اخبار

نشست هم اندیشی میان معاون آموزشی جهاد دانشگاهی و مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۳/۲۸

خلاصه خبر

نشست هم اندیشی و بررسی امکان تسریع در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، میان معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان و مدیرکل امور بانوان استانداری برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این نشست که سه شنبه، 17 خردادماه 1401 با حضور محمدعلی نیزاری معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی استان و شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح و همچنین مریم مراد اسکندری مدیرکل امور بانوان استانداری و خانم عبداله زاده معاون مدیرکل امور بانوان استان در محل استانداری خوزستان برگزار شد، نیزاری به معرفی ابعاد و ظرفیت های مختلف طرح پرداخت و اظهار کرد: در این طرح قرار است برای کسانی که در خانه هستند و می توانند کار تولید انجام دهند اما نمی توانند محصول خود را به فروش برسانند و بازار را نمی شناسند، ایجاد شغل کنیم.
وی با اشاره به شناسایی این افراد افزود: برخی افراد هم در بازاریابی و فروش توانمند هستند که آن ها را پیشران می نامیم؛ این گروه را نیز شناسایی و با اتصال ان ها به یکدیگر سعی می کنیم زنجیره ارزش آن محصول را تقویت کنیم؛ همچنین در این طرح به اعضای خانواده کمک می کنیم که با ایجاد اشتغال برای یک نفر، دیگر اعضا هم بتوانند صاحب شغل شوند و اشتغال خانگی برای آنها ایجاد شود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه تا کنون برای ۱۰۵۰ نفر اتصال به بازار انجام شده است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ نفر دیگر ظرفیت وجود دارد و می توانیم این طرح را در سراسر استان انجام دهیم؛ در واقع هرجا که فن و هنری داشته باشند که در خانه بتوان روی آن کار کرد، این پتانسیل در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان وجود دارد که به سراغ آن ها برویم و طرح را اجرا کنیم. 
نیزاری با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ادامه داد: در طرح زنان سرپرست مطالعاتی انجام و مزیت ها شناسایی شد و اکنون داریم روی آن مزیت ها کار می کنیم. در این طرح مزیتی که بیشتر روی آن کار کرده ایم حوزه پوشاک است و به طور مرتب جلسات آموزشی و مشاوره ای برای تولیدکنندگان برگزار و هر هفته افرادی از شهرستان ها نیز در این دوره ها حضور پیدا می کنند. به دنبال شناسایی حلقه های دیگر زنجیره ارزش این محصول هستیم تا بتوانیم تمام آن ها را به هم متصل کرده و یک شبکه پوشاک قوی در استان داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که وارد شبکه می شوند، به صورت خودجوش طرح را در شهرستان خودشان تبلیغ و همکاران دیگر را برای حضور در آن ترغیب می کنند و این امر موجب شده تعداد قابل توجهی از افراد تحت تاثیر پیشرانان، به دبیرخانه مراجعه و خواستار پیوستن به طرح باشند. اکنون پیشرانانی داریم که حاضرند در روستا حضور پیدا کرده و آموزش های رایگان مهارتی ارائه دهند، سپس تولیدات افراد را از آن ها خریداری و به فروش می رسانند.
معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: برای این کار البته به برخی امکانات و تجهیزات نیاز است که اگر بتوان آن را از جایی مانند فنی و حرفه ای به امانت بگیریم و به روستاها بیاوریم یا افراد را به این مراکز ببریم و آموزش دهیم، کار با سرعت و کیفیت بهتری انجام می شود. متأسفانه دسترسی به مسئولان در شهرستان ها با تاخیر زمانی زیاد انجام می‌شود و برای ملاقات با مسئولان و برگزاری جلسات مدت زمان زیادی باید در انتظار بمانیم که این موجب شده روند کار به تأخیر بیافتد.
نیزاری سپس از مدیرکل امور بانوان استانداری خواست در صورت امکان ارتباط گرفتن با فرمانداری ها برای اجرای طرح را تسهیل و هموار کنند و گفت: اگر ممکن است باتوجه به جایگاه استانداری به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری و نهاد اجرایی دولت در استان، بتوانیم ارتباطمان را با سازمان ها و نهادهای ذی ربط قوی تر کنیم و به طور مثال با فنی و حرفه ای ارتباط برقرار کرده و از امکانات و ظرفیت های آن ها برای ایجاد اشتغال خانگی به خصوص در روستاها بهره بگیریم.

همچنین در این نشست مریم مراداسکندری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان، با بیان اینکه ما مشاوران توانمندی در شهرستان ها داریم که می توانند در این خصوص همکاری کنند، اظهار داشت: استان ما پتانسیل کار بسیار زیادی به خصوص در بحث پوشاک دارد. در خوزستان هوا بسیارگرم و مردم هم تیره پسند هستند؛ می توانیم از پژوهشگران دانشگاهی بخواهیم پارچه هایی با الیاف ویژه و قابلیت بازتاب بیشتر نور طراحی و تولید کنند که به بحث پوشاک استان کمک کند.
وی افزود: ما تولیدکنندگان توانمندی در استان داریم که باعث افتخار استان هستند؛ برند مجید اکنون به صورت بین المللی فعالیت می کند و یک برند شناخته شده است و این نشان می دهد می توانیم افراد بیشتری هم داشته باشیم که در این حوزه موفق باشند.
مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان همچنین برای همکاری استانداری و امور بانوان فرمانداری ها با طرح و برگزاری جلسات شناسایی پتانسیل ها در شهرستان ها و همچنین معرفی افراد شناسایی شده مستعد در این زمینه ها، قول مساعد دادند.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.