اخبار

ایجاد ۵۶ صندوق خرد اعتباری زنان در اردبیل

اردبيل

۱۴۰۱/۰۳/۱۷

خلاصه خبر

مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی گفت: در استان اردبیل ۵۴ صندوق خرد اعتباری زنان روستایی با عضویت یک هزار و ۶۰۰ نفر ایجاد شده است.


متن کامل خبر

عبدالله موموندی در جریان بازدید از طرح های جهاد دانشگاهی در گرمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: صندوق های خرد محلی از جمله منابع تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز تولیدکنندگان روستایی است که در سراسر کشور نسبت به ایجاد این صندوق ها اقدام شده است.
وی با اشاره به ایجاد ۵۶ صندوق خرد زنان روستایی در اردبیل خاطرنشان کرد: این صندوق ها در اردبیل با یک هزار و ۶۰۰ نفر عضو بالغ بر ۴ میلیارد تومان سرمایه دارند.
مدیر کل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی نقش جهاد کشاورزی در توسعه مشاغل خانگی را یادآور شد و بیان کرد: در حوزه آموزش و ترویج دفتر توسعه فعالیت های زنان روستایی و عشایری راه اندازی شده که با شناسایی زنان روستایی و عشایری در قالب صندوق های خرد ساماندهی می کنند.
موموندی گفت: دولت با سرمایه گذاری در این صندوق محلی برای آموزش و حرفه آموزی زنان ایجاد کرده و پس اندازهای خرد آنان را ساماندهی می کند.
وی ادامه داد: در درون صندوق ها مشاغل متعددی از جمله گلیم، انواع  صنایع دستی، گیاهان دارویی و ... تعریف شده و در واقع صندوق های خرد محلی یکی از مدل هایی است که در معاونت آموزش و ترویج پیگیری می شود.
موموندی از ایجاد نمایشگاه دستاوردهای این صندوق در استان های کشور خبر داد و بیان کرد: در اردبیل نیز شاهد راه اندازی این نمایشگاه بودیم.
در ادامه این بازدید رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل نیز با اشاره به برش استانی ایجاد مشاغل خانگی سهمیه اردبیل را دوهزار نفر اعلام و اظهار کرد: در قالب کارگروه های علمی ظرفیت سنجی مشاغل انجام شد که در اردبیل نیز ۱۳ رشته از چرم دوزی و خیاطی تا گیاهان دارویی و زعفران جزو اولویت های ایجاد اشتغال معرفی شد.
مهران اوچی اردبیلی خاطرنشان کرد: در طرح های خوداشتغالی جهاد ریالی به شخصی وام نمی دهیم بلکه با شناسایی، ارزیابی و استعدادسنجی زیر نظر پیشران های واحدهای تولیدی آموزش ها انجام شده و متقاضی وارد بازار کار می شود.
وی ادامه داد: سهمیه استان اردبیل ۲ هزار نفر بود که با ثبت نام از ۳ هزار و ۲66 نفر شناسایی و ارزیابی شده اند و مشاوره و آموزش ۸۰ نفر به اتمام رسیده و در حال اتصال به بازار هستیم.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل بیان کرد: از ۲ هزار نفر یک هزار و ۲۸۰ نفر صاحب شغل شدند که ۸۰ درصد بانوان هستند.
اوچی اردبیلی افزود: ۲۹۴ نفر از این افراد در گرمی هستند که در ۵ رشته گیاهان دارویی، گلیم، تابلوفرش، خیاطی و چرم دوزی مهارت آموزی انجام گرفته و ۱۳۰ نفر از آنها اتصال به بازار شده است.