اخبار

نشست مشترک رئیس جهاددانشگاهی و مدیرکل تعاون،کار و راه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برگزار شد

كهگيلويه وبويراحمد

۱۴۰۱/۰۳/۲۴

خلاصه خبر

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری اولین همایش زنبورداران بویراحمد و دنا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: از مهم ترین اهداف این همایش تولید عسل مرغوب و باکیفیت، راهکارهای مقابله با آفت های زنبور عسل، معیارهای تشخیص عسل باکیفیت و... به جهت آموزش و توانمندسازی زنبورداران، حذف واسطه ها و تسهیل اتصال زنبورداران به بازار رقابت و فروش محصول برای این صنف است.


متن کامل خبر

میدرضا واعظی زاده"، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: فضای دانشگاهی و علمی جهاد دانشگاهی قابل اعتماد است.

وی افزود: در استان با توجه به پتانسیل‌هایی که وجود دارد محصول با ارزش عسل را داریم اگر ما یک فضای داشته باشیم که با کار علمی و پژوهشی تولیدات آن را مدیریت کند می توان امیدوار بود که راهبری تولید و ارائه به بازار محصولات بهتر شود.

واعظی زاده اظهارکرد: آماده همکاری و تعامل بیش از پیش با جهاددانشگاهی در زمینه های مختلف از جمله آموزشی، پژوهشی و فرهنگی هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در خصوص بحث شناسایی و ساماندهی زنبورداران برنامه هایی اجرا شود در برخی الگوهای زنبورداران نیاز به تغییر داریم. مزیت محصولات ما در بازار جهانی باید بنیه علمی و تقویت شده باشد.

واعظی زاده تصریح کرد: با توجه به علاقه و پیشینه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه زنبورداری، اگر به این موضوع با نگاه علمی توجه شود شاهد پرورش زنبور و تولید عسل مرغوب و استاندارد در سطح استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد از این دست داشته ها، طرفیت زیادی در بحث تولیدات دارد که با پشتوانه علمی و کار پژوهشی در بازار می توان مورد توجه مصرف کننده و مشتری قرار بگیرد و سهم استان را از بازار تقویت کرده و بالا ببریم.

سید داود موسویان، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری اولین همایش زنبورداران بویراحمد و دنا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: از مهم ترین اهداف این همایش تولید عسل مرغوب و باکیفیت، راهکارهای مقابله با آفت های زنبور عسل، معیارهای تشخیص عسل باکیفیت و... به جهت آموزش و توانمندسازی زنبورداران، حذف واسطه ها و تسهیل اتصال زنبورداران به بازار رقابت و فروش محصول برای این صنف است.

وی افزود: این طرح کشوری در حوزه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از سوی جهاد دانشگاهی برای حمایت از اشتغال پایدار در استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد که با توجه به همکاری های قبلی جهاددانشگاهی استان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه ها و تصمیمات خوبی اتخاذ شد و نیازمند تعامل بیش از پیش بانک‌های عامل و حمایت از صنف زنبورداران و مشاغل خانگی است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در نظر دارد در راستای حمایت از مشاغل خانگی به خصوص بحث زنبورداری واجدین شرایط را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کند تا این اداره آنها را به بانک های عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی نماید.

موسویان تصریح کرد: جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد به دنبال ساماندهی و مدیریت زنبورداری و فروش عسل است تا بتوانند عسلی مرغوب و با کیفیت تولید و وارد بازار کند، جهاد دانشگاهی به واسطه داشتن آزمایشگاه عسل به دنبال ارائه تضمین به خریدار جهت خریداری عسل مرغوب است.آمار که هم اکنون از زنبورداران در شهرستان‌های بویراحمد و دنا وجود دارد بیش از ۷۰۰ نفر بوده که این تعداد در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۳۵۰ نفر است.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی استان در نظر دارد به واسطه وجود آزمایشگاه تعیین کیفیت و مرغوبیت عسل نسبت به خریداری عسل از زنبوردارانی که به این نهاد مراجعه می کنند اقدام کند تا از این طریق با حذف واسطه و تضمین کیفیت عسل مرغوب نسبت به حمایت از آنها اقدام کند که این امر مستلزم حمایت و همکاری بیش از پیش مجموعه اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه می باشد