اخبار

مشاور کارآفرینی و اشتغال خوزستان: روی محصول سودآورتر تمرکز و سرمایه گذاری کنید

خوزستان

۱۴۰۱/۰۳/۰۱

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی کارآفرینی و بازار برای پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از شهرستان اندیمشک در مرکز شماره یک جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 28 اردیبهشت ماه 1401 با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و نرگس یزدانی کارشناس اجرایی طرح برای زینب قربانی مدیر شرکت های تعاونی روستایی تولید پوشاک باران جنوب و تولید محصولات غذایی دهکده آرام با برند محصولات دستچین روستا برگزار شد.
در این جلسه قربانی به معرفی سوابق فعالیت خود در این حوزه ها پرداخت و اظهار کرد: از نوجوانی به خیاطی علاقمند بودم و برای اقوام و دوستان خیاطی می کردم. این کار را ادامه دادم و توانستم در سال 91 شرکت تعاونی خود را ثبت و فعالیت خود را در این قالب ادامه دهم. سال 93 کار را به روستای زادگاه همسرم انتقال دادم که با وجود دشواری های زیاد، لذت خاصی برایم به همراه داشت. مسیر روستا برای تردد مداوم به اندیمشک برای افراد جویای کار سخت است و افراد بسیاری در روستا بیکار بودند.
وی با بیان اینکه هدفمان از راه اندازی این کارگاه ها در روستا تنها سودآوری نبوده و می خواستیم برای مردم نیز نفعی داشته باشد، گفت:  بعضی بی عدالتی ها در کار مرا خسته کرده و انتظار داشتم از طرح های روستا که قطعا زحمت بیشتری دارد، حمایت ویژه ای شود. یکی از مشکلات فعلی وامی است که برای خرید دستگاه دریافت کردم و اکنون بازپرداخت آن سخت شده و با همکاری اداره کل کار استان و رایزنی های انجام شده، در حال حاضر بانک با امهال یکساله بازپرداخت وام موافقت کرده است. در حالی که 2 کار متفاوت را راه اندازی کردم و کارها به خوبی پیش می رفت، اما چون بیشتر با بیمارستان ها سروکار داشتیم و مطالبات ما با تأخیر زیاد نقد می شد، نقدینگی ام دچار مشکل شد.
این پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان افزود: در زمان کرونا ما جهادی کار کردیم و چند نفر به کارگاه اضافه شدند؛ ماسک تولید می کردیم و در همان مقطع کار دوم را هم شروع کردم. با برخی دستگاه های اولیه شروع کردم و متوجه شدیم نیاز به دستگاه های بهتر برای ارائه محصول باکیفیت تر است و انواع محصولات خانگی از همبرگر، سوسیس، کالباس، کلوچه، سبزیجات، ترشیجات و ... را تولید می کنیم. اداره بهداشت مرتب از کارگاه بازدید می کند و اکنون می توانیم محصول خود را به سوپرمارکت ها عرضه کنیم اما بدلیل الزام سیب سلامت نمی توانیم به هایپرمارکت های بزرگ عرضه کنیم.
همچنین در این جلسه سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و کسب و کار، با بیان اینکه محیط کسب و کار در کشور ما مسأله دار است چه برسد که شما بخواهید در شهرستان و روستا کار کنید، اظهار کرد: باید به شما "خسته نباشید" و "آفرین" گفت. چند نکته وجود دارد؛ شما حتما به دنبال کار خیر هستید که بسیار عالی است؛ عبادت 10 جزء دارد که 9 جزء آن کسب روزی حلال است. سؤالی که دارم این است که شما بنگاه خیریه هستید یا کاسب؟ شما باید این دو جنبه را از یکدیگر تفکیک کنید.
وی تصریح کرد: در هنگام کاسبی، فقط کاسبی کنید. اگر شما یک کاسب موفق باشید بیشتر می توانید کار خیر انجام دهید. اگر می خواهید کارتان درست انجام شود اولین کار این است که باید در کاسبی سود کنید. به دنبال جلب حمایت نباشید. بزرگترین شرکت های دنیا بخشی از درآمدشان را صرف امور خیریه می کنند. شما باید این دو مورد را از هم جدا و مسائل را تفکیک کنید. پس کسب و کار شما از فعالیت های خیریه تان باید تفکیک شود. نه کسب و کار تان به امور خیریه لطمه بزند و نه امور خیریه تان موجب آسیب به کسب و کارتان شود.
این مشاور کارآفرینی و کسب و کار با تأکید بر اهمیت لزوم تمرکز وقت و انرژی روی کار و فاصله گرفتن از مسائل اداری، تصریح کرد: روی بازاریابی تان تمرکز و مشتری خاص خودتان را پیدا کنید. اگر قاعده بازی و مشتری های شما درست انتخاب شده باشند، پول وجود دارد و از پول می توان پول بدست آورد. باید ببینید کدام محصول برای شما سود بیشتری دارد و روی همان سرمایه گذاری کنید و با یک محصول به درآمد بالا برسید و بعد سراغ محصول بعدی بروید.
در پایان این جلسه مقرر شد این پیشران کسب و کار خود را از امور خیریه تفکیک کند. دوم، به دنبال مشتری ها و بازارهای غیر دولتی باشد تا بتواند به موقع مطالبات خود را وصول کند. همچنین دبیرخانه طرح برای بخشیدن جرائم وام بانکی خانم قربانی، موضوع را از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پیگیری کند. خانم قربانی همچنین حساب و کتاب های کسب و کار خود مانند هزینه، درآمد، سود و دستمزد را محاسبه کند که مشخص شود چه محصولی چقدر برایش سود دارد. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.