اخبار

/بخش دوم/ نهمین جلسه دوره بازآفرینی کسب و کار: چه زمانی می توانید اقدام به راه اندازی کسب و کار کنید؟

خوزستان

۱۴۰۱/۰۳/۳۱

خلاصه خبر

نهمین جلسه دوره آموزشی بازآفرینی کسب و کار با موضوع "اعتبارسنجی مدل" برای پیشرانان شهرستان های اهواز، آبادان، خرمشهر، دزفول، انديمشك، رامهرمز، مسجدسليمان، شادگان، شوشتر و هفتكل برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، نهمین جلسه دوره آموزشی بازآفرینی کسب و کار به صورت حضوری چهارشنبه، 25 خردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مدرس و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی طرح برای پیشرانان و کارآفرینان حوزه های پوشاک و صنایع دستی در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
در ادامه این جلسه علوی افزود: پس متوجه می شوید که مشتری شما آن دغدغه را دارد یا خیر و گروه هدف خود را راستی آزمایی می کنید. در سه گام بعدی محصول یا راه حل را راستی آزمایی می کنید و مطمئن می شوید که کمپ شما درست است. پس کمپ را تعریف کرده، ساخته و نمایش می دهید. در گام آخر فروش آزمایشی کمپ را انجام می دهیم و مطمئن می شوید که فروش اتفاق می افتد یا خیر. روش های فروش، قیمت گذاری و روش های بازاریابی و کانال توزیع شما درست است یا خیر؟ وقتی مطمئن شدید که مشتری، حداقل محصول، روش بازاریابی و فروش تان دارد درست کار می کند، اعتبارسنجی به پایان رسیده و شروع به راه اندازی کسب و کار می کنید.
وی تصریح کرد: همه این موارد برای این است که شما یک بازار ملی و جهانی داشته باشید. در گام اول برای ساختن یک گروه هدف اولیه، باید محیط اطراف را به خوبی رصد کنید که کدام افراد با پرسونای شما سازگار هستند و ارزش پیشنهادی شما برایشان مهم است. پس کاندیداهای مناسب را در گروه خانواده، دوستان و فامیل شناسایی کنید و حداقل 100 اسم بنویسید. همه افرادی را که می شناسید مرور کنید و ببینید کدام ها با بوم شما منطبق و سازگار هستند. حالا گروه هدف اولیه را بنویسید. به عنوان کارآفرین یکی از اهداف روزانه شما باید شبکه سازی و پیداکردن افراد جدید باشد.
این مدرس کارآفرینی و کسب و کار، با بیان اینکه کارآفرین یعنی "گلوله برف را جای درست بینداز خودش بهمن درست می کند"، تصریح کرد: نه تنها یک مدیر ارشد بلکه کارآفرین هم باید حداقل 50 درصد وقت خود را برای بازاریابی و مذاکره با دیگران  اختصاص دهد؛ 30 درصد دیگر را برنامه ریزی می کند و از 20 درصد دیگر، 10 درصد وقت را برای ارتباط با کارکنان و 10 درصد را برای توانمندسازی خود صرف کند. برای ایجاد گروه هدف اولیه خود، یک متن بنویسید و ابتدا از افرادی که با آن ها صمیمی تر هستید شروع کنید. درخواست خود را درقالب آن متن بفرستید و متن را به فرد بدهید. این کار باعث می شود که فرد راحت تر باشد و در نتیجه احتمال انجام آن از طرف او بیشتر است. دوم اینکه او سواد شما را ندارد و وقتی متن به او می دهید احتمال اشتباه او کمتر است. سپس متن را از طریق رسانه های مجازی یا پیامکی برای او میفرستید.
علوی در خصوص متن معرفی با بیان اینکه خیلی مهم است که حتما آن فرد را با اسم خودش خطاب قرار دهید، افزود: با این کار او احساس می کند که متن را برای خودش نوشته اید. روش دوم استفاده از شبکه های اجتماعی است. درگروه های مرتبط که در شبکه های اجتماعی عضو هستید و فکر می کنید افراد هدف شما آنجا هستند، ورود کنید. البته حواستان به اهداف و مقررات گروه ها باشد تا به عنوان یک فرد مزاحم شناخته نشوید و اعتبار خود را از دست ندهید.
وی ادامه داد: هدفتان فقط گفت و گو است؛ زیرا این شبکه ها برای گفت و گو ساخته شده اند. پس مانند یک عضو شروع به گفت و گو کنید اما به هیچ عنوان درخواست نکنید که به طور مثال برو فلان سایت را ببین. نظر بگذارید و سؤال بپرسید بعد افراد شروع به مشارکت می کنند. افرادی که بیشتر مشارکت کنند یعنی به موضوع شما علاقمندند پس در خصوصی به آن ها پیام بدهید آیا می خواهید راجع به ایده کاری من بیشتر بدانید؟ شاید پرسونای مدنظر شما را نداشته باشد اما همین قدر که در گفت وگو مشارکت کرده یعنی علاقمند به موضوع است. اگر جوابش مثبت باشد آن وقت برایش توضیح می دهید. متن سؤال می تواند به این صورت باشد "سلام؛ من درفکر راه اندازی ... هستم. به نظر شما بزرگترین مشکل پیرامون موضوع ... چیست؟" و به جای قسمت خالی ایده خود را می نویسید. حال افراد وارد چالش می شوند و هرکدام بیشتر مشارکت کند و علاقه نشان دهد، بیشتر احتمال دارد عضو گروه هدف شما باشد. حال متن شروع گفت و گو را بنویسید.
این مدرس کارآفرینی و کسب و کار همچنین یک روش را استفاده از تراکت اینترنتی عنوان و خاطرنشان کرد: یک برگه در اینترنت درست می کنید؛ تراکت اینترنتی می تواند یک پست در اینستاگرام باشد. دنبال این هستید که جلب توجه کنید و گروه هدفتان یک واکنش نشان دهد. برای این کار ارزش پیشنهادی را در آن برگه می نویسید و از او می خواهید کاری انجام دهد. معمولا می خواهید که شماره موبایل خود را در یک فرم وارد کند.ممکن است این فرد با پرسونای شما همخوانی نداشته باشد ولی حداقل اینکه انگیزه آن را داشته که به درخواست شما واکنش نشان دهد و ممکن است در گروه هدف شما باشد. پس چهار روش برای پیدا کردن 100 نفر گروه هدف اولیه شما "رصد اطرافیان"، "کمک گرفتن از دیگران"،"شبکه های اجتماعی" و "تراکت اینترنتی" است. به عنوان مصوبه جلسه آینده لیست 100 نفره خود را ارائه دهید.
علوی با بیان اینکه در گام دو باید برای گفت و گو با گروه هدف آماده شوید، گفت: گفت و گو با دیگران کار سختی است و نکاتی را باید رعایت کنید که گفت و گو هدفمند و نتیجه بخش تر باشد.هدفمان از گفت و گ و یادگیری است و لاغیر. پس در جلسه ای که با مشتری می گذارید کمتر حرف می زنید و بیشتر می شنوید. باید شنونده، هدایتگر، فعال، رفتارمحور، گذشته محور و بیننده باشید. با پرسیدن سؤال زمینه را برای گفت و گو فراهم می کنیم و افراد را وادار به گفت و گو می کنیم. 2 تیپ سؤال وجود دارد: سؤال باز و سؤال بسته. در سؤالات بسته، فرد با بله و خیر جواب می دهد، برای اینکه توضیح دهد باید سؤالات بسته را به سؤال باز تبدیل کرد. همه سؤالات بسته را با واژه چقدر و چگونه می توانیم به سؤال بسته تبدیل کنیم. هدف سناخت و یادگیری است.
وی افزود: قبل از ورود به جلسه سؤالات، محتوا و موضوعاتی که می خواهید متوجه شوید را مشخص کنید. گفت و گو سخت است پس هدایتگر باشید و بحث را مدیریت کنید. نتیجه را القا نکنید و سؤال خنثی بپرسید. سؤال را بپرسید و سکوت کنید و معمولا 30 تا 60 ثانیه سکوت باعث می شود فرد مقابل به حرف بیاید. شنونده فعال باشید و ارتباط چشمی با مخاطب برقرار کنید و هر از گاهی با تکان سر یا ... به او بازخورد بدهید. نکته دیگر اینکه جمع بندی کنید؛ یعنی وقتی سؤالی را پرسیدید و جواب را شنیدیدقبل از سؤال بعدی بگویید "اگر درست متوجه شده باشد (حرف های کلیدی را بیان کنید) ... درست است؟"
علوی تأکید کرد: رفتارمحورباشید و به هیچ عنوان نظر مشتری را نپرسید، آنچه مهم است رفتار است. برمبنای عقل و دل کسب و کار نسازید! بلکه بپرسید در حال حاضر چه کار می کند؟ رفتارش را اندازه بگیرید، نه گفتار، خواسته ها و آرزوهای مخاطب را. پس به آنچه عمل می کنند توجه کنید و برمبنای آن کسب و کار بسازید. نکته بعد اینکه سؤالات گذشته محور باشد. چرا افراد را در موقعیتی قرار می دهید که دروغ بگویند؟ راجع به آینده هیچ کس نظری ندارد.آینده را کسی ندیده است پس چطور انتظار دارید آینده را قضاوت کند؟ پس او را در موقعیتی قرار می دهید که مجبور به دروغ شود؛ چون نمی داند و نمی خواهد احمق به نظر برسد یا دل شما را بشکند، او را وادار می کنید که دروغ بگوید.
وی خاطرنشان کرد: سؤالات باید رفتار مخاطب را برای شما روشن کند؛ به طور مثال می توانید بپرسید گرانترین مدادی که تا حالا خریده ای چقدر بوده است؟ که قیمت دستتان بیاید. در جلسه گفت و گو باید هم شنونده باشید و هم بیننده. البته جلسه گروهی و مثلا 20 نفره هم نگذارید زیرا ارتباط لازم شکل نمی گیرد و افراد به دلایل مختلف ممکن است حرف هایشان را نزنند. وجهه اجتماعی برای افراد بسیار مهم است پس حواستان باشد آن را خدشه دار نکنید زیرا رفتارشان تغییر می کند. پس جلسات را به گونه ای برگزار کنید که جایگاه و شخصیت آن فرد حفظ شود و تحت الشعاع قرار نگیرد.
این مدرس کارآفرینی و کسب و کار با بیان اینکه به غیر از گفتار باید به لحن هم توجه کنید، افزود: خیلی وقت ها افراد آنچه می گویند با آنچه منظورشان است، فرق می کند. پس باید به زبان بدن و لحن دقت و اشتیاق را در نوع نگاه و رفتار آن فرد نگاه کنید. اگر شنونده فعالی است پس دارد خوب گوش می کند. یکی از نشانه هایی که متوجه شوید افراد مشتاق هستند و به شما گوش می دهند، خم شدن به سمت شماست. در مجموع این موارد را باهم نگاه کنید که بتوانید جمع بندی و قضاوت درستی داشته باشید. پس در جلسه قرار نیست کسی را متقاعد کنید، بلکه قرار است گوش بدهید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.