اخبار

/بخش اول/ نهمین جلسه دوره بازآفرینی کسب و کار: چرا باید اطلاعات را اعتبارسنجی و راستی آزمایی کنیم؟

خوزستان

۱۴۰۱/۰۳/۳۱

خلاصه خبر

نهمین جلسه دوره آموزشی بازآفرینی کسب و کار با موضوع "اعتبارسنجی مدل" برای پیشرانان شهرستان های اهواز، آبادان، خرمشهر، دزفول، انديمشك، رامهرمز، مسجدسليمان، شادگان، شوشتر و هفتكل برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، نهمین جلسه دوره آموزشی بازآفرینی کسب و کار به صورت حضوری چهارشنبه، 25 خردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مدرس و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی طرح برای پیشرانان و کارآفرینان حوزه های پوشاک و صنایع دستی در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
در این جلسه علوی مدرس کارآفرینی و توسعه کسب و کار، با اشاره به این ضرب المثل انگلیسی "دو بار اندازه بگیر و یک بار ببُر"، اظهار کرد:  این همان فلسفه اعتبارسنجی است. کار اصلی تیم کارآفرینی طراحی کسب و کار است که سه مرحله دارد. گام سوم ماکت سازی یا اعتبارسنجی است. شما در مرحله جمع آوری اطلاعات با طوفان فکری، حدس و تجربه یک دید کلی 360 درجه و شناخت خوبی نسبت به کسب و کارتان پیدا کردید. در مرحله بعد گفتیم حجم این اطلاعات بسیار زیاد است پس برای نمایش این اطلاعات که جلوی چشم باشد، در گام دوم که همان نقشه کشی است، یک ابزار معرفی کردیم که بوم (نقشه) است. حال می گوید این اطلاعات شما بر مبنای تجربیات گذشته و حدسیات است، پس آیا همه این اطلاعات اکنون هم صدق می کند؟ خیر. بنابراین در گام سوم که ماکت سازی است این اطلاعات را اعتبارسنجی و راستی آزمایی می کنیم.
وی با بیان اینکه بشر تا کنون چیزی نزدیک به 150 خطای شناختی را پیدا کرده است، افزود: ممکن است اطلاعات شما دچار خطای شناختی شده باشد پس در این مرحله به دنبال راستی آزمایی اطلاعات بوم کسب و کارتان هستیم. تا زمانی که اطلاعاتی نباشد راستی آزمایی هم معنی نمی دهد و تا وقتی آن را راستی آزمایی نکنیم نمی دانیم این اطلاعات درست است یا خیر و آیا در فضای واقعی هم جواب می دهد؟ اعتبارسنجی یک تفکر خردمندانه است که می گوید قبل از بُریدن مطمئن شو که اندازه هایت درست است. زیرا اگر درست نباشد خیلی کم هزینه تر و ساده تر می توانید اصلاحات را انجام دهید ولی اگر پارچه یا چوب را بریدید دیگر نمی توان کاری کرد و زمان زیادی برای جبران آن باید صرف کنید. کسب و کار هم همین طور است.
این مدرس کسب و کار و کارآفرینی با بیان اینکه اعتبارسنجی برمبنای اطمینانی مستدل و مستند  و نه برمبنای تجربه است، گفت: در اعتبارسنجی به دنبال شواهد واقعی می گردیم که مطمئن شویم کسب و کار ما درست، رو به رشد و پایدار است. در انتهای فرآیند اعتبارسنجی فروش های اولیه را با گروه هدفتان داشتید. یعنی هم کمپ (کمینه محصول پذیرفتنی) را ساختید و هم تعدادی از مشتریان یا خریدند یا پیش خرید کردند. البته افرادی که رفیق شما هم نیستند و برمبنای نیازشان خرید کرده اند.
وی با طرح این پرسش که آیا اعتبارسنجی موفقیت شما را تضمین می کند، گفت: اعتبارسنجی تنها ریسک شما را کاهش می دهد و می گوید مسیر درستی است. درست بودن مسیر برای موفقیت یک کسب و کار لازم است اما کافی نیست. برای آنکه به مقصد برسید باید  حرکت کنید، راه بروید و درست و باتوجه هم راه بروید. پس اعتبارسنجی درستی مسیر را مشخص می کند ولی تضمینی برای موفقیت نیست. برعکس آن هرچه خوب و بادقت اما در مسیر اشتباهی حرکت کنید، باز هم به مقصد نمی رسید.
علوی با اجرای یک مثال از تست بازار و اعتبارسنجی، یک مداد را به عنوان محصول خود با قیمت 100 هزار تومان معرفی کرد و سپس از تک تک حاضران پرسید آیا مداد را به آن قیمت حاضرند بخرند؛ سپس قیمت را پله پله کاهش داد تا وقتی که با قیمت 7 هزار تومان تأیید کردند که حاضرند آن مداد را خریداری کنند. وی در توضیح این موضوع گفت: تنها 10 دقیقه طول کشید تا من متوجه شوم که قیمت این محصول در بازار چقدر است. حالا اگر با تصور قیمت 100 هزار تومانی اقدام به تولید می کردم و پس ازآن می خواستم محصولم را بفروشم چه اتفاقی می افتاد؟ اغلب کسب و کارها اول می سازند و بعد می بینند که بازار دارد یا ندارد و متوجه می شوند که قیمت آن در بازار با فرض آن ها بسیار متفاوت است.
وی با بیان اینکه آنچه را فکر می کنید درست است الزاما درست نیست، تصریح کرد: تولید، یک علم جداگانه و راه اندازی کسب و کار هم برای خودش یک علم است. پس باید حدسیات خود را راستی آزمایی کنید تا به تصمیمات درستی برسید و کسب و کارتان را برمبنای واقعیت ها بسازید. پس در اعتبارسنجی آزمون و خطای هوشمندانه انجام می دهید. شما در اعتبارسنجی باید با مشتریان صحبت کنید. اساس اعتبارسنجی برمبنای آزمایش و یادگیری معتبر از گروه هدف است.
این مدرس کسب و کار و توسعه کارآفرینی با بیان اینکه اعتبارسنجی در عمل 7 گام دارد، گفت: یک گروه هدف اولیه بسازید. دوم، برای گفت و گو با گروه هدف آماده شوید. سوم، مشکل را اعتبارسنجی کنید. چهارم، راه حل را اعتبارسنجی کنید. پنجم، اولین کمپ را بسازید. ششم کمپ را اعتبارسنجی کنید. هفتم، بازار را اعتبارسنجی کنید. در سه گام اول، یک گروه کوچک از افرادی را پیدا کنید که مشتریان شما هستند و مطمئن می شوید مسأله ای که می خواهید حل کنید برایشان مهم است.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.

ادامه دارد...