اخبار

اعلام آمادگی فنی و حرفه‌ای شوشتر برای همکاری در توسعه مشاغل خانگی

خوزستان

۱۳۹۹/۰۷/۱۲

متن کامل خبر

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شوشتر با بیان این‌که که در بحث مشاغل خانگی باتوجه به ارائه آموزش‌های مهارتی در فنی و حرفه‌ای، درصورت وجود تسهیلات، نظارت و خرید تضمینی در چندسال آینده 70، 80 درصد بیکاری از بین خواهد رفت، گفت: این امر مستلزم کار جهادی است و جهاد دانشگاهی هم می‌تواند جهادی به میدان بیاید و بیکاری ریشه‌کن شود.

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی، منصور عسکری‌کیا با بیان جایگاه سازمان فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یکی از متولیان امر اشتغال گفت: رسالت اولیه و اصلی ما آموزش مهارتی به کارجویان فاقد شغل و در وهله دوم آموزش مهارتی و ارتقاء سطح دانش فنی شاغلین به‌خصوص صنایع از طریق بخش دولتی و خصوصی است.

وی افزود: در بخش دولتی سازمان، مراکزی در سطح استان هم در بخش برادران و هم در بخش خواهران داریم که بر اساس تعهدات سالانه و نیازسنجی قبلی برمبنای سند توسعه مهارتی استان و همچنین کارگاه‌های آموزشی موجود، این تعهدات اجرا می‌شوند؛ به عبارت دیگر کارکرد مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش، آزمون و در نهایت اعطای گواهینامه معتبر بین‌المللی به کارجویان است. 

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شوشتر تصریح کرد: در بخش آموزشگاه‌های آزاد بخش خصوصی نیز آموزشگاه‌ها و مجتمع‌های آموزشی در کنار مراکز دولتی، به ارائه آموزش‌های مهارتی و اعطای گواهینامه مهارت می‌پردازند که البته این آموزش‌ها همراه با هزینه است. در کنار آن طرح‌های مختلفی به‌خصوص در بخش دولتی اجرا و حتی استانداردهای جدید تولید می‌کنیم، به نحوی که اگر کسی اختراع و ابداعی داشته باشد، آن را در شورای گسترش آموزشی استان و سپس کشور استانداردسازی می‌کنیم.

عسکری‌کیا با بیان این‌که در فنی و حرفه‌ای معمولا دوره‌های آموزشی تکرار می‌شود و چیزی به‌نام تعطیلی وجود ندارد، گفت: در تقویم برنامه‌های آموزشی یک شروع دوره و یک پایان دوره داریم و وقتی دوره‌ای به اتمام برسد از فردای آن دوره جدید آغاز می‌شود. در حال حاضر 11 کارگاه آموزشی در مرکز وجود دارد که در بخش برادران شامل کارگاه‌های مکانیک، برق صنعتی، جوشکاری، لوله‌کشی گاز، کشاورزی و عمران است که البته کارگاه‌های کشاورزی و عمران بدلیل نبود کارآموز و مربی فعلا غیرفعال هستند؛ در هر دوره 14 تا 16 کارآموز می‌توانند ثبت‌نام کنند و طول  دوره‌ها بستگی به ساعات استاندارد هر دوره دارد.

وی در خصوص آمار اشتغال کارآموزان پس از گذراندن این دوره‌ها، با بیان این‌که معمولا به‌طور سالانه مشاوره و رهگیری کارآموزان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: معتقدم یکی از چالش‌های اصلی کنونی عدم توجه به مسائل آموزشی و تحقیقاتی در کشور است؛ البته فنی و حرفه‌ای شوشتر در سال‌های اخیر مراکز جوار کارگاهی و ارتقاء مهارت دانشجویان و مشاوره شغلی را در کنار دانشگاه‌های آزاد اسلامی و سما دایر کرده است که بتواند این خلا را جبران کند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شوشتر ادامه داد: این مراکز براساس نیاز منطقه‌ای در شوشتر فعالیت می‌کنند. در بحث اشتغال اعتقاد ندارم که مشکل اشتغال کشوری است زیرا منطقه‌ای حل می‌شود؛ اتفاق خوبی که سال گذشته در تمام مراکز ما در استان و کشور انجام شد راه‌اندازی شورای مهارت‌آموزی شهرستان است و اگر به این شورا فرصت اجرایی داده شود کارهای خوبی می‌تواند انجام دهد.

عسکری‌کیا توضیح داد: اگر به کارآموز تسهیلات بانکی داده شود و بعدهم نظارت داشته باشیم، می‌توان به نتایج خوبی رسید. شوشتر هم یک شهر کشاورزی و صنعتی است و یکی از فرصت‌های اصلی اشتغال آن، تولید فرآورده‌های جانبی از باگاس شرکت‌های کشت و صنعت‌ نیشکر کارون و امام خمینی(ره) است؛ از باگاس 95 فرآورده می‌توانیم تولید کنیم و به همین دلیل از نماینده شهر قول گرفته‌ایم که 10 شرکت در قالب شهرک نیشکری در کنار کشت و صنعت کارون راه‌اندازی شود.

وی افزود: در بخش گلخانه‌ای نیز مزارع پرورش گیاهان گلخانه‌ای و صیفی‌جات روبروی شهر شرافت در حال واگذاری است و در حوزه‌های دامداری، پرورش قارچ و زنبورعسل نیز فرصت‌های خوبی برای اشتغال وجود دارد؛ همچنین حوزه گیاهان دارویی، پرورش زیتون، زعفران، مرغ بومی، قالیبافی و گلیم بافی از دیگر حوزه‌های موردتوجه در شهرستان است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شوشتر با بیان این‌که در بحث بازار به‌نظر دولت باید خرید تضمینی تولیدات از متقاضیان را انجام دهد، عنوان کرد: اگر این کار از طریق تعاون روستایی انجام شود، هم مردم صاحب شغل می‌شوند و هم بیکاری رفع خواهد شد.

عسکری‌کیا اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی کشور این است که اعتباراتی که به‌عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت‌های دولتی و غیردولتی باید در اختیار توسعه تشکیلات آن شهرستان قرار گیرد، معمولا اختصاص نمی‌یابد و یا به‌درستی صرف نمی‌شود؛ در واقع می‌توان موانع اشتغال پایدار را نبود خرید تضمینی، عدم هزینه‌کرد درست اعتبارات مسئولیت اجتماعی و عدم اختصاص تسهیلات دولتی به متقاضیان دانست. معتقدم دولت باید پشتیبانی کند، در شوشتر، دزفول و حتی بهبهان خیلی راحت‌تر می‌توان شغل ایجاد کرد.

وی بیشترین درآمدها در شهرستان را باتوجه به وجود منابع آبی و زمین‌های مساعد از حوزه کشاورزی، دامداری و نیشکر دانست و گفت: دو شرکت بزرگ نیشکری در شوشتر وجود دارد و صنایع تبدیلی در کنار آن‌ها می‌تواند اشتغال و درآمدزایی خوبی ایجاد کند؛ همچنین اگر صنایع بسته‌بندی در کنار این شرکت‌ها ایجاد شود به تکمیل زنجیره تولید و اشتغال کمک شایانی خواهد کرد.

عسکری‌کیا ادامه داد: اکنون دیگر روستائیان یاد گرفته‌اند که خودشان کشاورزی کنند و محصولاتشان را به فروش برسانند و شاید قشر ضعیف ما در شهرها هستند که همه، مدارک حرفه‌ای و آموزشی دارند اما شغلی برایشان نیست؛ حتی کارآموزان فنی و حرفه‌ای نیز پس از آموزش در جامعه رها می‌شوند و شاید از هر هزار نفری که در دوره‌های فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند تنها 100 نفر بتوانند صاحب شغل شوند. 

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی از سوی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی با اجرای این طرح، فوق‌العاده می‌تواند به چرخه اشتغال کمک کند به‌شرط آنکه تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گیرد و نظارت و پایش وجود داشته باشد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شوشتر افزود: در طرح‌های قبلی، یکی از مشکلات اساسی عدم نظارت و ارزشیابی متقاضیان بود و شاید عقب‌ماندگی و نرخ بیکاری ما نیز معلول همین عدم نظارت بوده است. مگر کشورهای دیگر مانند چین، تایوان، تایلند و ... چطور پیشرفت کردند، به‌جز آنکه بیشتر بر بحث مشاغل خانگی و کارگاه‌های کوچک متمرکز بودند و موفق هم شدند؛ بنابراین اگر بتوانیم نظارت خوبی در همه زمینه‌ها ایجاد کنیم، طرح‌های توسعه مشاغل خانگی بسیار مثمرثمر خواهد بود.

عسکری‌کیا با بیان این‌که نرخ بیکاری شهرستان براساس اطلاعات و آمار 18/06 درصد است اما معتقدم این نرخ بیشتر هم شده، عنوان کرد: ما با سیل مهاجرت مواجهیم و یک شهرستان مهاجرپذیر هستیم. مهاجرت برای شوشتر هم به لحاظ توزیع امکانت، عمران و حتی فرهنگی ویرانگر است و به همین دلیل نرخ بیکاری ما بالاست. 

وی ادامه داد: درخصوص طرح مشاغل خانگی، معتقدم در شوشتر پرورش قارچ می‌تواند خوب جواب بدهد؛ همچنین خیاطی، تولید پوشاک، صنایع دستی(احرامی‌بافی و جاجیم بافی)، سفالگری و نقاشی روی سفال و چرم به شرط وجود تسهیلات و نظارت می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛ معتقدم باید زمینه‌های بازار را برای متقاضیان مشاغل خانگی فراهم کنیم و اگر تشکیلاتی برای خرید محصولات و تولیدات آن‌ها ایجاد شود به‌جرأت می‌توانیم بگوئیم که بیکاری ریشه‌کن خواهد شد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شوشتر تصریح کرد: در بحث مشاغل خانگی باتوجه به ارائه آموزش‌های مهارتی در فنی و حرفه‌ای، اگر تسهیلات، نظارت و خرید تضمینی نیز فراهم شود در چندسال آینده 70، 80 درصد بیکاری از بین خواهد رفت که این امر مستلزم کار جهادی است و جهاد دانشگاهی هم که می‌تواند جهادی به میدان بیاید و بیکاری ریشه‌کن شود. ما در فنی و حرفه‌ای آمادگی داریم که در خصوص طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ارتباط خوبی با جهاد دانشگاهی برقرار کنیم.