اخبار

برگزاری نشست هم اندیشی میان مدیراجرایی طرح مشاغل خانگی خوزستان با کارآفرین برتر کشوری چاپ پارچه

خوزستان

۱۴۰۱/۰۲/۳۱

خلاصه خبر

نشست هم اندیشی و بررسی امکان همکاری های مشترک میان تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان و طراح و کارآفرین برتر کشوری در حوزه چاپ پارچه در محل دبیرخانه طرح برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 26 اردیبهشت ماه 1401 برگزار شد، فرزانه فدایی با اشاره به سوابق خود در حوزه های طراحی و چاپ پارچه و مباحث کارآفرینی و موفقیت و برنامه اش برای راه اندازی یک موسسه کارآفرینی در حیطه توانمندسازی زنان، اظهار کرد: بسیاری از بانوان را در کشور داریم که مهارت هایی دارند اما نمی دانند از کجا شروع و درآمدسازی کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ به عنوان کارآفرین برتر کشوری انتخاب شده است، گفت: برای بانوان به خصوص زنان سرپرست خانوار و دانشجویان در استان خراسان سمینارها و کارگاه هایی برگزار کردم و آموزش ها، حرفه های هنری کسب درآمد را به آن ها آموزش دادم. اکنون تعداد زیادی از آنها خودشان به طور مستقل کار می کنند و خروجی این دوره ها به راه اندازی یک کارگاه چاپ کیسه های برنج منتهی شد. هرچند کارآفرینی کار سختی است ولی با وجود کمبودهایی که حین کار پیش می آمد، کار را به تعویق نیانداختم بلکه شیوه اجرا و رویکرد را تغییر دادم. 
این کارآفرین و طراح پارچه، افزود: من در اولین تجربه ام در حیطه کارآفرینی با سرمایه صفر با بازرگانانی از باکو قرارداد بستم که سود خالص من از این قرارداد یک میلیارد تومان بود و این یعنی ما توانایی انجام کارهایی را داریم که فکر می کنیم محدود هستیم و نمی توانیم. در واقع برخی باورها، محدودیت ها و موانع ذهنی اجازه نمی دهند بانوان پیشرفت کنند.
فدایی با بیان اهمیت توجه به فرهنگ اقوام مختلف و ارتباط با آن ها برای درک و شناخت درست از مشتری، افزود: ارتباط موثر با مشتری یکی از رازهای مهم موفقیت کسب و کار است که فرد بتواند مشتری را متقاعد و برای محصول ارزش گذاری کند. 
وی با اشاره به برگزاری سمینارهایی در حوزه های موفقیت، عزت نفس و خودباوری و توانمندسازی بانوان در مشهد، بجنورد، شیروان و قوچان تصریح کرد: اکنون و باتوجه به استقبال و پیگیری بانوان اهوازی درصدد هستم که چنین سمینارهایی را در اهواز نیز برگزار کنیم و از این جهت می توان همکاری خوبی را با هم داشته باشیم.زیرا بانوان بسیاری در کشور هستند که اگر استعدادهای خود را کشف کنند و به توانایی های خود پی ببرند، قطعا در حیطه های کارآفرینی و درآمدسازی موفق خواهند شد.
این مدرس حوزه موفقیت و خودباوری، خاطرنشان کرد: می توان کارگاه ها را براساس استعدادها و علایق بانوان برنامه ریزی کرد؛ وقتی عزت نفس و اعتماد به نفس این افراد بالا برود و استعداد خود را بشناسند و در همان حیطه آموزش ببینند، به فردی تبدیل می شوند که حتی در خانه خود می توانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند و به درآمد قابل توجهی برسند.
فدایی همچنین به بیان پیشنهادات خود در خصوص نحوه برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی پرداخت و تصریح کرد: حضور افراد در سمینارها می تواند کاملا رایگان باشد و برای حضور در دوره های کارگاهی و مهارتی در حوزه های چاپ پارچه و ... نیز می توان مدل هایی را طراحی کرد. در نهایت می توانیم یک بسته آموزشی  داشته باشیم و بر مبنای استعداد و تمایل افراد آن ها را در کارگاه و دوره میان مدت 6 ماهه دعوت کنیم.
همچنین در این نشست شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با ابراز خرسندی از حضور این کارآفرین در طرح، اظهار کرد: آنچه در طرح برای ما بسیار حائز اهمیت است، بحث شبکه سازی و ایجاد ارتباط قوی بین تولیدکنندگان با یکدیگر، نیروی کار و دیگر افراد مؤثر در زنجیره ارزش تولید یک محصول است. در کنار شناسایی افراد، گردهم آوردن آن ها و آشناکردن آن ها با یکدیگر آموزش های عمومی مرتبط با بازار اهمیت دارد که در این خصوص نیز سمینارها و جلسات متعددی برای پیشرانان طرح برگزار شده است.
وی با اشاره به توانمندی ها خانم فدایی، افزود: در حال حاضر تمرکز بیشتر طرح بر حوزه تولید پوشاک است زیرا هم پتانسیل آن در استان وجود دارد و هم یکی از مزیت های کسب و کار استان است. ما به دنبال آن هستیم که اتفاقات خوبی در صنعت پوشاک استان رقم بخورد و بتوانیم حرکتی در این خصوص داشته باشیم. تولیدکنندگان، نیروی کار و پتانسیل خوبی در استان وجود دارد اما هنوز آن انسجام لازم شکل نگرفته است.
مدیر اجرایی طرح ملی توانمندسازی مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه تجربه شما به عنوان طراح پارچه و لباس و همچنین طراحی صنعتی ارزشمند است و حضورتان در طرح می تواند بسیار مؤثر باشد، گفت: در حوزه طراحی از حضور شما در طرح استقبال می کنیم و در بحث سمینارها هم بسیار علاقه مند هستیم افرادی که در طرح هستند بتوانند جایگاه خود را در بازار پیدا کنند. در این خصوص مباحث روانشناسی که فرد بتواند به خود اعتماد و باور کند بسیار مهم است و ما این مسائل را نیز در برنامه خود داریم.
در این نشست پیرامون مدل های همکاری و برنامه ریزی برای نحوه برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی گفت و گو و مقرر شد برای بررسی دقیق تر پیشنهاد خانم فدایی به صورت مکتوب به دبیرخانه طرح ارائه شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.