اخبار

بوک؛ عروسک سنتی اسفراینی که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت

خراسان شمالي

۱۴۰۱/۰۱/۳۱

خلاصه خبر

در گفتگو با بانوی هنرمند اسفراینی مطرح شد:بوک؛ عروسک سنتی اسفراینی که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت/ معرفی هنرهای قدیمی برای احیای آیین ها و سنت های گذشته مهم است.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی به نقل از خبرنگار عصراترک از اسفراین رقیه قره قاشلو، اهل روستای الست علیا شهرستان اسفراین، که حضور گردشگران در این روستا و استقبال از عروسک دست سازه سنتی جرقه ای در مسیر زندگی اش زد و باعث ایجاد یک حرکت برای احیا این هنر از یاد رفته شد.بوک؛ عروسک سنتی اسفراینی که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت/ معرفی هنرهای قدیمی برای احیای آیین ها و سنت های گذشته مهم است,
در دنیای کسب و کار امروز، بسیاری تمایلات رنگ و بوی دیگری گرفته است که افراد را بر آن می‌دارد به جای کار کردن برای کارفرمایی دیگر، کسب و کار خانگی یا شغل دوم خانگی خود را راه اندازی کنند و برای خود کار کنند.
به این ترتیب بدون استرس و بدون نیاز به رفت و آمد در خیابان های پرترافیک و اتلاف وقت، می‌توانند از هنر خود به عنوان یک منبع درآمد استفاده کنند و همچنین ظرفیت‌های دنیای مجازی برای مدیریت کسب و کار خود به کار ببندند.
کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار تازه، یکی از ارزشمندترین و تاثیرگذارترین کارهایی است که می‌توان در طول زندگی خود انجام داد.
راه انداختن یک کسب و کار جدید نه تنها برای خود ما منافع مادی فراوانی دارد، بلکه برای چند نفر دیگر، موقعیت‌های شغلی مختلفی فراهم می‌کند.
کارآفرین به فردی اطلاق می شود که ایده کسب و کار نوآورانه دارد و علاقه مند به ریسک اجرای ایده خود است و توان بر عهده گرفتن نقش رهبری، سازماندهی و مدیریت کسب و کار را دارد و معمولا به عنوان یک نوآور، منبع ایده های جدید برای تولید و عرضه کالاها، خدمات و راه اندازی کسب و کار شناخته می شود.
فردی که می خواهد کسب و کاری برای خود راه اندازی کند باید فرایندهای آن را بداند و آگاهی کامل از اصول آن کسب کند، سپس با انجام مطالعات لازم و تجزیه و تحلیل داده ها، ارزیابی دقیق بعمل آورده و بر اساس نتایج حاصل شده نسبت به اتخاذ تصمیم، برنامه ریزی و اجرای آن اقدام کند.
در ادامه با رقیه قره قاشلو، که با هنر سنتی که از گذشته داشته توانسته کاری را ایجاد کند و با احیا هنرهای گذشته نقشی در  شناساندن آن به آیندگان داشته است.
این بانوی کارآفرین و هنرمند در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با اینکه چگونه تصمیم بر انجام این کار گرفته است، اظهار داشت: عروسک بومی کرمانجی دست‌ساز  "بوک" به دست زنان هنرمند روستای الست علیا در خراسان شمالی از توابع اسفراین تولید می شود.
وی ادامه داد: بوک از عروسک های کرمانجی  قدیمی است که پوشش سنتی دارد و معمولا بدون چهره ساخته می شود که این عروسک دست ساز لباس بومی بر تن دارد.
این بانوی هنرمند اسفراینی گفت: در زمان های قدیم مادران و مادربزرگ ها این عروسک ها را با تکه ای چوب و اضافه پارچه‌های لباس های خود برای کودکان می ساختند.
قره قاشلو اضافه کرد: این عروسک‌ها به طور کامل پوشش سنتی یک زن روستایی کرمانج را نشان می‌دهند و سربند مخصوصی هم دارند که دختربچه ها هنگام بازی با این عروسک‌ها و چرخاندن آن‌ها، آوازی آهنگین را زمزمه می‌کنند.
این بانوی هنرمند اسفراینی گفت: حدود سه سال پیش گردشگرانی به روستای الست علیا آمده بودند و مادرم یکی از عروسک هایی که قبلا درست کرده بود به عنوان هدیه به آنها داد و مورد استقبال آنها واقع شد و بعدا در یکی از برنامه های تلویزیونی آن عروسک توسط گردشگران نمایش داده شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین پیش از این اتفاق نیز، در جشنواره ای که در وارگه امیدیه برگزار شده بود، تعدادی عروسک آماده و در این جشنواره حائز رتبه و مقام شده بودیم، اما این اتفاق باعث شد تا با روحیه ای  مضاعف این مسیر را ادامه دهیم.
 این بانوی کارآفرین اضافه کرد: بعد از این ماجرا با گردشگران ارتباط گرفتم و با کمک ها و راهنمایی هایی که داشتند، توانستم صفحه ای برای معرفی و فروش محصولاتم در فضای مجازی ایجاد کنم.
وی با اشاره به اینکه من مادر سه فرزند پسر و خانه دار هستم، ادامه داد: در کنار کارهای منزل عروسک درست می کنم، اما تاکنون به مرحله ای نرسیده ام که بگویم درآمد ثابتی برایم داشته است و قطعا با پشتکار به این مرحله خواهم رسید.
قره قاشلو یادآور شد: باتوجه به اینکه هنری که انجام می دهیم، خیلی مورد حمایت نبوده است، متاسفانه گاهی اوقات انگیزه هم کم می شود و برای دل خودم عروسک درست می کنم.
وی ادامه داد: اگر از این کار حمایت شود و بتوانم تولیدات بیشتری داشته باشم، قطعا می شود نیروی کاری داشته باشم و این هنر را به بقیه آموزش دهم و منبع درآمدی برای خودم و سایرین شود.
این بانوی کارآفرین اسفراینی با اشاره به اینکه در چندین جشنواره شرکت کرده ام و موفق به کسب مقام شده ام، ادامه داد: همچنین برای ثبت اثرم به میراث فرهنگی استان مراجعه کردم اما به دلیل شیوع بیماری کرونا کارها به تاخیر افتاد.
وی با بیان اینکه از کودکی عاشق ساخت عروسک بودم و مادرم برایم انواع آنها را درست می کند، گفت: برای ارتقا شغلی امکان دریافت تسهیلات نیز فراهم شد، اما به دلایلی موفق نشدم که آن را بگیرم.
قره قاشلو اضافه کرد: یکی از اهدافی که دارم این است که در کنار علاقه ای که در جهت توسعه شغلم دارم این است که بتوانم این هنر قدیمی و یادگار مادر و مادربزرگ ها را معرفی و به نسل جدید بشناسانم.
این بانوی کارآفرین اسفراینی مطرح کرد: معرفی هنرهای قدیمی در واقع برای بیان آیین های باستانی و معرفی قومیت ها قطعا می تواند نقش به سزایی برای احیا این هنرها داشته باشد، امروزه متاسفانه عروسک هایی که از قدیم بوده به فراموشی سپرده شده اند با این شرایط هدفم این است که بتوانم  عروسک ها به صورت کامل در یک کتاب به چاپ برسانم.