست و توضیح داد: سیستم سازی به این معناست که چگونه از ذهنیت به عینیت بروید و برای این کار باید مستندسازی کنید. مهم این است که رویه ها را از ذهن خود خارج و در جایی ثبت کنید. تا وقتی آن را مکتوب نکنید سیستم سازی شکل نگرفته است. "از سلیقه به رویه" یعنی قواعد، قانون و فرآیند کار را مکتوب و تعریف کنید. شما در حوزه کسب و کار خود با بخش های بازاریابی، فروش، تولید، نیروی انسانی و مالی سروکار دارید و باید برای تک تک این بخش ها قواعد را مشخص و مکتوب کنید.
وی افزود: به طور مثال در بخش نیروی انسانی شرح شغلی، شرایط احراز، جذب، شایستگی ها، ارتقا و تنزل، ارزیابی و ... را به صورت دقیق و با شفاف مکتوب کنید تا به یک جای بدیهی برسید که همه موارد شفاف باشد و یا در حوزه تولید نحوه دوخت، نحوه کنترل کیفیت، بسته بندی و ... را باید مستند کنید. البته سیستم سازی چیزی نیست که یک بار آن را انجام دهید و تمام شود بلکه باید بهبود مستمر داشته باشید و برای بار اول حداقل 6 ماه تا یکسال برای آن زمان بگذارید.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ادامه داد: بعضی موارد را همه لازم نیست بدانند. مثلا مباحث مالی را لازم نیست کارکنان خط تولید بدانند. ارتقا هم به معنای مسیر شغلی است و در سیستم سازی نیروی انسانی، باید دورنمای شغلی را مشخص کنید. انتظارات فرد، توانایی، انتظار خانواده و جامعه از او، با گذر زمان تغییر می کند و سیستم سازی کمک می کند این تعارضات را حل کنید. چه اشکالی دارد سیستمی راه بیاندازید که همه بدانند و هر هفته کارگر نمونه را انتخاب و معرفی کنید؟ این سیستم های انگیزشی برای مجموعه شما بسیار مفید است زیرا همیشه اولین مشتری شما نیروی انسانی شماست و اگر احساس کند که شرکت هوای من را دارد او هم هوای شرکت شما را دارد.
علوی خاطرنشان کرد: در ایام عید با یکی از سیستم های که برایتان راحت تر است شروع کنید که معمولا اولین سیستم مالی، سپس بازاریابی و در وهله سوم نیروی انسانی است. البته یک بخش امور اداری و فاینانس هم دارید که این فرآیند را شما باید تعریف کنید. مسیر تربیت نیروی انسانی با آموزش و ارتقا اتفاق می افتد و یکی از وظایف شما به عنوان مدیر سسیستم سازی و مراقبت از سیستم هاست.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.