اخبار

بازدید و امکان سنجی اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در روستای بهر شهرستان کارون

خوزستان

۱۴۰۱/۰۲/۰۵

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ضمن بازدید از روستای بهر شهرستان کارون و گفت و گو با متقاضیان این روستا، امکان اشتغالزایی برای آن ها در حوزه مشاغل خانگی را بررسی کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه دوشنبه، 29 فروردین ماه 1401 با حضور شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح، نرگس یزدانی کارشناس اجرایی، خانم شاوردی مشاور فرمانداری شهرستان کارون، نادیا علی نجاتی پیشران حوزه تولید پوشاک و جمعی از بانوان روستای بهر این شهرستان در محل روستا برگزار شد.
در این جلسه تقی نژاد ضمن قدردانی از مشاور امور بانوان فرمانداری کارون در برگزاری این جلسه و همچنین حضور بانوان روستا، به تشریح ابعاد مختلف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پرداخت و اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه شناسایی، ارزیابی و استعدادسنجی بانوان، ایجاد اشتغال و کمک به معیشت خانوارهای این روستا است. 
همچنین در این جلسه به منظور آشنایی هرچه بیشتر، حاضرین خود را معرفی و درخصوص توانایی ها، وضعیت خانوادگی و ابزارهای در اختیار صحبت کردند و ثبت نام آن ها در طرح انجام شد.
در ادامه نادیا علی نجاتی پیشران طرح و تولیدکننده پوشاک شهرستان اهواز، ضمن بررسی توانایی هر یک از متقاضیان بیان کرد: این افراد به منظور فعالیت حرفه ای دوخت در حوزه مشاغل خانگی بنا به توانایی و علاقمندی خود نیازمند گذراندن دوره تخصصی هستند و با توجه به قومیت غالب این روستا آموزش دوخت لباس عربی پیشنهاد می شود.
همچنین در این جلسه امکانات هر یک از این متقاضیان جهت حضور در دوره آموزشی خیاطی مورد ارزیابی قرار گرفت و باتوجه به ناکافی بودن ابزار و امکانات آن ها قرار شد در این خصوص با فرهنگسرا یا فنی و حرفه ای شهرستان کارون جهت اختصاص فضا و دستگاه برای برگزاری دوره خیاطی رایزنی شود. باتوجه به بعد مسافت و در اختیارنداشتن وسیله نقلیه اغلب متقاضیان خواستار برگزاری دوره در محل روستا بودند که در این زمینه نیز پیشنهاداتی مطرح شد.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، شهرستان کارون دارای روستاهای متعددی است که اجرای طرح در این روستاها می تواند کمک شایانی به اشتغالزایی ساکنان داشته باشد و به همین دلیل پیشنهاد برگزاری یک جلسه با حضور مسئولان دستگاه های مربوطه با هدف همکاری های متقابل در این زمینه مطرح شد.
در پایان این جلسه مقرر شد جهاددانشگاهی ضمن جمع آوری اطلاعات متقاضیان نسبت به ثبت نام آن ها اقدام کند. همچنین میزان مهارت متقاضیان توسط پیشران مورد ارزیابی قرار گیرد و سپس براساس استعداد هریک آموزش تخصصی خیاطی ارائه شود. مقرر شد دوخت لباس های سنتی عربی به متقاضیان این روستا آموزش داده شود و مشاور امور بانوان درخصوص اختصاص وسیله نقلیه با فرمانداری مذاکره کرده و نتیجه را به دبیرخانه طرح اعلام کند.
همچنین مقرر شد مشاور امور بانوان فرمانداری با فرهنگسرا و فنی و حرفه ای شهرستان کارون جهت اختصاص فضای کارگاه آموزشی مذاکره کرده و نتیجه را به دبیرخانه طرح اعلام کند و هماهنگی لازم جهت برگزاری یک جلسه با حضور جهاددانشگاهی، بخشدار، رئیس فنی و حرفه ای و ریاست فرهنگسرای کارون را انجام دهد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.