اخبار

نشست خبری مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان

گيلان

۱۳۹۹/۰۷/۰۵

متن کامل خبر

ایسنا/گیلان- مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با اشاره به توانمندسازی ۲۷۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در گیلان در طی اجرای این طرح افزود: این افراد با کمک عناصر تاثیرگذار اجتماعی و اقتصادی که همان تسهیلگران، پشتیبانان و پیشران ها هستند، توانمند و در نهایت به بازار متصل شدند.

زهرا یعقوب نژاد در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه مشاغل خانگی راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال در سراسر جهان به ویژه برای زنان روستایی محسوب می شود اظهار کرد: در میان انواع کسب و کارهای موجود، تکیه بر توسعه کسب و کارهای خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه خدمات یا محصول موجب تنوع در اقتصاد می شود و به ویژه برای زنان نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی یک فعالیت اقتصادی است.

وی تصریح کرد: این کسب و کارها به نسبت سایر کسب و کارها کم هزینه تر بوده و ریسک پذیری کمتری دارد و می تواند منافع بی شماری را نصیب زنان روستایی کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی گفت: این طرح در راستای بند (ت) ماده دو برنامه ششم توسعه و بند ت ماده هشتاد مشخصا به زنان سرپرست خانوار و در نهایت بر مبنای بند (ب) ماده ۱۰۲ به معیشت زنان سرپرست خانوار می پردازد و هدف آن حمایت، پشتیبانی و ارتقای معیشت و اقتصاد خانواده از طریق توسعه مشاغل خانگی و خانواده محور و افزایش نرخ رشد مستمر فعالان نسبت به سال پایه است.

یعقوب نژاد، جهاددانشگاهی استان گیلان را مجری طرح و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان را ناظر طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار برشمرد و یادآور شد: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار که با موضوع بررسی، شناسایی و اولویت بندی مزیت ها و هماهنگی های اولیه استان ارائه شده، به دنبال شناخت ظرفیت مشاغل خانگی با رویکرد حمایت از بانوان سرپرست خانوار و معرفی فرصت ها و مزیت های استان در راستای توسعه و حمایت از اینگونه مشاغل است.

وی جامعه هدف این طرح را زنان همسر فوت شده، زنان مطلقه، زنان دارای همسر ( زندانی، از کار افتاده، معتاد، متواری، مفقودالاثر)، دختران مجرد بیکار ۴۵ تا ۵۵ سال عنوان کرد و گفت: این طرح با همکاری اداره کل امور بانوان و خانواده، سازمان های مردم نهاد، فعالین حوزه اشتغال و کارآفرینی، بخش خصوصی و سازمان های حمایتی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و انجمن حمایت از زندانیان در حال اجراست.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان خاطرنشان کرد: مهارت های زنان سرپرست خانوار در گیلان در 13 رسته شغلی شامل مهارت های زنان سرپرست خانوار به دوزندگی، حصیربافی، گلیم بافی، قالیبافی، چادر شب بافی، عروسک بافی، چرم دوزی، رشتی دوزی، پرورش گل و گیاه زینتی، گلسازی، پرورش قارچ، معرق، نقاشی  است.

یعقوب نژاد با اشاره به توانمندسازی ۲۷۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در گیلان در طی اجرای این طرح افزود: این افراد با کمک عناصر تاثیرگذار اجتماعی و اقتصادی که همان تسهیلگران، پشتیبانان و پیشران ها هستند، توانمند و در نهایت به بازار متصل شدند.

وی با بیان اینکه پروژه توانمندی سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۹ شهرستان اجرا گردیده است، گفت: این پروژه شامل بررسی ۲۷۰ نفر از بانوان ۱۵ شهرستان منتخب استان شامل آستانه اشرفیه، صومعه سرا، املش، لنگرود،فومن، شفت، بندرانزلی، لاهیجان، رضوانشهر،رشت، سیاهکل، رودسر، تالش، رودبار و ماسال است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان افزایش سطح تقاضای بازار برای تولید مشاغل خانگی، پتانسیل بالای بخش گردشگری و زمینه سازی برای کسب و کارهای وابسته به حوزه صنایع دستی، توسعه ی حمایت های آموزشی و توانمندسازی در زمینه مشاغل خانگی، انعطاف پذیری ساعات کاری، تغییر نگرش جامعه نسبت به مقوله مشاغل خانگی، ظرفیت بالای مشاغل خانگی برای ایجاد کسب و کار و درآمدزایی با استفاده از خلاقیت و نوآوری در این مشاغل و توسعه ی بسترهای الکترونیکی برای نوع جدید بازاریابی و فروش محصولات که منجر به کاهش هزینه ها در این زمینه می شود را از مزایای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در گیلان دانست.

وی در پاسخ به این سوال که «موانع و مشکلات توسعه کسب و کارهای خانگی در استان گیلان چیست؟» گفت: عدم آگاهی نسبت به بازارهای فروش، تغییر سلایق و نیازهای بازار ، کمبود مشاوران مجرب برای راه اندازی و توسعه مشاغل خانگی، عدم توجه به بازاریابی و برندسازی تولیدات خانگی و ... از موانع و مشکلات توسعه کسب و کارهای خانگی در گیلان است.

یعقوب نژاد در پایان حمایت از پشتیبان ها و توجه به بازاریابی و فروش محصولات را از مهمترین عوامل حمایتی در توسعه این مشاغل عنوان و بیان کرد: هدایت، آموزش و توانمندسازی متقاضیان این مشاغل از اولویت های بعدی در راستای توسعه و اجرای این طرح است و بر اساس نظر اغلب کارشناسان آخرین اولویت جهت حمایت از مشاغل خانگی ارائه تسهیلات است که تنها نقش تکمیل کننده عوامل حمایتی فوق را دارد.

وی در پایان گفت: طبق هماهنگی به عمل آمده معاونت زنان جهت تکمیل حمایت از عوامل اجرایی طرح تفاهم‌نامه ای با صندوق کارآفرینی امید تنظیم شده تا با ارائه تسهیلات لازم این چرخه کامل شود.