اخبار

بازگشایی اولین نمایشگاه تخصصی مشاغل خانگی در قزوین

قزوين

۱۴۰۱/۰۳/۱۷

متن کامل خبر

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ اولین نمایشگاه تخصصی مشاغل خانگی قزوین عصر روز (دوشنبه) 16خرداد با همکاری اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و شرکت نمایشگاه‌های بین الملل استان قزوین در محل نمایشگاه بین المللی استان قزوین افتتاح شد.
 

این نمایشگاه با حضور فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، میثم پیله فروش معاون اقتصادی استاندار، علی کشاورزترک مدیرکل اداره کارو تعاون و امور اجتماعی استان، فرشاد پیله چی رئیس جهاد دانشگاهی استان، حجت الاسلام عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای، احمدخورگامی مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان و جمعی از مسئولان استانی به طور رسمی گشایش یافت.

در این مراسم احمد خورگامی اظهارکرد: استان قزوین پتانسیل‌های بسیاری در حوزه محصولات تولیدی، کشاورزی و صنایع دستی دارد، اما در زمینه زیرساخت‌های بازاریابی و فروش محصولات با چالش‌های زیادی مواجه است.
 

وی افزود: شرکت نمایشگاه بین‌الملل به عنوان واسطه در چرخه تولید تا فروش محصولات بومی استان نقش موثری دارد.
 

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌الملل استان ادامه داد: در راستای حمایت از کالای ایرانی و با هدف معرفی دستاوردها و توانمندی‌های فعالان مرتبط در کسب و کارهای خانگی با همت جهاد دانشگاهی و اداره کار، تعاون و امور اجتماعی برگزاری این نمایشگاه در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
 

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی را در آینده در دست اقدام خواهیم داشت، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های فوق تخصصی بذر نهاده و کود و آبیاری در حوزه کشاورزی، نمایشگاه تجهیزات پزشکی و صنایع برتر استان از برنامه‌های آتی مجموعه ما خواهد بود.
 

خورگامی خاطرنشان کرد: علاوه بر نمایشگاه‌های استانی که در طی سال برگزار خواهیم کرد، در نظر داریم از ظرفیت استان‌های همجوار در ایجاد بازارهای جدید محصولات قزوین بهره ببریم و در این راه اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است.
 

وی گفت: علاوه بر این در سطح بین‌الملل هم برنامه‌هایی در نظر داریم که می‌توان به شرکت در نمایشگاه نجف اشرف از اول تا ۱۰ تیر ماه و همچنین حضور در نمایشگاه سازمان توسعه تجارت در دوهه قطر اشاره کرد.

۱۵۰۰ قزوینی در گام نخست طرح ملی مشاغل خانگی در کشور ثبت‌نام کردند
 

فرشاد پیله چی رئیس جهاد دانشگاهی استان در این مراسم گفت: طرح نوین مشاغل خانگی از کارهای مهمی است که توانسته به ایجاد امید و نشاط در میان گروه‌های مختلف جامعه بویژه بانوان و جوانان کمک کرده و اشتغال آن‌ها را تامین کند.
 

وی افزود: هر چه توجه به مشاغل خانگی بیشتر شود زمینه رفع بیکاری مهیا شده و به کاهش آسیب‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین از 10 سال گذشته وزارت کار، این موضوع را در دستور کار قرار داد و در ۵ سال اخیر همکاری جهاد دانشگاهی و اداره کار بیشتر شد تا طرح ملی مشاغل خانگی با دستاوردهای بیشتری عملیاتی شود.
 

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین یادآورشد: از مجموع 54 هزار نفری که در گام نخست برای طرح ملی مشاغل خانگی در کشور هدف گذاری شد حدود 1500 نفر سهم استان قزوین بود تا بتوانیم این ظرفیت را در استان فعال کنیم.
 

وی بیان کرد: در شرایطی که ایجاد شغل، هزینه‌های سنگینی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات دارد ما قادریم با کمترین سرمایه گذاری در زمینه مشاغل خانگی برای افراد شغل ایجاد کنیم.
 

پیله‌چی تصریح کرد: در استان قزوین گروه منسجمی تشکیل شد و با کمک اداره کار، سازمان صمت، فنی حرفه‌ای، بسیج سازندگی، جهاد دانشگاهی، توانستیم طرح را به خوبی پیش ببریم.
 

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین اظهار کرد: در اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در فاز اول و دوم بیش از 2 هزار نفر شرکت کردند که پس از مصاحبه و ارزیابی توان افراد موضوع اتصال تولیدکنندگان به بازار را در دستور کار قرار داده و تعاونی‌هایی راه اندازی شد تا فروش محصولات انجام شود.
 

پیله‌چی اضافه کرد: فاز سوم این طرح ارائه محصولات به بازار بود که با راه‌اندازی نمایشگاه محصولات مشاغل خانگی به دنبال معرفی کالا و کمک به فروش خواهیم بود و چون ابتدای مسیر هستیم همچنان به همراهی سایر دستگاه‌ها نیازمندیم تا بتوانیم زنجیره ارزش را تکمیل کرده و با هزینه کم تولیدات خانگی را وارد بازار کنیم.
 

وی ضمن تشکر از تعامل و همکاری شرکت نمایشگاه‌های بین الملل افزود : بیش از 130 مشارکت کننده از استان قزوین در حوزه‌های صنایع دستی، پوشاک، فرش، مواد غذایی، کیف و کفش، گیاهان دارویی و ... تولیدات و محصولات خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد.
 

پیله‌چی خاطر نشان کرد : برگزاری ورک شاپ و کارگاه‌های آموزشی رایگان طی ایام برگزاری نمایشگاه ، از جمله برنامه‌های جانبی نمایشگاه فوق خواهد بود.

ضرورت راه‌اندازی بازارهای دائمی و منطقه‌ای در جهت حمایت از عرصه تولید و فروش محصولات

در ادامه فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از زحمات برگزار کنندگان این نمایشگاه اظهار کرد: اشتغال به مشاغل خانگی اگرچه صرفا مخصوص بانوان نیست اما بیش از ۷۰ درصد جامعه آن بانوانی هستند که با برپایی این کسب و کار در خانه، اعضای خانواده را هم پویا و وارد عرصه تولید می کنند.
 

وی تصریح کرد: توسعه مشاغل خانگی سبب ایجاد فرهنگ کار و تلاش، استحکام روابط خانوادگی و ایجاد فضای صمیمی بین اعضای خانواده می‌شود چرا که همگان برای یک هدف با هم تلاش می‌کنند.
 

محمدبیگی با بیان اینکه این نوع کسب و کار با فرهنگ و زیست بوم ما همخوانی دارد، افزود: در جامعه ایرانی اسلامی ما خانواده و کار و تلاش، ارزش والایی دارد که این نوع مشاغل این خصصیه‌ها را با هم داراست.
 

وی خاطر نشان کرد: بحث پایدارسازی اشتغال و تداوم در زنجیره ارزش از موضوعات مهمی است که منجر به ایجاد چرخه عرضه و تقاضا می‌شود، در خصوص مشاغل خانگی نیز باید بدین امر توجه ویژه داشت.
 

محمدبیگی در پایان گفت: به عنوان نماینده مردم از مسئولان انتظار دارم که با راه اندازی بازارهای دائمی و منطقه‌ای در اشکال مختلف این مشاغل را در عرصه تولید و فروش محصولات حمایت کنید‌.
 

لازم به ذکر است نمایشگاه مشاغل خانگی با از ۱۶ تا ۲۰ خرداد شعار هر خانه یک محصول از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان قزوین جهت بازدید علاقه مندان دایر خواهد بود.