به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 18 خردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین مدینه نری میسا، نسرین ارجمندی، فرزانه فدایی و مولود علاف پور از اعضای انجمن طراحان مد و لباس استان برگزار شد، تقی نژاد به بیان هدف و دستور کار جلسه پرداخت و خواستار تبادل نظر در خصوص تشکیل شبکه طراحان مد و لباس در استان شد.
در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با اشاره به جایگاه و اهداف جهاد دانشگاهی در این طرح اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که در راستای تکمیل زنجیره ارزش پوشاک در حد توان با همکاری دوستانی مانند شما یک گام به جلو برداریم و در این بین جهاد دانشگاهی نقش تسهیلگری دارد. در واقع قرار نیست در این خصوص موازی کاری شود یا جای دیگران را بگیریم بلکه سعی می کنیم حلقه های مختلف و بازیگران حوزه پوشاک را به یکدیگر نزدیک و ارتباطات را تسهیل و روان کنیم.
وی با بیان اینکه خوزستان پتانسیل تبدیل شدن به قطب پوشاک کشور را دارد، خاطرنشان کرد: اکنون علی رغم این شایستگی، استان ما چنین جایگاهی را ندارد در حالی که نزدیک به 60 درصد سازمان های صنعتی کشور در خوزستان واقع شده اند و گردش مالی در خوزستان پس از تهران در رتبه دوم کشور است. همچنین اهواز از نظر تعداد کارمند رتبه دوم و استان از نظر جمعیتی رتبه ششم را در کشور دارد؛ با این وجود خیلی وقت ها یکدیگر را نمی شناسیم.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ادامه داد: در واقع حلقه ها وجود دارند اما آن زنجیره هنوز شکل نگرفته است و این هدف کلی شبکه پوشاک است. می خواهیم در این جلسه به طور عمیق تر بررسی کنیم که چه کارهایی می توان انجام داد. ابتدا باید وضعیت موجود را بررسی کنیم و اینکه در چه جایگاهی هستیم و چه شکاف و فاصله ای با وضعیت مطلوب وجود دارد. سپس مواردی که در حیطه اختیارمان است را مشخص و تمرکزمان را بر کارهای زودبازده و کوتاه مدت می گذاریم که بتوانیم زودتر به نتیجه برسیم؛ البته باید اهداف بلندمدت هم داشته باشیم ولی ترجیح این است که با کارهای کوچک شروع کنیم.
علوی تصریح کرد: افراد وقتی بازخوردهای سریع ببینند انگیزه می گیرند که کم کم کارهای بزرگ را هم بتوان انجام داد. از سوی دیگر معتقدیم تا جایی که می توان باید شبکه سازی کرد تا افراد همدیگر را بشناسند و ارتباطات قوی و منسجم میان اعضا شکل بگیرد تا همه از منافع آن بهره مند شوند. این اتفاق برای شبکه پوشاک افتاده و اکنون بیش از 100 پیشران با هم در تعامل هستند و ارتباط داده شدند و شاید روز اول این تردید وجود داشت که آیا می شود 2 رقیب و تولیدکننده را کنار هم بنشانیم ولی خوشبختانه اکنون ارتباطات خوبی ایجاد شده و پس از شکل گیری شبکه خود اعضا می توانند کارها را با هم به پیش ببرند.
وی حلقه دوم این شبکه را حلقه طراحان عنوان و خاطرنشان کرد: حال شاید تعداد طراحان کمتر از تولیدکنندگان باشد؛ این شبکه را هم باید تشکیل دهیم و بعد یه این فکر کنیم که چگونه این 2 شبکه را به یکدیگر متصل و جلسات مشترک برگزار کنیم. ما تجربه ای را که در ایجاد شبکه پوشاک به دست آوردیم با شما در میان می گذاریم تا با کمک خود شما بتوانیم کار را جلو ببریم. قطعا روحیات، سطح تحصیلی، تجربیات، دیدگاه و ... شما با تولیدکنندگان بسیار متفاوت است پس چالش ها و نقاط قوت و ضعف جدید مطرح است؛ از آن تجربه استفاده می کنیم تا آنچه مناسب این شبکه است، را به دست آوریم.
همچنین در این جلسه مدینه نری میسا عضو هیأت مدیره انجمن طراحان مد و لباس خوزستان، با اشاره به قوانین مصرح در حوزه ساماندهی مد و لباس و برخی محدودیت های طراحان در ارائه طرح های جدید، اظهار کرد: آنچه در قانون آمده حوزه پوشاک را به سه بخش لباس اجتماع، لباس مجلسی و لباس خصوصی تقسیم بندی کرده است و در یازدهمین جشنوراه مد و لباس فجر نیز قرار است موضوع لباس عفیفانه مطرح شود. همچنین متأسفانه انجمن طراحان را با نام انجمن ثبت نمی کنند و در صورت ثبت به عنوان مؤسسه نیز یک بخش خصوصی به حساب می آید.
وی با بیان اینکه هدف از تشکیل انجمن حل مشکل فارغ التحصیلان حوزه طراحی مد، پارچه و لباس بوده است، گفت: مشکلات در این حوزه بسیار زیاد است و بزرگترین مشکل در خانواده آموزش و پرورش و در بخش هنرستان های فنی و حرفه ای و هنرآموزان و مربیان آن ها است. ما باید اتاق فکرمان را در هنرستان های طراحی پارچه، لباس و دوخت برگزار کنیم تا متوجه شویم چه دنیای متفاوتی دارند. از سوی دیگر افرادی که می خواهند از هنرستان ها وارد دانشگاه شوند هم از نظر آمادگی برای آزمون و هم شناخت رشته و بازار کار آن دچار مشکلات عدیده ای هستند.
این عضو هیات مدیره انجمن طراحان مد و لباس خوزستان، با طرح پیشنهاد ایجاد بازار و نمایشگاه دائمی حوزه طراحی مد و لباس در استان به عنوان یک راهکار برای حل مشکل فارغ التحصیلان، افزود: موضوع دیگر بررسی کمبودها در بخش دولتی است؛ همچنین برای اتصال طراحان به این مجموعه و ایجاد شبکه طراحان بهتر است هماهنگی لازم با اداره کل ارشاد استان انجام شود تا این اطلاعات به صورت متمرکز و مستند مبادله و این ارتباط تسهیل شود.
نری میسا با بیان اینکه برخلاف اکثر کسب و کارها طراحان در دوره اپیدمی کرونا رونق تازه ای پیدا کردند و همین طراحی ماسک ها طراحان را به جلو انداخت، تصریح کرد: اکنون موضوع سلامت پوشاک و مد پایدار در یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر مطرح است که الیاف آن برای سلامتی مضر نبوده و ضایعات و پرتی نداشته باشد. متأسفانه کپی کاری در حوزه طراحی پوشاک بسیار رایج است و حمایتی از طراحان در این زمینه نمی شود. ما می خواهیم مانند همه تخصص های دیگر بخش طراحی لباس هم در تمامی کارگاه ها به صورت یک پست سازمانی امن تعریف شود.
وی همچنین خواستار تخصیص یارانه دولتی به لباس پایدار و سالم شد و گفت: اگر این موضوع از سوی دولت پیگیری شود، خواهید دید که بسیاری از مردم از لباس های طراحان استقبال می کنند؛ این یارانه می تواند فقط برای لباس های استاندارد تخصیص داده شود. در حال حاضر مسأله اصلی ما مسأله اقتصادی است؛ ما طراحی می کنیم اما آیا کسی هست که این طرح ها را از ما خریداری کند؟ باید یک بازار دائمی و امن برای طراحان ایجاد شود.
همچنین در این جلسه نسرین ارجمندی رئیس هیأت مدیره انجمن طراحان مد و لباس خوزستان، امکان مشاوره در حوزه طراحی و مباحث فرهنگی این رشته به ویژه در هنرستان ها را مطرح و تصریح کرد: حوزه طراحی باید از هنرستان ها رصد و برای آن برنامه ریزی شود تا هنرآموزها بتوانند انتخاب رشته درستی داشته باشند و با آگاهی کامل این شغل را انتخاب کنند. مسأله دیگر در سرفصل های آموزشی است که بسیار متنوع و شامل همه بخش های زنانه، مردانه و بچگانه است و در نهایت فرد به هیچ کدام از این بخش ها مسلط نیست. در حالی که اگر به طور تخصصی تفکیک و آموزش داده شود، بازدهی بسیار بهتر خواهد بود.
وی تأکید کرد: اگر طراح فقط بخواهد طراح باشد، باید امنیت شغلی داشته باشد و اگر واقعا به عنوان یک شغل تعریف شود و نرخنامه، چهارچوب و .. آن مشخص شود، می توان گفت که این ساختار تا حدودی درست شده است. همچنین نقش رسانه ها و به ویژه صداوسیما در ترویج اهمیت طراحی مد و لباس بسیار حائز اهمیت است و نباید از رسانه ها غافل شد. اگر در رسانه ها به این حوزه توجه و فرهنگ سازی شود، می توان این رشته را ترویج داد و به دنبال آن ساختار اصولی برای آن تعریف کرد.
همچنین علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با تأیید نکات و مطالب مطرح شده اظهار کرد: برخی مسائل، مسائل ملی است؛ در یک ساختار و سیستم درست مانند کشورهای توسعه یافته صنعت مد و پوشاک یک صنعت حرفه ای و پولساز است و همه این موارد انجام می شود ولی آیا به طور مثال صنعت خودروی ما با صنایع خودروسازی آن ها قابل قیاس است که انتظار داشته باشیم مد و لباس ما هم مانند صنعت مد آن ها باشد؟ باید دقت کنیم که کارهای عملیاتی انجام دهیم.
وی افزود: یک روش مرسوم دیگر که موجب پیشرفت می شود، نگاه از پایین به بالا است. یعنی یک کار خوب که بتواند توسعه پیدا کند، توجه بخش دولتی را نیز جلب می کند. اتفاقا سیستم بُن و یارانه خیلی نگاه درستی نیست؛ آیا در همه دنیا که بخش مُد و لباس پیشرفت کرده و مردم لباس های گرانقیمت خریداری می کنند، دولت به آن ها بُن یا سوبسید داده است؟ باید نگاه مان را از کارهای بزرگ و پایه اگرچه مهم هستند، رها و اقتصادی فکر کنیم.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با طرح این سؤال که چرا در دنیا کشورهای توسعه یافته اقتصادی هستند، افزود: اکنون در ایران یک بنگاه خیریه که بسیار موفق است و شاید همه ان را بشناسیم، خیریه محک است زیرا خود را نه به عنوان خیریه بلکه یک بنگاه اقتصادی نگاه می کند و می گوید من 2 دسته مشتری دارم که یک بخش آن ها خیر و دسته دیگر افراد نیازمند هستند. پس باید بازاریابی و وجه تمایز ایجاد کند. حتی یک بنگاه خیریه هم اگر بخواهد موفق شود باید خود را به شکل یک سیستم اقتصادی تعریف کند.
علوی ادامه داد: پس باهم نگاه کنیم که چه کار اقتصادی در حوزه طراحان می توان انجام داد. زیرا وقتی پول در دستتان باشد قدرت هم در دستتان است و می توانید افراد دیگری را هم استخدام و یا تحقیقات انجام دهید؛ پس این پول باید به صنعت طراحی مُد وارد شود. البته برای الان زود است که بگوئیم پیشران تولید مُد هستیم زیرا پشتوانه مالی، فرهنگی و ... آن را نداریم. صنعت مُد یک صنعت قوی و پولساز در دنیاست ولی امروز ما چه جایگاهی در این صنعت داریم و باید چه کار کنیم تا به آن جایگاه که باید، یک گام نزدیک شویم. کاری که چین انجام داد؛ چین با کپی شروع کرد و پس از آن که پول، تکنولوژی و بازار را به دست آورد حال ادعای برند می کند. تا 10 سال گذشته برند چینی در بازار وجود نداشت ولی اکنون دیگر برند معرفی می کند. زیرا تکنولوژی را به دست آورده، خود را به مرز دانش رسانده و می تواند برای اپل هم تولید کند.
وی با بیان اینکه ما باید این نگاه را داشته باشیم، تصریح کرد: ما هویت و فرهنگ غنی داریم، اما چرا عروسک های دارا و سارا نتوانست جای خود را در بازار پیدا کند؟ حوزه طراحی و مقوله فناوری های نرم در دنیا به شدت حیاتی و پولساز است زیرا بحث فرهنگ را در خود دارد و اکنون فرهنگ دنیا دست کشوری مانند آمریکا و هالیوود است؛ زیرا نگاه اقتصادی دارند. نمونه موفق آن در ایران هم شبکه های نمایش خانگی است؛ اگر مردم برای یک کالا به خصوص کالای فرهنگی پول دادند آن وقت آن فرهنگ و عقیده منتقل می شود. ما باید خودمان را قوی کنیم و کار ارزنده ای انجام دهیم. آیا تولیدکننده ما می تواند لباس با کیفیت زارا تولید کند؟ خیر. چون تکنولوژی آن را نداردپس طراح ما هم نمی تواند و اگر هم بتواند آیا خریدار یا سازنده ای برای آن وجود دارد؟
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با تأکید بر لزوم نگاه عملیاتی، اقتصادی و کوتاه مدت افزود: مسائل را عملیاتی ببینید و به طور مثال بگویید در 6 ماه آینده می خواهیم 10 یا 15 طراح را شاغل کنیم. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم آن وقت دیگران خودشان به دنبال ما می آیند، اعتماد می کنند و می توانیم الگو شویم و شبکه طراحان را به جلو ببریم. این یک قاعده است و هرچه سریع تر بتوانیم شما را به پول برسانیم، آن گاه موفق هستیم. باید بیشتر به دنبال سیستم سازی باشیم، تا تزریق های مقطعی حمایتی و اگر هم می خواهیم پول تزریق کنیم باید به سیستم تزریق کنیم.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷