اخبار

وقتی که یک زن بازوی توانمند بانوان دیگر می‌شود

آذربايجان شرقي

۱۳۹۹/۰۷/۰۶

متن کامل خبر

طرح توانمندی سازی زنان سرپرست خانوار و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با حمایت و پشتیبانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال اجرا بوده و در استان آذربایجان شرقی نیز با همکاری اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری، سازمان جهاد دانشگاهی استان و نظارت وزارت تعاون، کار و ورفاه اجتماعی در حال اجراست که در یکی از خروجی های این طرح، با سرمایه اولیه یک کارآفرین زن، بانوان غیور و دلسوز استان که سرپرست و یا کمک خرج خانواده هستند، توانمندتر از همیشه صاحب شغل و درآمد شده‌اند.

زنان سرپرست خانوار در استان که بار سنگین تامین مخارج خانواده را در شرایط کرونایی دارند و زنانی که در کنار مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌خواهند کمک خرجی برای خانواده خود باشند و نانی را با دسترنج خود بر سر سفره ببرند، در طرح ملی تامین مشاغل برای این اقشار می‌توانند صاحب  شغل شوند و در کارگاه‌های موردنظر و یا خانه خود درآمدزایی کنند.

در این راستا اما نقش کارآفرینان بسیار برجسته است. کارآفرینانی که می‌توانند با تامین سرمایه اولیه ایجاد شغل در این طرح، نور امید را در دل این بانوان عزیز پدیدار کنند و در کنار ایجاد اشتغال برای چندین هزار بانوی نیازمند، نان گرم بر سر سفره‌های مردم این دیار برده شود و ثواب آخرت را برای خود رقم بزنند.

کارگاه شمس واقع در پارک بانوان شمس تبریز یکی از کارگاه‌های تولید لباس است که از مردادماه امسال توسط بانوی کارآفرین افتتاح شده و تعدادی از بانوان نیازمند در این کارگاه مشغول به دوخت لباس ایزوله هستند و تاکنون نیز بالغ بر 50 هزار دست لباس ایزوله بیمارستانی را دوخته و حاضر کرده‌اند.

این بانوی کارآفرین که  از گفتن نام خود امتناع می‌کند، در خصوص این طرح، اظهار می‌کند: بنده یک شخص بدون وابستگی به اداره خاصی به عنوان یک کارآفرین فعالیت می‌کنم؛ در این طرح توانمندسازی، سازمان جهاددانشگاهی به عنوان مجری طرح و امور بانوان استانداری وظیفه شناسایی و راستی آزمایی بانوان نیازمند به کار را داشته و اداره تعاون استان نیز نظارت بر این طرح را برعهده دارد.

وی ادامه داد: در این طرح بین افراد شبکه سازی و ارتباط ایجاد شده است و تعدادی پیشران و مسئول در زیر مجموعه‌های یکدیگر وجود دارد و بانوان نیز در این گروه‌ها فعالیت می‌کنند، بنده نیز سرپرست این پیشران‌ها هستم و پیش از شروع به کار با پیشران‌ها دیدار و از کارگاه‌ها بازدید می‌کنم؛ البته تاکنون با اغلب بانوان شاغل از نزدیک آشنا نشدم و بیشتر با تماس تلفنی ارتباط داشتیم.

وی با بیان این‌که سعی می‌کنیم تا افراد بیشتری را جذب کار کنیم، افزود: در کارگاه‌های خیاطی نیز به جای استفاده از دو متر و 60 سانتی متر پارچه برای دوخت یک لباس با کمک خیاطان توانمند، مصرف پارچه به دو و 30 سانتی متر رسیده که از طریق این صرفه جویی برای بانوی دیگری شغل ایجاد شود.

این بانوی توانمند تبریز با اشاره به وجود کارگاه‌های خیاطی دیگر در سایر نقاط استان، گفت: در شهرستان‌های بناب، عجب شیر، ممقان، آذرشهر، گوگان، بستان آباد و تبریز کارگاه‌های فعالی داریم و 1500 نفر در این راستا صاحب شغل شده‌اند؛ تمامی بانوانی نیازمند می‌توانند حتی با کمک اعضای خانواده خود نیز کار کنند همان طوری که در یکی از کارگاه‌های تبریز تمامی اعضای یک خانواده مشغل به کار هستند.

وی متذکر شد: برای شروع کار در این مجموعه نیاز حتمی به داشتن چرخ خیاطی نیست و بانوان می‌توانند با امانت گرفتن چرخ خیاطی نیز در خانه مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به کمک‌های مجموعه شهرداری تبریز در راه اندازی کارگاه شمس، گفت: با کمک شهرداری می‌توانیم به جای پرداخت هزینه اجاره کارگاه، دستمزد کارکنان را افزایش دهیم و بانوان عزیز درآمد و دستمزد بهتری را کسب کنند.

این بانو در خصوص نوع اشتنغال بانوان این کارگاه، اظهار کرد: فعلا لباس ایزوله پزشکی و گان جراحی در این کارگاه تولید می‌شود البته اگر متقاضی و مشتری باشد حتی می‌توانیم لباس کارخانه، لباس مدارس و تمامی ملزومات لباس بیمارستانی را در سطح شهر تامین کنیم؛ در این راستا از تمامی بیمارستان‌های تبریز دعوت می‌کنیم تا لباس‌های مورد نیاز خود را از طریق کارگاه‌های ما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت کنند تا نیازی به واردات این ملزومات نباشد.

وی افزود: ما حاضریم تا با عقد قرارداد با تمامی بیمارستان‌های و کارخانه‌‎های استان و با سرمایه اولیه خود، البسه پزشکی را با تکیه بر توان تولید داخلی تولید و آماده کنیم و آن با نازلترین قیمت در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهیم زیرا بانوان ما فقط به دنبال کار هستند و ما نیز به دنبال گسترش اشتغال بانوان استان هستیم.

وی ادامه داد: هم‌چنین از تمامی بانوانی که نیاز به کار دارند و علاقه مند به داشتن اشتغال خانگی هستند نیز دعوت می‌کنیم تا در کارهای خیاطی، بسته بندی، چرم دوزی، بحث میوه خشک و ادویه جات و حتی تهیه غذاهای خانگی و شیرینی و تمام کارهایی که می‌توانند انجام دهند به ما بپیوندند.

همسر این بانوی کارآفرین نیز بیان کرد: افراد شاغل در این کارگاه و سایر کارگاه‌های خانگی روزانه حداقل 50 هزار تومان درآمد دارند و این اشتغال خانگی بدون خروج از خانه و پرداخت سرمایه اولیه انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همسرم و بنده در ابتدا سرمایه اولیه خود را برای روزهای آتی کهن سالی در بان نگه داشته بودیم اما ترجیح دادیم تا این سرمایه را در ایجاد اشتغال برای بانوانی که نیازمند هستند به کار گیریم و نقشی در رونق تولید داخلی داشته باشیم؛ البته می‌توان گفت که این کارآفرینی بیشتر برای ایجاد اشتغال بوده و تاکنون هیچ سودی برای بنده و همسرم نداشته است.

وی گفت: بیمارستان‌هایی که از کمبود لباس بیمارستانی رنج می‌برند نیز می‌توانند با ثبت سفارش از ما لباس‌های موردنیاز را تهیه کنند تا هم به خواسته خود برسند و هم برای بانوان عزیز استان یک اشتغال و درآمد ایجاد شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تبریز نیز در بازدید از این کارگاه با اشاره به شرایط کرونایی، گفت: کرونا باعث شد تا با ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر خود آشنا شویم و بانوان با اخلاق و غیور به دنبال کسب معاش و اقتصاد خانواده خود باشند.

وی افزود: شهرداری به دنبال توسعه اجتماعی شهر تبریز است و در این راستا از تمامی کارآفرینانی که می‌توانند برای ایجاد اشتغال بانوان کاری انجام دهند و گامی بردارند، یاری برسانیم و حمایت کنیم، هم‌چون این‌که توانستیم کارگاه شمس را در اختیار یان بانوان عزیز قرار بدهیم.  

در گفت‌وگویی که با بانوان شاغل در این کارگاه داشتیم، این بانوان از اشتغال خود راضی بودند و این کارگاه و سایر بخش‌های این مجموعه را راهی برای درآمدزایی بانوی علاقه مند به کار و نیازمند معرفی کردند. لازم به ذکر است که این بانوان از پرداخت حقوق و درآمد به موقع خود راضی بودند.

بر اساس این گزارش؛  در این طرح لیست اولیه زنان سرپرست خانوار توسط اداره امور بانوان استانداری در اختیار ما قرار گرفت و سپس سازمان جهاد دانشگاهی مسئولیت غربالگری، توانمندسازی و ارائه آموزش‌های لازم برای این بانوان را برعهده داشته است و اکنون نیز به تمامی مشکلات این بانوان در راستا مشکلات شغلی رسیدگی می‌کنیم.

در طرح توسعه مشاغل خانگی، ظرفیت استان بالغ بر 3000 نفر است که در این راستا حتی مردان نیز می‌توانند صاحب شغل شوند و مهارت لازم را کسب کنند.

 بانوان مجرد بین 45 الی 55 ساله، بانوان بدسرپرست و بانوانی که طلاق گرفته و یا همسرشان فوت کرده است، در اولویت این طرح قرار دارند و می‌توانند در این راستا و از طریق جها  دانشگاهی برای خود درآمد داشته باشند؛ البته بانوانی که مهارت لازم را جهت انجام کار ندارند نیز می‌توانند از طریق جهاد دانشگاهی آموزش لازم را ارائه ببیند.

 زنان می‌توانند در کارهایی چون سوزن دوزی، دوردوزی روسری و شال، حکاکی روی فلز، کارهای چرم و کیف مجلسی، فرش و تابلو فرش و ... فعالیت کنند و به مهارت لازم هم دست یابند و حتی محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنند.

در این راستا از تمامی بانوانی که نیاز به کار دارند و می‌خواهند از این طریق به درآمد برسند می‌توانند با تماس با شماره تلفن04136590263 دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی در استان با کارشناسان مربوطه صحبت کرده و اطلاعات خود را بیان کنند تا پس از غربالگری و تایید و راستی آزمایی بانوی نیازمند، به پیشرانهای مربوطه ارجاع داده شوند.