اخبار

همایش توسعه کسب و کارهای حوزه عسل در یاسوج برگزار شد

كهگيلويه وبويراحمد

۱۴۰۱/۰۳/۳۱

خلاصه خبر

به همت معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد و همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان همایش توسعه کسب و کارهای حوزه عسل در یاسوج برگزار شد.


متن کامل خبر

به همت معاونت آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد و همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان همایش توسعه کسب و کارهای حوزه عسل در یاسوج برگزار شد.

"سید داود موسویان"، رئیس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد در این همایش که روز یکشنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۱ در سالن جهاددانشگاهی استان برگزار شد، گفت: نفت و گاز، گردشگری، کشاورزی از جمله زنبور داری و گیاهان دارویی از مزیت های استان کهگیلویه و بویراحمد است که از این مزیت ها آنطور که باید و شاید استفاده نکرده ایم.

وی افزود: آنطور که باید و شاید از زنبورداری که می تواند یک شغل پر درآمد هم باشد به دلایل مختلف حمایت نمی شود. باید نگاه علمی به زنبور داری و تولید عسل داشته باشیم تا با کیفیت بهتر و سودآوری بیشتر به بازار عرضه شود. تاکنون در زمینه زنبورداری استان تغییر خاصی ایجاد نشده و همچنان بصورت سنتی است.

همایش توسعه کسب و کارهای حوزه عسل در یاسوج برگزار شد

موسویان اظهارکرد: جهاددانشگاهی استان مرکز خدمات تخصصی فرآورده های عسل دارد که آنالیز، بسته بندی و تشخیص عسل را انجام می دهد. در آزمایشگاه این مرکز جهت تشخیص عسل با کیفیت و بی کیفیت به تست عسل می پردازیم و عسل تولیدی دارای فاکتورهای لازم و با کیفیت خرید تضمینی می کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تلاش ما بر این بود که در زمینه عسل که از یزرمجوعه های مشاغل خانگی است تا در استان به شغل پایدار تبدیل کنیم.

دارابی نژاد، کارشناس مسئول زنبور داری معاونت امور دام جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش گفت: ۲۲۹ هزار و ۸۳۶ کلونی زنبور عسل در قالب ۳۰۰۰ زنبورستان(از چهار تا پنج کلونی تا چهار تا پنج هزار کلونی) در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی افزود: میانگین تولید عسل در هر کندو در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد هفت تن و ۸۰۰ کیلوگرم است. این استان در زمینه تولید عسل رتبه ۱۹ و در زمینه تعداد کلونی ها رتبه ۱۷ کشور را داراست.

دارابی نژاد با اشاره به تاثیرات مختلف زنبورداری عنوان کرد: دانه های روغنی که کشت می شوند نیاز به گرد افشانی بوسیله زنبور دارند و در صورتی که گردافشانی صورت نگیرد تولید و برداشت دانه های روغنی به حداقل می رسد.

این کارشناس معاونت امور دام جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از نیازهای اصلی عسل تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد بازاریابی، استاندارد سازی و برندسازی است تا از ورود عسل های تقلبی به این بازار جلوگیری شود.

دارابی نژاد عنوان کرد: سالانه نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۰۰تن عسل است که وجود عسل های تقلبی در بازار استان باعث شده که سالانه ۸۰۰ تن عسل مازاد داریم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط استان، خشکسالی های اخیر، محدود شدن جایگاهها، تغییر کاربری زمین ها، گرفتن چشمه ها، بیماری ها، سیستم های فرکانسی و موبایل حدود هشت سال است که توسعه کمی زنبور داری را در سطح استان کنار گذاشته ایم.

همایش توسعه کسب و کارهای حوزه عسل در یاسوج برگزار شد

"عیسی کریمی"، مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش گفت: زنبور داران استان کهگیلویه و بویراحمد می توانند تحت پوشش این صندوق قرار بگیرندکه از مزایای بازنشستگی برخوردار شوند. همچنین اگر زنبورداری دچار بیماری یا حادثه ای شد که منجر به از کار افتادگی کلی شد در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از حمایت، مستمری و حقوق مادام العمر برخوردار خواهیم کرد.

وی افزود: اگر زنبور داری دچار حادثه ای شد و فوت کرد زن و بچه اش مادام العمر حقوق بگیر می شوند.

کریمی اظهارکرد: جوانانی که در زمینه زنبورداری فعالیت دارند و در آینده جایی کار اداری گیرشان آمد، می توانند سوابق بیمه خود را انتقال دهند و زودتر بازنشست شوند و یا اینکه اگر سوابقی در سایر دستگاهها دارید و نمی توانید با آن بازنشسته شوید می توانند با انتقال سوابق خود در این صندوق بازنشسته شوید.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال حق بیمه که زنبورداران برای عضویت در این صندوق پرداخت می کنند ماهانه حداقل ۵۰ هزار تومان و حداکثر ۱۳۳ هزار تومان است و دو برابر این مبلغ را دولت پرداخت می کند که در حال حاضر حداقل سهم دولت بابت یک سال بیمه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر سه میلیون و ۱۹۲ هزار تومان است که برای زنبورداران استان حداکثر(سه میلیون و ۱۹۲ هزار تومان) سهم دولت را پرداخت خواهیم کرد تا بتوانیم همه زنبورداران استان را تحت پوشش این بیمه قرار دهیم.

کریمی عنوان کرد: در آینده نزدیک دنبال ارائه خدمات کوتاه مدت ازجمله بیمه تکمیلی درمان و درمان هستیم.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شده دارد. در یک خانواده اگر ۱۰ نفر هم دارای سن ۱۸ سال به بالا و زیر ۵۰ سال باشد بیمه این صندوق شوند.