اخبار

استفاده از ظرفیت پژوهشی و آموزشی جهاددانشگاهی استان قزوین در طرح توسعه مشاغل خانگی

قزوين

۱۴۰۱/۰۲/۲۱

متن کامل خبر

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: در طرح مشاغل خانگی از ظرفیت پژوهشی، ایده‌های خلاقانه و ظرفیت آموزشی جهاد دانشگاهی استفاده خواهیم کرد چرا که جهاد دانشگاهی در حوژه پژوهش و آموزش اقدامات خوبی انجام شده است. 

همتیان همزمان با سفر رئیس جمهور به استان قزوین که چهارشنبه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۱ صورت گرفت، ضمن بازدید از پیشران فرش جهاد دانشگاهی، در گفتگو با ایسنا تصریح کرد: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به حوزه مشاغل خانگی دارد و تلاش می‌کند برای بانوان سرپرست خانوار که بیشترین متقاضیان جامعه هدف مشاغل خانگی هستند فضای مناسبی را ایجاد کند که طی آن خودکفا شوند، به خوداشتغالی برسند و از آسیب‌های اجتماعی که در معرض آن قرار دارند دور شوند. 

وی افزود: نگاه دولت نسبت به این قشر خاص حمایتی است، وزارت کار در این راستا نقشه راهی ترسیم نموده است که براساس آن تا پایان سال ۱۴۰۱ باید بتوانیم ۲۰۰ هزار شغل پایدار در حوزه مشاغل خانگی را ایجاد کنیم، رسیدن به این هدف زمانی محقق می‌شود که به مسئله بازار فروش و عرضه توجه جدی داشته باشیم. 

 این مسئول خاطرنشان کرد: عدم شناخت بازار و عدم تحلیل درست بازار مشکل بسیاری از افرادی است که در منزل هنری را تولید می‌کنند اما نمی‌توانند بازار هدف مناسب  خود را براساس نیاز روز پیدا کنند و محصول خود را به فروش برسانند، در حال حاضر مهم‌ترین مشکل عدم شناخت از بازار و رقبا است. 

وی بیان کرد: از اولین اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود تدوین بسته بازار به عنوان یک بسته حمایتی است، براساس این بسته اپلیکیشن مشاغل خانگی طراحی می‌شود که با استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های بازار محصولات را عرضه و به فروش برسانیم؛ هدف این است که در این اپلیکشین پلتفرم‌های متعددی وجود داشته باشد و متقاضی بر اساس مزایای رقابتی گزینه مورد نظر خود را انتخاب کند. 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای این اپلیکیشن نظارت بر حوزه فروش مشاغل خانگی است، همچنین این اپلیکیشن می‌تواند در حوزه آموزش مهارت نیز کمک‌کننده باشد. 

به دنبال آموزش رایگان هستیم 

وی تصریح کرد: در کنار بسته بازار به دنبال بسته مهارتی و آموزشی هستیم و در این میان قصد داریم از ظرفیت آموزش فنی حرفه‌ای استفاده کنیم، فنی حرفه‌ای علی‌رغم اینکه ظرفیت بالایی دارد، در حوزه آموزش دچار سکون شده است ما می‌خواهیم این ظرفیت را متحول کنیم و از آن در راستای این امراستفاده کنیم. 

همتیان اظهار کرد: در حال حاضر برای کلیه افراد متقاضی که از ما مجوز دریافت می‌کنند، به منظور تسهیل فرآیند، این امکان وجود دارد که براساس خوداظهاری مهارت‌های تجربی خود را بیان و طی ۶ ماه گواهی مهارت فنی حرفه‌ای دریافت کنند، همچنین افراد دارای مهارت می‌توانند آزمون دهند، گاهی تشخیص داده می‌شود که فرد باید در کلاس‌های آموزشی نیز شرکت کند. 

وی تصریح کرد: برخی از افراد که در حوزه مشاغل خانگی فعال هستند و مجوز می‌گیرند امکان پرداخت هزینه برای آموزش را ندارند بنابراین ما به دنبال این هستیم که شرایط آموزش به صورت رایگان و نیمه رایگان را فراهم و از ظرفیت خوب سازمان فنی حرفه‌ای استفاده می‌کنیم، همچنین بخشی از پلتفرم‌هایی که در طی ۲ سال شرایط کرونایی در این حوزه آموزش‌های مجازی خوبی داشته‌اند اعلام آمادگی کردند و این امکان را دارند که فرد را آموزش دهند و فرد توسط آزمون‌های فنی‌ حرفه‌ای در امتحان شرکت و گواهی دریافت می‌کند. 

۳۱ تعاونی استانی مشاغل خانگی در کشور ایجاد می‌شود 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در حوزه تعاونی نیز به دنبال این هستیم که ۳۱ تعاونی استانی در کشور شکل بگیرد، از قدیم‌الایام تاکنون تعاونی‌ها به عنوان نهادی بسترساز از ظرفیت خوبی برخوردار بودند اما به مرور زمان کارایی خود را از دست دادند و به فراموشی سپرده شدند. 

وی گفت: در این دولت و وزارت مردم نگاه ما این است که تعاونی با نظارت ما در استان‌ها تشکیل شود، تعاونی با استفاده از مزیتهای منطقه ای افرادی را که دارای هنر و مهارت هستند اما دچار مشکل عرضه هستند و نمی‌توانند جذب بازار شوند را شناسایی و ساماندهی می‌کند، همچنین مواد اولیه توسط تعاونی تهیه می‌شود، فرد کار را تولید می‌کند و محصولات توسط تعاونی‌های استانی با استفاده از اپلیکیشن به فروش می‌رسد. 

همتیان یادآور شد: تعاونی‌های استانی به صورت شبکه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و زیرمجموعه تعاونی کشور قرار می‌گیرند. 

وی خاطرنشان کرد: با شروع به کار دولت سیزدهم نگاه از میزمحوری به سمت مردم‌محوری حرکت کرده است، افق نگاه دولت در این عرصه ترسیم شده و تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که با این نگاه جلو بروند، نیاز است که مردم بدانند مسئولین کنار آن‌ها قرار دارند، ما در وزارت مردم این وظیفه را بر عهده داریم که از معاونت‌های مختلف در سفرهای ریاست جمهور باشیم و از نزدیک با تشکیل میز خدمت مشکلات و دغدغه های مردم را می شنویم. حجم درخواست‌های مردمی بسیار بالاست و هر درخواستی که در حوزه اشتغال یا تسهیلات یا حوزه‌های بازرسی و روابط کار و دیگر حوزه‌ها دارند را پیگیری می‌کنیم. 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در حوزه مشاغل خانگی تلاش می‌کنیم از طرح‌های مشاغل بازدید میدانی داشته باشیم و مشکلات را در سفرهای استانی احصا و تفکیک کنیم؛ نهادهایی مانند کمیته امداد، بسیج، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و آستان قدس رضوی جزو نهادهای حمایتی هستند که در کارگروه نهادهای حمایتی در ذیل دبیرخانه شورای عالی اشتغال دیده شدند و برای هر کدام شرح وظایفی در نظر گرفته شده است. 

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که با این نهادهای حمایتی وحدت رویه داشته باشیم، هرکدام از این نهادها ظرفیت و بودجه خوبی دارند و در سال جدید با توجه به فرمان سال حضرت آقا باید به سمت اشتغال بروند، کمیته امداد نهاد خوبی است که در راهبری شغلی و پیشرانان شغلی به خوبی عمل کرده است اما گاهی شاهد موازی کاری در این خصوص هستیم و لذا باید وحدت رویه حفظ شود. برنامه‌های اجرایی اشتغال و کارآفرینی کلیه دستگاه‌های اجرایی نیز در آیین نامه راهبری و توسعه زیست بوم ملی اشتغال نیز دیده شده و ظرفیت خوبی شکل گرفته است.

این مسئول در ادامه با اشاره به طرح توسعه ملی مشاغل خانگی که به صورت پایلوت در برخی از استان‌ها انجام شده است، بیان کرد: هم اکنون در پایان این طرح قرار داریم، در این طرح جهاد دانشگاهی ملزم بود که طرح‌های مشاغل خانگی را در سطح استانها جذب نماید که تا حدودی موفق عمل کردند اما در برخی استان‌ها از جمله قزوین اهداف طرح محقق نشده است. 

وی تصریح کرد: در استان قزوین به دلیل عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها، جهاد دانشگاهی نتوانست این طرح را به میزان مورد نظر محقق کنند، از این به بعد در نظر داریم از ظرفیت پژوهشی و فناورانه جهاد دانشگاهی استفاده کنیم. 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در طرح مشاغل خانگی از ظرفیت پژوهشی، ایده‌های خلاقانه و ظرفیت آموزشی جهاد دانشگاهی استفاده خواهیم کرد چرا که جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و آموزش اقدامات خوبی انجام داده است. 

وی در ادامه با اشاره به اعطای مجوز طرح‌های مشاغل خانگی بیان کرد: از زمانی که درگاه ملی مجوزهای کسب و کار عملیاتی شده است در وزارت مردم هم بنا بر این شد که در حوزه مشاغل خانگی اعطای مجوز تسهیل شده و با یک فرآیند صدور مجوز آنی و سه روزه تاکنون موفق عمل کرده است، ما ۲ نوع مجوز داریم، مجوز ثبت محور که به صورت آنی صادر می‌شود؛ دسته دیگر رشته های نیازمند مجوز هستند که نیاز به تایید و نظارت پسینی دستگاه‌های اجرایی دارد که در یک بازه زمانی سه روزه و البته نظارت دستگاههای اجرایی صادر می‌شود؛ اهم مجوزهای ما ثبت محور و آنی است به طوری که از ۵۰۹ رشته ۳۵۰  رشته ثبت محور و ۱۵۹ رشته مجوز محور هستند. 

همتیان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با این فرآیند تسهیل گری در حوزه مشاغل به مرحله ای از نقشه راه خود برسیم که دیگر احتیاج به صدور مجوز نباشد و هرفردی بتواند در فضای خانه خود شغلی را داشته و محصولی تولید کند و در واقع به سمت مشاغل خانوادگی برویم و هر خانواده ای بتواند با کمک همه اعضای خانواده هم درآمدی مناسب و کافی داشته و هم در بحث تولید کشور نقش آفرینی خوبی از سوی خانواده های ایرانی شکل بگیرد.