اخبار

توسعه مشاغل خانگی، راهی برای رونق اقتصاد و رفع مشکل بیکاری

سيستان وبلوچستان

۱۳۹۹/۰۷/۱۲

متن کامل خبر

به گزارش ایسنا سیستان و بلوچستان، نشست هم‌اندیشی در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی امروز با حضور ریاست جهاددانشگاهی استان، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و مدیر اجرایی این طرح، در دفتر امور بانوان و خانواده استانداری برگزار شد..

منصور تاجری ، رئیس جهاد دانشگاهی استان بیان داشتند مجموعه جهاددانشگاهی به‌دنبال انجام کارهای گزیده است، کارهای شاخصی که نیاز به تجربه، دانش و همت جهادی دارد، از این رو این طرح با کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی بعنوان مجری سپرده شده است.

وی با اشاره به اهمیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، بیان کرد: مسأله بیکاری از موضوعات مبتلا به جامعه است، به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان که این مسأله اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. این طرح نیز در راستای رفع مشکل بیکاری، کمک به اقتصاد کشور و معیشت مردم اجرا می‌شود و توانمندسازی اقتصادی، آثار مثبت اجتماعی و فرهنگی نیز به همراه دارد.

زهرا ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این جلسه بیان کرد: توسعه مشاغل خانگی در شرایط امروز، اهمیت بسیاری دارد، اما باید با احتیاط در این حوزه کار کرد تا بیشترین موفقیت را به دست آورد.

وی افزود: باید از جایی شروع کرد که امید تجلی کند، زیرا موفقیت‌های نسبی می‌تواند در جامعه ایجاد امید کند، اما به شرطی که کار ما، در سطح جامعه نمود پیدا کرده باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اظهار کرد: باید توجه داشت که توانمندسازی اقتصادی، توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی را هم به دنبال دارد و در شرایط امروز نیز تنها راه برون‌رفت از مشکلات فعلی، ایجاد اشتغال است.

وی با بیان اینکه اگر مسیرها را هم‌گام با یکدیگر طی نکنیم، اثر عکس خواهد داشت، گفت: مشاغل خانگی، اسم آن «خانگی» است، اما باید آن را از خانه بیرون آورد و به سطح جامعه کشید، تا بتوانیم در فرهنگ تأثیرگذار باشیم. باید کاری کرد تا این طرح، علاوه بر حل مشکلات اقتصادی افراد، رهاورد فرهنگی هم بر جای بگذارد. هدف ما از اجرای این طرح‌ها، باید این باشد که کاری کنیم تا برای مردم بماند، نه اینکه خودمان بمانیم.

مرتضی نوری، مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در استان در این نشست بیان کرد: تمام حرف ما این است که قرار نیست همه چیز با وام حل شود، زیرا مشکل اصلی ما در این استان، کمبود وام و اعتبارات نیست و باید به دنبال راهکارهای دیگری بود.

وی افزود: اگر قرار است تسهیلاتی پرداخت شود، این تسهیلات باید در زمان و مکان مناسب و به افراد مناسب پرداخت شود تا خروجی داشته باشد و در این طرح، ما در همین جهت حرکت خواهیم کرد.

گفتنی است، علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به سامانه inhb.ir مراجعه کنند. همچنین شرایط متقاضیان ثبت‌نام در این طرح، حداقل سن ۱۸ سال، بومی استان محل ثبت‌نام، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی است.