اخبار

نشست مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان با طراحان مد و لباس

خوزستان

۱۴۰۱/۰۲/۰۴

خلاصه خبر

جلسه بررسی امکان همکاری های مشترک میان تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان و گروه طراحان مد و لباس استان در محل دبیرخانه طرح برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که یک شنبه، 28 فروردین ماه 1401 برگزار شد، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح با مدینه نریمیسا، شهنوش شرف الدین و مولود علاف پور از گروه طراحان مد و لباس استان ضمن تشریح اهداف، ابعاد و فازهای مختلف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و چالش ها و خواسته های فعالان حوزه طراحی مد و لباس، پیرامون امکان انجام همکاری های مشترک بحث و تبادل نظر کرد.
در این جلسه تقی نژاد با بیان اینکه در این طرح بیشترین تمرکز ما بر ایجاد شغل برای افرادی است که می خواهند در خانه کار کنند ولی امکان حضور در بازار را ندارند، گفت: کارفرمای این طرح در سطح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح با ارائه آموزش ها و مشاوره های لازم در حوزه بازار، به تقویت بازار تولیدکنندگان کمک می کند؛ هرچه این بازار بزرگتر باشد نیاز به نیروی کار بیشتری پیدا می کنند و از این طریق می توانیم برای افراد جویای کار، اشتغال پایدار و مطمئن ایجاد کنیم. البته به افراد مستقل هم کمک می کنیم که بتوانند بازاری برای خودشان داشته باشند.
وی قسمت اصلی طرح را "شبکه سازی" عنوان و تصریح کرد: شبکه سازی ابزاری است که بسیار می تواند به توسعه و تقویت کسب و کارها کمک کند. در این شبکه ها اگرچه ممکن است افرادی رقیب یا همکار محسوب شوند ولی منافع مشترکی دارند که از طریق شبکه حاصل می شود؛ به طور مثال خرید گروهی، اشتراک نیروی کار و همکاری در ارائه آموزش های تخصصی از جمله مواردی است که در شبکه پوشاک استان در اثنای همکاری های مشترک میان پیشرانان تولیدکننده عضو طرح شکل گرفته است.
تقی نژاد افزود: همچنین جلساتی تحت عنوان "اتاق فکر" از سوی دبیرخانه تشکیل می شود که تولیدکنندگان می توانند مسائل کسب و کار خود را مطرح کنند و با همفکری دیگر اعضا به دنبال راهکار رفع آن باشند. برخی کمک های مالی نیز با همکاری برخی خیریه ها در قالب وام قرض الحسنه برای تهیه ابزار و تجهیزات نیروی مشاغل خانگی تعدادی از پیشرانان انجام شده است که افراد به صورت ماهانه و اقساطی باید آن را پرداخت کنند. زیرا اصل اجرای این طرح با تمرکز بر تقویت بازار است. 
وی خاطرنشان کرد: اکنون بیشتر تمرکزمان روی حوزه پوشاک است به دلیل آنکه پتانسیل آن در استان وجود دارد و بدنبال تقویت شبکه پوشاک هستیم. در حال حاضر تولیدکننده ها را به شبکه پوشاک آورده ایم و یک جای خالی در شبکه احساس می شود که آن هم حوزه طراحی است. متأسفانه برای تولیدکنندگان ما این مطلب هنوز جا نیافتاده است که طراحی مد و لباس یک کار تخصصی است و اغلب با کپی برداری از کارهای دیگران و ... فعالیت می کنند در حالی که قطعا حضور طراحان روی ارتقا و بهبود کسب و کارشان بسیار تأثیرگذار است تا بتوانند در رقابت با برندهای مطرح، حرفی برای گفتن داشته باشند.
همچنین در این جلسه نریمیسا عضو گروه طراحان مد و لباس خوزستان، با قدردانی از دعوت به این نشست، اظهار کرد: من و استاد شرف الدین که در حوزه چاپ و گلدوزی فعالیت دارند، از سال 71 در استان در خیابان شهید طالقانی اهواز شروع به کار کردیم و جزو اولین بانوان کارآفرین استان هستیم که در کنار خانم یارعلی، به دلیل حجم بالای فعالیت ها در حوزه تولید و کارآفرینی به "دختران طالقانی" معروف و درصدد تأسیس اولین انجمن زنان کارآفرین کشور برآمدیم. این انجمن کار خود را آغاز کرد و سپس کمیته های آموزش، پژوهش و ترویج ذیل آن شکل گرفت و طی 20 سال فعالیت متوجه شدیم که انجمن به گروه های تخصصی نیاز دارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل خودمان با گروه طراحان مد و لباس شروع کردیم و جالب آنکه در سال 86 مجلس شوری اسلامی نیز مصوب کرد همه استان ها و شهرستان های مرکزی باید انجمن طراحان مد و لباس داشته باشند؛ مصوبه ای که متأسفانه تا کنون اجرایی نشده است و در شهرها و استان های دیگر نیز این انجمن را در قالب مؤسسه یا NGO توانستند ثبت کنند که ما موافق این کار نیستیم.
نریمیسا با اشاره به ظهور و بروز ظرفیت های حوزه طراحی پوشاک در دوران کرونا باتوجه به نیازهای پزشکی و سلامت، تصریح کرد: حوزه طراحی اگرچه قبلا به مثابه یک کار لوکس و تزئینی دیده می شد اکنون و به ویژه در حوزه طراحی و تولید ماسک و البسه یکبار مصرف به سلامت مردم گره خورده ولی هنوز پارچه ای که در کشور ما استفاده می شود اصلا استانداردهای واقعی ایزوله را ندارد و در پوشاک نیز استانداردهای طراحی رعایت نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: زنجیره های حیات پوشاک ما به بخش های تخصصی نیاز دارد تا نظارت بر طرح، تولید و پارچه اصولی باشد. در حال حاضر 2 گروه زنان سختکوش داریم که می توانیم آن ها را به طرح توسعه مشاغل خانگی استان معرفی و متصل کنیم. یک گروه بازارچه خوداشتغالی بانوان کاج که نیاز به مشاوره و حمایت برای فروش تولیدات خانگی خود را دارند وهمچنین فارغ التحصیلان و فعالان حوزه طراحی مد و لباس که بسیار علاقمند و راغب به کار در حوزه تخصصی خود هستند.
این کارآفرین حوزه طراحی مد و لباس با بیان اینکه اگر انجمن ثبت شود امکان جلب حمایت های قانونی وجود دارد، گفت: در حال حاضر چون گروه هستیم تمام زیان های حاصل از نمایشگاه هایی که دردوران سیل و کرونا لغو شدند، از جیب خودمان داده شد. البته هنوز تعدادی از بچه ها امید دارند که انجمن ثبت شود که فعالیت های آن ها سر و سامان بهتری پیدا کند. بحث آموزش، پژوهش و ترویج و بازار امن و نمایشگاه دائم چیزی است که در استان به آن نیاز داریم و مشکل طراحان این است.
همچنین تقی نژاد در این خصوص عنوان کرد: بیشتر نگاه ما به بازار است و حتی چندان به بحث مدارک و مدارج نمی پردازیم تا افرادی که متمایل به کار در این فضا هستند دستشان باز باشد زیرا مهارت مهم است؛ به همین دلیل خیلی به دنبال این مسائل نرفتیم و بیشتر تولیدکنندگان را کنار هم نشاندیم و اکنون به جای رقابت میان آن ها رفاقت و همکاری شکل گرفته است و خودشان به دنبال رفع مسائل خود هستند.
همچنین در این جلسه نریمیسا پیشنهاد تدوین یک تقویم سالانه رویدادهای سالانه مهم استان برای هماهنگ شدن طراحان مد و لباس با فعالان این حوزه ها را مطرح کرد و گفت: این هماهنگی ذات طبیعت است و مطابق آن تقویم ما می توانیم رویدادهای نمایشگاهی برنامه ریزی کنیم که در این خصوص تقی نژاد ضمن تأیید این پیشنهاد عنوان کرد: هماهنگی ها در این باره امکان پذیر است و می توانیم با ارگان های ذی ربط رایزنی کنیم.
نریمیسا با اشاره به همکاری های مشترک، افزود: ما می توانیم نیروهای آموزش دیده فارغ التحصیل دانشگاه ها را به بازار شما هدایت کنیم و زنان خوداشتغال بازارچه هم آماده هستند در حوزه تولید در خانه فعالیت کنند که تقی نژاد از این امر استقبال کرد. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.