اخبار

ایجاد، احیا و پایدارسازی ۱۱۱۵ شغل در زنجان

زنجان

۱۴۰۱/۰۲/۱۷

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در زنجان گفت: در راستای اجرای طرح ملی مشاغل خانگی، ۱۱۱۵ شغل در زنجان ایجاد، احیا و پایدارسازی شد.


متن کامل خبر

لیلا اجلی، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی به عنوان کارفرما و ناظر و جهاددانشگاهی به عنوان مجری طرح در حال اجرا است. طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از برنامه‌های اشتغال فراگیر است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها، کمک و حمایت از کسب و کارهای خرد در حال اجرا است.

وی افزود: اجرای این طرح در سه فاز پیش‌بینی شده که فاز اول شناسایی و اولویت‌بندی مزیت‌، ظرفیت‌ و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی است. فاز دوم به توانمندسازی متقاضیان از طریق مشاوره، راهنمایی، استعدادسنجی، بهره‌گیری از آموزش‌های کوتاه‌مدت کارآفرینی، شناخت بازار و مسائل مالی و فاز سوم به تعامل با فعالان عرصه فروش محصولات مشاغل خانگی، اتصال به بازار و ارتباط با برندهای معروف بازار فروش می‌پردازد.

این مسئول ادامه داد: سهمیه تعیین‌شده برای استان زنجان در طرح ملی مشاغل خانگی ۱۸۰۰ نفر بود که تا زمستان گذشته در حوزه انیماتور، خیاط لباس، قلمزن، ملیله‌ساز، تولیدکننده گیاهان دارویی، پرورش‌دهنده گوسفند و بز، قالیباف و بافنده تابلوفرش، گلیم‌باف و ... در مجموع ۱۱۱۵ شغل ایجاد، احیا و یا پایدارسازی شده است.

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی استان زنجان خاطرنشان کرد: رشته‌هایی که به عنوان مزیت در استان زنجان به آن پرداخته شده، شامل قالی‌بافی، بافنده تابلوفرش، گلیم‌بافی، قلم‌زنی، خیاط لباس، ملیله‌سازی، تولیدات چرمی دست‌دوز، ویرایشگر متون، گیاهان دارویی، مترجم (کتاب و مقاله)، برنامه‌نویس، انیماتور، پرورش‌دهنده گوسفند و بز، پرورش‌دهنده زنبور عسل و ملحفه‌دوز است و از گذشته تاکنون این رسته‌ها جزو مشاغل با ثبات بالا در استان هستند.