اخبار

مشاغل خانگی مکملی برای تأمین معیشت خانواده هستند

هرمزگان

۱۴۰۱/۰۳/۱۰

خلاصه خبر

پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی هرمزگان گفت: فعالیت در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی مکملی برای تأمین معیشت و کمک خرج خانواده است.


متن کامل خبر

فتحیه رضوانی، بانوی کارآفرین و پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی هرمزگان، اظهار کرد: مدیرعامل تعاونی توسعه روستایی صدف لب سیاه و آزمونگر سازمان فنی حرفه‌ای در امتحان عملی گلابتون دوزی هستم.
رضوانی اضافه کرد: من در حال حاضر به همراه 30 نفر عضو اصلی از روستای برکه خلف و حدوداً ۵۶ نفر دیگر از روستاهای هم‌جوار، مانند روستای کووه‌ای، کوشه، رمکان و دیرستان در زمینه صنایع دستی و در رشته‌های گلابتون دوزی، شک و زری‌بافی، برقع سازی و عروسک‌سازی و خوس‌بافی و …. فعالیت داریم.
وی با اشاره به اینکه کار گلابتون دوزی از سال‌های قبل به صورت رودوزی‌های سنتی روی شلوار، پیراهن و جلویر یا شال مورد استفاده زنان قشمی می‌شده و در حال حاضر نیز طرفداران خاصی بین بومیان و گردشگران دارد، افزود: من از سال 84 با کمک، حمایت و آموزش‌هایی که از طرف سازمان ملل sgp داشتیم با بانوان روستا گروهی را به نام سازمان محلی تشکیل دادیم و با کمک توسعه یاران مهرو اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی از طرف موسسه‌ها و ارگان‌های بسیاری کردیم.
این بانوی کارآفرین هرمزگانی تصریح کرد: بعد از شکل‌گیری گروه، غرفه‌ای را راه‌اندازی کردیم و تولیدات خود را برای گردشگران به نمایش و فروش گذاشتیم. خوشبختانه کم‌کم اعضای گروه افزایش یافتند و طی این سال‌ها با سرمایه اندک و سختی زیاد ناامید نشدیم و به کارمان ادامه دادیم.
رضوانی ادامه داد: در ادامه فعالیت‌های خود صندوقی را دایر و 10 درصد فروش خود را در این صندوق پس‌انداز کردیم تا کمک‌هزینه‌ای برای تأمین اجاره و احتیاجات روزانه غرفه و شرکت در نمایشگاه‌ها داشته باشیم. در سال 90 برای افراد تحت عضو این شرکت و دیگر صنعتگران از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم، کارت صنعتگری صادر شد و با کمک سارمان فنی حرفه‌ای همه اعضا و بسیاری از صنعتگران مدرک فنی حرفه‌ای دریافت کردند.
وی اضافه کرد: سپس 80 نفر از افراد زیرمجموعه این تعاونی، بیمه تأمین اجتماعی دریافت کردند. ما فعالیت‌های بسیاری در زمینه آموزش و حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها داریم. تجربه حضور در اولین نمایشگاهی در تهران برای ما بسیار ارزشمند بود.
مدیرعامل تعاونی روستایی صدف لب سیاه قشم بیان کرد: ما کم‌کم در نمایشگاه‌های متعددی حضور پیدا کردیم و هر بار موفق به کسب تجربه، لوح تقدیر و تندیس‌های بسیاری شدیم. سال 94 یکی از اعضای گروه به لطف خدا موفق به کسب مهر اصالت ملی شد و بعد از آن هم با همت و تلاش دوستان بسیاری عروسک محلی یا “دختولوک” به ثبت ملی رسید.
رضوانی عنوان کرد: سال 95 عضو صندوق خرد محلی شده، به عنوان تعاونی برتر استانی و کشوری معرفی شدیم و لوح و تندیس و سفر به پاریس دریافت کردیم. در فروردین‌ماه 1396 در همایش ملی اقتصاد مقاومتی عنوان “کارآفرینان برتر زنان روستایی کشور” را کسب کردیم.
وی تصریح کرد: در سال 97 نیز 20 نفر دانشجو تحت نظر مستقیم این تعاونی به عنوان کارورز دانشجو آموزش دیده و مدرک دریافت کردند. در مرداد 99 نمونه‌هایی از کارهای این تعاونی در موزه فرهنگسرای نیاوران نمایشگاه “نخ و نگار” به نمایش گذاشته شد و تولیدات و کارهای سوزن‌دوزی ما به عنوان برتر ملی معرفی شد. در مهرماه 99 نیز به عنوان تعاونی برتر استانی و ملی انتخاب شدیم.
این بانوی کارآفرین هرمزگانی اظهار کرد: خدا را شاکریم که در حال حاضر یک تعاونی موفق هستیم و اعضای این تعاونی متشکل از 30 نفر از بانوان روستا برکه خلف و ۵۶ نفر از روستاهای هم‌جوار در کنار خانه‌داری و بچه‌داری، هرکسی در رشته‌ای فعالیت می‌کنند. برخی از اعضای تعاونی عروسک درست می‌کنند، عده‌ای خوس‌دوزی انجام داده، چند نفری ادویه محلی و گیشته (خوش‌بوکننده) می‌سازند و چند نفری در حوزه گلابتون دوزی و دوخت توکار فعالیت دارند. روزی 2 نفر از اعضای تعاونی نیز برای فروشندگی در مغازه صنایع دستی حضور دارند.
رضوانی در پایان یادآور شد: شاید نتوان به کار صنایع دستی و مشاغل خانگی به عنوان شغل نگاه کرد اما می‌توان آن را مکملی برای تأمین معیشت و کمک خرج خانواده دانست. مهم‌تر از همه اینکه هنر سوزن‌دوزی و خوس‌دوزی به فراموشی سپرده نشده و محفوظ مانده است. بنده و 42 نفر از اعضا در طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی هرمزگان شرکت کرده‌ایم تا در راستای توسعه هرچه بیشتر کسب و کار خود گام برداریم.