اخبار

برنامه خوزستان برای تشکیل "شبکه طراحان" به عنوان بخشی از اکوسسیستم تولید پوشاک

خوزستان

۱۴۰۱/۰۳/۰۱

خلاصه خبر

نشست هم اندیشی طراحان مد و لباس در استان با مشاور و مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با هدف تشکیل شبکه طراحان، برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که یک شنبه، 28 فروردین ماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، نرگس یزدانی کارشناس اجرایی طرح و همچنین مدینه نری میسا، شهنوش شرف الدین، نسترن بایمانی، معصومه بویری منجزی و مریم صبوری نیا از انجمن طراحان مد و لباس و آذین خرم زاده کارشناس مشاغل خانگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، تقی نژاد به بیان هدف و دستور کار جلسه پرداخت و خواستار تبادل نظر در خصوص تشکیل شبکه طراحان مد و لباس در استان شد.

در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، ضمن معرفی مختصری از طرح اظهار کرد: در این طرح جهاد دانشگاهی بازوی اجرایی و دولت به کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جایگاه سیاست گذاری دارد. نگاه متفاوتی که وزارتخانه در این طرح داشته، اینکه چالش طرح های قبلی در خصوص وجود یک اکوسیستم کسب و کار و کارآفرینی رفع شود. در گذشته نگاه این بود که کارآفرینی ترویج و شاید وامی هم داده شود که کسب و کارها توسعه یابد اما اکنون متوجه شده اند این نگاه جواب نمی دهد. یکی از مشکلات این است که ما نیروی متخصص نداریم و اکثر کسب و کارها مشکل جذب نیرو دارند.

وی با بیان اینکه در این طرح هر استان بنا به ظرفیت ها و مزیت های خود در چند رسته فعالیت می کند که در خوزستان سه رسته انتخاب شده و یکی از ان ها پوشاک است، گفت: کسب و کار برای آنکه بتواند نتیجه بگیرد باید یک زنجیره ارزش را دنبال کند. خوزستان این پتانسیل را دارد که به قطب پوشاک در کشور تبدیل شود. در این مسیر باید نقاط ضعف را شناسایی کنیم. در هر کسب و کاری اگر زنجیره ارزش را بررسی کنیم، پول در انتهای این زنجیره قرار دارد. در ابتدای این زنجیره بخش های طراحی، تولید و تحقیق و توسعه قرار می گیرند. حلقه های این زنجیره که باید مانند دانه های تسبیح به یکدیگر متصل باشند، از هم جدا هستند و آن نخ تسبیح وجود ندارد. چالش ما برای تبدیل شدن به قطب این است که تمرکز ما در هر کسب و کار روی تولیدکنندگان بوده و دولت همواره به تولیدکنندگان بها داده است. به طور مثال ما 100  تولیدکننده ماژیک داریم و همچنان برای 101 مین تولیدکننده وام و مجوز می دهیم.

این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا برای تأمین مواد اولیه این تولیدکنندگان هم فکری کرده ایم و افزود: آیا بسته بندی و بازاریابی آن محصول هم کسی هست که انجام بدهد؟ تا بخواهید در استان تولیدکنده لباس داریم اما طراحی را چه کسی باید انجام دهد؟ آیا خودشان می توانند؟ پاسخ قطعا خیر است. یک حلقه و کسب و کار دیگر وجود دارد که باید طراحی را انجام دهد و ضرورت این جلسه بر این اساس است. ما قطعا به تأمین کنندگان مواد اولیه و پارچه هم نیاز داریم و باید با آن ها هم جلسه داشته باشیم زیرا بخش های دیگر این زنجیره هستند. 

علوی با اشاره به روش تولید بدون کارخانه، تصریح کرد: این اتفاقی است که در دنیا افتاده و از سال 1970 کشورهای غربی در تولید یا ساخت سرمایه گذاری نکردند. اپل یک برند آمریکایی است اما در چین تولید می شود ویا آدیداس یک برند آلمانی است اما در پاکستان، مالزی و ویتنام تولید می شود زیرا تولید یک کار کثیف، سرمایه بر، وقتگیر است و کمترین حاشیه سود را دارد. بیشترین سود را بخش فروش می برد. تمام تولیدکننده های بزرگ و معتبر دنیا به جز محصولات استراتژیک، در خصوص بقیه محصولات خود، تولید را به کشورهای دیگر انتقال داده اند و بخش فروش را خودشان مدیریت می کنند.

وی با بیان اینکه ما می خواهیم همین مدل را در کشور در قالب طرح توسعه مشاغل خانگی پیاده کنیم، افزود:  ما در خوزستان تولیدکننده لباس زیاد داریم. اما آیا طراح لباس هم زیاد داریم و چه کاری باید انجام دهیم که این بخش قوی شود؟ آیا بخش تحقیق بازار و بازاریابی داریم یا خیر و چه کار باید کنیم؟ آیا حوزه چاپ را داریم، کدام را باید ایجاد و کدام را باید برون سپاری کنیم؟ همان کاری در چین انجام شد. البته قرار نیست در این طرح تمام مشکلات تولید، اشتغال و کسب و کار را حل کنیم بلکه همین میزان که تعدادی از کارآفرینان هم بتوانند درآمد خود را چندبرابر و به تبع افراد بیشتری را به کار بگیرند هدف طرح تا حدود زیادی محقق شده است. ما قرار نیست همه چیز را حل و فصل کنیم ولی این نشست ها، آشنایی ها و هم اندیشی ها موجب می شود حداقل داشته های خودمان را بدانیم تا بتوانیم از آن ها بیشترین استفاده را داشته باشیم و البته از تولید جدا شویم و به سطوح دیگر بپردازیم.

علوی ادامه داد: ما به اتاق فکرهایی نیاز داریم که البته باید برخی از آن ها را به کمک شما تشکیل بدهیم که ببینیم چه راهکارهایی می توان پیدا کرد و چه مشکلاتی را می توانیم حل کنیم. البته قرار نیست همه کارها را در استان خودمان انجام دهیم. برخی از کارها را می توان برونسپاری کرد. ما هم مانند شما معتقدیم که به اندازه وسع خود کارهایی را که می توانیم جلو ببریم. به دنبال آن هستیم که اکوسیستم را شکل بدهیم و بخشی از اکوسیستم شما هستید.

همچنین در این جلسه مدینه نری میسا از اعضای سابق هیأت مدیره انجمن طراحان مد و لباس خوزستان، با اشاره به تحصیلات خود در رشته طراحی لباس از دانشگاه الزهرا(س) و سوابق فعالیت خود در حوزه های طراحی و کارآفرینی، اظهار کرد: سال 73 شرکت تعاونی خود را راه اندازی کردم و انجمن زنان کارآفرین را در استانداری ثبت کردیم. سال 86 موضوع تشکیل زنجیره پوشاک مطرح و نیاز به طراحان لباس برای تکمیل این زنجیره عنوان شد.

وی افزود: در سال 86 بحث ساماندهی مد و لباس در مجلس تصویب و گفته شد که در هر استان باید این موضوع از سوی اداره کل ارشاد راهبری شود که طراحان مد و لباس را به عنوان جزئی از این زنجیره بدانند. در واقع از سال 73 تاکنون در حال پیگیری این مسأله و بسیار خرسند هستیم که اکنون حامی خوبی مانند جهاد دانشگاهی پیگیر این کار است. استان خوزستان از نظر طراحی لباس، سابقه و تاریخ دیرینه ای دارد. 

همچنین در این جلسه شهنوش شرف الدین از طراحان مد و لباس خوزستان با اشاره به فعالیت خود در حوزه طراحی چاپ و پارچه، اظهار کرد: از سال 76 مجوز فعالیت کارگاه خود در زمینه چاپ سیلک را دریافت کردم و حدود 10 سال است به طور اختصاصی فعالیت می کنم. همچنین با دانشگاه آزاد اسلامی و هنرستان های فنی و حرفه ای همکاری هایی داشته و دارم. آماده همکاری با طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان هستم. ما نیاز به سازوکاری داریم که نمایشگاه تولیدات مد و لباس، پایدار و مداوم باشد.

همچنین نسترن بایمانی، کارشناس ارشد طراحی و دوخت در این جلسه اظهار داشت: اکنون بیش از 20 سال است که رشته طراحی و دوخت در استان خوزستان وجود دارد و بانوان فعالی در حوزه های طراحی و دوخت، چاپ و ... فعالیت می کنند. بیشترین بانوان استان که پا به پای کادر درمان در دوره اپیدمی کرونا به کمک مردم آمدند بانوان فعال در حوزه طراحی و دوخت لباس های بیمارستانی و ماسک بودند. کم نیستند کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند و به طور مثال در آبادان تولیدکننده برند در زمینه لباس اداری و ... داریم. رسالتی که داریم این است که افراد علاقمند و فعال این حوزه را بتوانیم وارد بازار کار کنیم و در نهایت این افراد را به شبکه پوشاک طرح توسعه مشاغل خانگی استان پیوند بدهیم. 

همچنین در این جلسه تقی نژاد با ذکر نمونه هایی از دستاوردهای طرح در توسعه کسب و کار پیشرانان حوزه پوشاک استان، از حیث نیروی کار، فضای کارگاه و سطح درآمدی خاطرنشان کرد: برخی از این پیشرانان حین همکاری با طرح و با راهبری و حمایت دبیرخانه، پیشرفت قابل توجهی در کار خود داشتند و این موارد از مصاحبه ها و مستندات جلسات و بازدیدها از کارگاه و نیروی کار این تولیدکنندگان و ... کاملا مشهود است. ما در نهایت به دنبال آن هستیم پس از تشکیل شبکه طراحان، جلسه ای میان اعضای این شبکه و شبکه پوشاک داشته باشیم که این دو بخش به هم پیوند زده شوند. در حال حاضر منتظر تشکیل ساختار شبکه طراحان هستیم.

وی افزود: یکی از معضلات استان عدم همکاری تولیدکنندگان با یکدیگر بود. حتی خود تولیدکنندگان سفارش های بزرگ خود را حاضر بودند به استان های دیگر بفرستند اما با تولیدکننده شهرستان خود هم کار نمی کردند! ما توانستیم تا حد زیادی این رویه را بهبود دهیم و اکنون همکاری های خوبی میان تولیدکنندگان و پیشرانان پوشاک استان شکل گرفته است. تاکنون بیشتر روی شبکه تولیدکنندگان کار می کردیم و از این پس بدنبال تکمیل دیگر اجزای این زنجیره هستیم.

همچنین در این نشست علوی در پاسخ به لایه های مطرح شده در خصوص عدم پرداخت هزینه های طراحی لباس از سوی برخی نهادها، اظهار کرد: نقش جهاد دانشگاهی در این طرح تسهیلگری است و بخشی از آن ایجاد ساختار تعامل میان تولیدکننده، نیروی کار و ... برمبنای قراردادهای تیپ حقوقی است. البته جهاد دانشگاهی در قراردادها حضور ندارد و هیچ جا ذی نفع نیست بلکه این قرارداد میان تولیدکننده و نیروی کار است که این مسائل رفع شود. در نهایت به دنبال آن هستیم که مجموعه فعالان این زنجیره ارزش، درآمد بیشتری بتوانند کسب کنند.

نبود نرخنامه طراحی لباس و قانون کپی رایت در کشور، از دیگر مشکلات و مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.