اخبار

در سومین نشست هم اندیشی مطرح شد: از طراحی مُد با دیدگاه های هنر خوزستان تا ارتباط با صنعت نساجی و تجاری سازی طراحی

خوزستان

۱۴۰۱/۰۴/۰۱

خلاصه خبر

سومین نشست هم اندیشی طراحان مد و لباس در استان با مشاور و مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان دیدگاه های اعضا پیرامون فرآیند طراحی مُد و لباس و حلقه های این زنجیره و راهکارها برای احیا و شکوفایی صنعت طراحی مُد در استان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 25 خردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین مدینه نری میسا، نسرین ارجمندی و فرزانه فدایی از اعضای انجمن طراحان مد و لباس استان در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، تقی نژاد با مرور مباحث مطرح شده در جلسات گذشته و دستور کار این جلسه، خواستار ارائه نقطه نظرات اعضا برای دستیابی به راهکارهای عملیاتی، اقتصادی و کوتاه مدت جهت تشکیل شبکه طراحان مد و لباس در استان شد.
در این جلسه مدینه نری میسا از اعضای انجمن مد و لباس خوزستان، با نمایش یک فرآیند طراحی لباس برای شناخت و دیدگاه بهتر اعضا پیرامون مسأله طراحی اظهار کرد: طراحی لباس با طراحی دوخت متفاوت است. طراحی لباس به 2 صورت طراحی شخصی و تولید براساس سایزبندی انجام می شود. گاهی هم طرح ها برای نمایش یا سینما اجرا و پس از تأیید، برای دوخت می رود.
همچنین در این جلسه نسرین ارجمندی رئیس هیأت مدیره انجمن طراحان مد و لباس خوزستان، با بیان اینکه ما فکر می کنیم موضوع طراحی لباس به خوبی معرفی نشده است، گفت: وقتی می خواهیم یک طرح بزنیم اول یک مفهوم یا کانسپت را اجرا می کنیم و گاهی برای یک طرح، 70 الی 100 اتود اولیه انجام می شود. البته مرحله قبل تر آن هم اسکیس و ایده است و پس از اتود برش ها و تکه های لباس مشخص می شود.
نری میسا در ادامه تصریح کرد: پس از این مرحله به طراح پارچه مراجعه و پارچه مطابق فصل و کارایی انتخاب و پس از تأیید نهایی در کارخانه بافته می شود.پس از این مراحل طراحی دوخت باید انجام شود. طراحی لباس بخشی از تاریخ تمدن هر جامعه است که تحولات مربوط به شکل و فرم لباس از زمان های قدیم تاکنون را مورد کنکاش قرار می دهد. تحولات و دگرگونی های اجتماعی، تاریخی و معیشتی در لباس انعکاس پیدا می کند. لباس نمونه عینی مجسم سازی فرهنگ ماست.
ارجمندی سپس با بیان اینکه لباس شکلی از هنر است که به ساخت لباس و دیگر اکسسوری های موردنیاز افراد می پردازد، عنوان کرد: طراحی لباس شامل فرآیندی از طراحی تا دوخت و ... است و در طی این فرآیند نوع پارچه، فصل، جنسیت، گروه هدف و ... مشخص می شود و به مرحله الگوسازی می رسد. سپس در مرحله طراحی دوخت ناظر دوخت بر الگوسازی نظارت می کند و تدابیر خطی و رنگ را مشخص می کند. الگوساز، الگو را استخراج می کند و پس از آن خیاط یا دوزنده کار دوخت را انجام می دهد.
در این جلسه تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این موضوع را مطرح کرد که بر این اساس در شبکه پوشاک باید از طراح لباس، طراح پارچه، طراح دوخت، الگوساز و خیاط را داشته باشیم که نری میسا تأیید کرد. ارجمندی در ادامه افزود: بخش تزئینات لباس هم یک بخش دیگر در این زنجیره است. 
همچنین فرزانه فدایی عضو انجمن طراحی مد و لباس خوزستان، در این جلسه درخصوص مباحث طراحی پارچه و چاپ، اظهار کرد: بعضی اوقات چاپ با دستگاه دیجیتال هزینه اه را به شدت کاهش می دهد. چاپ دستی فقط به درد کارهای مزونی و تک می خورد اما اگر بخواهیم تولید پوشاک داشته باشیم دیگر با چاپ دستی قابل انجام نیست و نیاز به دستگاه های دیجیتال داریم که هم به صرفه تر بوده و هم به افزایش کیفیت تولیدات کمک می کند.
وی افزود: آنچه از تجربه کاری ام در مشهد می توانم بگویم این است که اولین کار آنها ارتباط گرفتن با یک صنعت نساجی بود؛ زیرا برای طراحی قبل از هر چیز به پارچه نیاز دارید. هرچند اکنون صنعت نساجی نسبت به گذشته خود بسیار افت کرده اما جایگاه ما در این صنعت بسیار شاخص است. اولین پارچه و بافت پارچه در شوشتر انجام شده و حتی پرده کعبه را از شوشتر تهیه می کردند. به همین دلیل بسیار علاقمندم ابتدا این کار را در اولویت قرار دهیم و حتی باتوجه به آنکه در خوزستان صنعت نساجی نداریم شاید بتوانیم یک کارخانه نساجی راه اندازی کنیم.
همچنین نری میسا عضو سابق هیأت مدیره انجمن طراحان مد و لباس خوزستان، با بیان اینکه ما بازار پارچه را در اختیار نداریم، گفت: یک کارخانه قدیمی در کوت عبدا... راه اندازی شده بود که ورشکست شد و هنوز سرجای خود است ولی آنچه می توانیم از آن پول دربیاوریم یک لباس تک شیک و مجلسی است. آنچه انگیزه های گروه را شکوفا و می تواند این بازار را برای ما ایجاد کند، طراحی مُد و مزونی با دیدگاه های هنر خوزستان است. آنچه ما را احیا می کند نمایشگاه های دائمی است که بتوانیم به مخاطبان خود لباس های پایدار و سالم عرضه کنیم.
وی با بیان اینکه رشته طراحی لباس و پارچه در دانشگاه الزهرا به عنوان قطب جهانی و خاورمیانه در طراحی لباس مطرح است، گفت: با این وجود اکنون حتی در تبریز 98 درصد ظرفیت کارخانه های نساجی به تولید ملحفه با کپی از طرح های اروپایی اختصاص دارد.
همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه شما هم مانند هر صنعت دیگر یک بخش آکادمیک دارید که تولید علم می کند و پیشرو است، گفت:  بخش آکادمیک این رشته مانند بقیه حوزه ها، چندان با واقعیت های زندگی ما سازگار نیست. یک شکاف بین دانشگاه و صنعت و شکافی هم بین صنعت و بازار وجود دارد و مشکلات موجود عمدتا به همین دلیل است.
وی با تأکید بر اینکه آزموده را آزمودن خطاست، افزود: به این معنا نیست که هویت خودمان را گم کنیم اما از دانش بشری استفاده کنیم. به طور مثال کشور مالزی به عنوان یک کشور مسلمان و شبیه ما، تا سال 2005 سالانه 3000  اختراع در دانشگاه های خود ثبت می کردند. 2 میلیارد دلار در سال برای ثبت پتنت در این کشور هزینه می شد و در نهایت دیدند این حجم اختراع و پتنت خروجی ندارد. در نتیجه تیمی را قرار دادند و گفتند تنها مقالاتی را تبدیل به اختراع می کنیم که قابلیت تجاری سازی داشته باشد. در نتیجه این رویکرد، تعداد ثبت اختراع سالانه در این کشور به عدد 150 رسید اما این 150 اختراع هم در دنیا و هم در کشور خودشان تأثیر دارد.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه علم برای علم دیگر در دنیای امروز جواب نمی دهد، گفت: در تمام دنیا تمام گرنت های پژوهشی را لغو کرده اند؛ اینکه گلایه می کنید چرا حمایت نمی شود ممکن است بخشی از کارتان پژوهشی باشد؛ نه در ایران، در هیچ جای دنیا دیگر این گرنت ها مطرح نیست. به همین دلیل نسل اول دانشگاه ها می گفتند دانش را منتقل کنید؛ نسل دوم گفتند علاوه بر آن دانش را هم تولید کنید و در نسل سوم اکنون می گویند این ها کافی نیست و دانش تولید شده باید در جامعه به درد بخورد و کاربردی شود. 
علوی ادامه داد: شاخصه دانشگاه نسل اول تعداد رشته، فارغ التحصیل و...، در نسل دوم میزان تولید مقالات و کار پژوهشی بود و در دانشگاه نسل دوم اگر یک استاد می توانست درآمدزایی داشته باشد آن را عیب و عار می دانستند. در نسل سوم گفتند چقدر از پژوهش ها در صنعت پیاده شده و چند قرارداد صنعتی بسته اید؟ چند شرکت دانش بنیان ایجاد کرده اید و گردش مالی تان چقدر است. اینکه باید مُد و خلاقیت تولید کنیم بسیار عالی است اما آیا پایان نامه ها در کمد بایگانی می شود یا  در صنعت به کار می آید؟ ما از نظر تولید علم و مقالات با کره جنوبی برابر هستیم، پس تفاوت آن ها با ما چیست؟ آن ها می گویند مگر ادعا نمی کنید که مکانیک خوانده اید پس زمانی می توانید از پایان نامه خود دفاع کنید که در صنعت خودروسازی کیا پیاده شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون تکنولوژی و استاد، دانشجو تغییر کرده و نمی توانیم برمبنای اتفاقات سال 48، 51 یا 74 تصمیم بگیریم. برای نسل ما عیب بود که شلوار پاره باشد اما اکنون هرچه این پارگی بیشتر باشد قیمتش هم بالاتر است! پس باید تفاوت تحقیق و توسعه و مقاله را از تجاری سازی جدا کنیم؛ اکنون نه تنها در بحث طراحی لباس، در همه حوزه ها دنیا به سمت تجاری سازی رفته است. پس کاری که باید انجام دهیم این است که تعدادی از افراد را پیدا کنید که از فاز پژوهشی در حوزه طراحی لباس بیرون بیایند و به سمت فاز صنعت و بازار بروند. می توانید شرکتی را ایجاد کنید که چند فرد دانشگاهی که بازاری، پروژه محور و پای کار در آن عضو شوند و کار را به پیش ببرند. تولید مُد و پژوهش خوب است اما تولید مُدی که بازاری داشته باشد.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان تصریح کرد: یک بخش کار، بخش فرهنگی است که مهم است و باید ارتقا پیدا کند؛ یک بخش هم صنعت و حوزه تجاری سازی است. پس ببینید چه کمکی می توانید به آن ها بکنید. تولیدکننده ها اول تولید می کنند و بعد می بینند که می توانند بفروشند یا نه. طراح هم اول طراحی می کند و بعد ببیند کسی می خرد یا خیر. این مسیر اشتباه است. شاید در گذشته به دلیل آنکه تقاضا خیلی زیاد نبود، مشتری ها این قدر هوشمند نبودند و بازارها جهانی نبود، این مدل جواب می داد اما اکنون که رقابت ها بسیار زیاد شده ما ناگزیر باید با روش اصولی پیش برویم و هر کسب و کار باید یک منطق و مدل کسب و کاری داشته باشد. باید چنین کسب و کارهایی را تشکیل دهیم و آن ها را زیاد کنیم.
علوی همچنین در پاسخ به سخنان نری میسا درباره برنامه های انجمن برای برگزاری ایونت و رویداد، این برنامه ها را بیشتر ترویجی دانست و گفت: در کسب و کار اول مواد اولیه و بازار را می بینند. ما نمی توانیم فلان طراح برجسته ایرانی را به عنوان الگو قرار دهیم چون یک استثنا است. بازارش هم خاص است و در ایران نمی تواند انجام دهد. پس اگر قرار است 5000 فارغ التحصیل دانشگاه را شاغل کنیم باتوجه به اینکه این ها استعداد، تجربه و مهارت آن طراح را ندارند، پس باید بگوییم ما 20 شرکت راه اندازی می کنیم که بتواند این افراد را استخدام کند. زمانی هم می توانیم 20 شرکت ایجاد کنیم که بتوانند پول دربیاورند و یک بازار خاص پیدا کنند که بتوانند فروش داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه باید گروه هدف و بازار هدف خود را پیدا کنید، گفت: یک تولیدکننده فرش می گوید برای فروش مشکل دارم و حاشیه سودم 50 هزار تومان است؛ آن وقت یک تولیدکننده دیگر می گوید من فرش را 1.5 میلیون دلار می فروشم. پس تفاوتشان کجاست؟ آن یکی دنبال این است که فرش را به همشهری خود آن هم در جایی که همه بافنده هستند بفروشد و آنکه می گوید 1.5 دلار می فروشم مشتری اش امیر کویت است. این تفکر باید وجود داشته باشد. ما در همه حوزه ها فقط تولیدکننده های خوبی هستیم. شما هم فکر و طرح تولید می کنید و رسالت اصلی شما طراحی است اما مشکل اصلی این است که مدل فکری طراحان ما اقتصادی نیست. پس باید کسانی را پیدا کنیم که مدل فکری آن ها اقتصادی و بازارمحور باشد.
همچنین در ادامه این جلسه نری میسا با بیان اینکه ما افرادی را با این شاخصه ها می شناسیم که آن ها را به شما معرفی می کنیم، افزود: این افراد مؤسسه ایجاد کرده اند و می توانند درآمدزایی کنند ولی چشم انداز را شما برای آن ها ایجاد کنید.
علوی در این خصوص خاطرنشان کرد: می خواهیم کاری کنیم که به طور مثال خانم ارجمندی در 10 سال آینده حداقل یک برند در سطح کشور داشته باشد. کاری که برند "مجید" انجام داد و اکنون با برندهای مطرح دنیا مانند آدیداس و .. رقابت می کند. امیدواریم به جایی برسیم که بگوییم یک شرکت داریم که کار آن فقط طراحی لباس است. البته برای الان زود است ولی باید این چشم انداز را داشته باشیم. وقتی شرکت داشته باشید آن وقت می توانید قرارداد بنویسید، از خودتان دفاع کنید و ... 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.