به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، یازدهمین جلسه دوره آموزشی بازآفرینی کسب و کار به صورت حضوری سه شنبه، 7 تیرماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مدرس و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی طرح برای پیشرانان و کارآفرینان حوزه های پوشاک و صنایع دستی در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
در این جلسه علوی مدرس کارآفرینی و توسعه کسب و کار، در پاسخ به این پرسش که اگر ایده ای داشته باشند که در حوزه کاری آن ها نباشد، چگونه باید آن را اجرا کنند، روش کار را بر اساس مدل "جنم" (جمع آوری اطلاعات، نقشه کشی و ماکت سازی" عنوان کرد و گفت: باید ببینید در کدام مرحله هستید.ایده پردازی، تیم سازی، مدل سازی و .. و متناسب با آن رفتار کنید. این کلاس به دنبال آن بود که به شما بگوید در هر مرحله چگونه رفتار کنید. اول باید ایده تان را بسازید؛ بعد از آن یک تیم لازم دارید و بعد باید سراغ طراحی کسب و کار بروید.
وی با بیان اینکه ما میراث خوار دانش بشری هستیم پس باید آن را ارتقا دهیم و یک گام به جلو ببریم، تصریح کرد: برای کارآفرینی باید وارد ناشناخته ها و سرزمین های بکری شوید که دیگران تجربه ای از آن ندارند؛ به طور طبیعی این کار خطرات و سختی های خود را دارد و تجهیزات و آمادگی های خودش را هم می طلبد. اولین گام در کارآفرینی تصمیم گیری است که آیا می خواهید در این راه قدم بگذارید یا خیر.
وی با اشاره به موضوع جلسه امروز افزود: در گام چهارم باید راه حل را اعتبارسنجی کنید. می خواهیم بدانیم آیا راه حلی که در ذهن شماست، معتبر است یا خیر. فرض می کنیم یک مشکل را اعتبارسنجی کردید، اکنون شناخت و درک عمیقی از مشتری، سه مشکل اصلی او و ارزش پیشنهادی تان دارید و یک بازخورد مثبت گرفته اید؛ اکنون باید سراغ کمپ (کمینه محصول پذیرفتنی) بروید. در واقع باید ببینید کمترین محصولی که آن سه مشکل را حل می کند، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ ساخت محصول نهایی زمان و هزینه زیادی می خواهد ولی کمپ را حداکثر در یک ماه و با کمتر از 5 درصد سرمایه تان باید بسازید.
این مدرس کارآفرینی و توسعه کسب و کار با بیان اینکه این کار 2 مرحله دارد، گفت: باید راه حل را اعتبارسنجی کنید و کمپ اولیه را بسازید. ساخت محصول نهایی ریسک بسیار بالایی دارد، پس به جای ساخت آن باید مطمئن شوید که ایده شما (مشکل و راه حل) معتبر است. پس آن قدر بازخورد می گیرید و اصلاح می کنید تا خیالتان راحت شود که به کمپ موردنظر رسیده اید. حال نوبت شماست؛ کدام 5 ویژگی محصول است که برای حل آن سه مشکل ضروری است؟
علوی با اشاره به 6 مرحله برای اعتبارسنجی راه حل شامل آماده سازی کمپ، جلسه گفت و گو با مشتری، بعد از جلسه گفت و گو، هدایت فرآیند اعتبارسنجی راه حل، شرایط خروج اعتبارسنجی و مشورت با کانال، خاطرنشان کرد: منظور از کانال در این گام، فروشندگان، عمده فروشان، مراکز پخش و بازاریاب ها هستند که باید کالای شما از طریق کانال توزیع آن ها به دست مشتری نهایی برسد.
وی درباره مرحله اول این فرآیند، اظهار کرد: مشتری در بیان مشکل نسبتأ خوب است چون آن را درک کرده و هیچ کس بهتر از او نمی تواند راجع به آن مشکل صحبت کند ولی هیچ ایده ای در خصوص راه حل و اینکه چطور شما باید مسأله را حل کنید، ندارد. کمپ قرار است بتواند راه حل شما یا عملکرد آن را به مشتری نشان بدهد و از او بازخورد بگیرید و ببینید واکنش مشتری نسبت به راه حل و محصول شما چیست؟
این مدرس کارآفرینی و کسب و کار با اشاره به برگزاری یک استارتاپ در حوزه شیلات در بندرعباس، افزود: ایده یکی از تیم ها این بود که مردم فست فود مصرف می کنند که یک غذای ناسالم است و از طرف دیگر، ماهی یک غذای سالم و حاوی امگا 3 است. سؤال این بود که آیا مردم کالباس ماهی دوست دارند؟باید این ایده را اعتبارسنجی می کردند. حال حداقل چیزی که باید به مردم نشان دهیم، چیست؟ تولید محصول نهایی در کارخانه با تنوع بالا و بسته بندی در سایزهای مختلف، هزینه و زمان بالایی لازم دارد. از سوی دیگر انواع سوسیس و کالباس وجود دارد، چه نوعی مدنظر است؟ گفتند کمپ ما کالباس خشک است، جواب ها را برمبنای حدس مان می گوییم.
علوی ادامه داد: آن ها کمپ را 2 ساعته درست کردند؛ گفتیم اینجا 100 نفر مشتری بالقوه وجود دارد، پس کالباس را در ظرف فینگرفود بیاورید و امتحان کنید که واکنش ها نسبت به تست طعم و مزه آن چگونه است؟ چون مردم نسبت به کالباس ماهی ذهنیت دارند اولین کاری که باید انجام دهند این است که نگویند "کالباس ماهی"! هر کدام از این دو محصول، 2 ذهنیت متفاوت ایجاد می کند. پس حداقل ویژگی محصولشان نامگذاری درست است؛ مثلا به جای کالباس ماهی بگویند کالباس امگا3. جالب آنکه مردم مزه آن را دوست داشتند. پیام مردم واضح بود: "رفتار من را تغیر نده، غذای من را سالم کن". ویژگی دوم اینکه باید مزه و شکل آن به کالباس واقعی نزدیک باشد و متوجه شدند تعداد زیادی از افراد کالباس خشک را قابل قبول می دانند پس به جای تنوع دادن می تواند با همین نوع شروع کنند و همین تست را هم می تواند با سوسیس انجام دهد. معنی اعتبارسنجی همین است.
وی با بیان اینکه در اعتبارسنجی و مدلسازی اگرچه پول لازم دارید اما هزینه هایتان نسبت به کار اصلی بسیار پایین تر است، گفت: کمپی که به مردم نشان می دهید باید قابلیت پیاده سازی آن را هم داشته باشید و باید به وضوح عملکرد محصول شما را به مشتری نشان دهد و در غیر این صورت درست نیست. همچنین کمپ باید در عملکرد مشابه محصول نهایی باشد و باید بتوانید خیلی سریع آن را اصلاح کنید. پس باید قابلیت اصلاح و تغییر داشته باشد. آماده سازی کمپ به 4 روش "محصول ساده"، "نمونه سازی"، "شبیه سازی" و "ویدئو" ممکن است.
این مدرس کارآفرینی و توسعه کسب و کار، خاطرنشان کرد: اگر محصولتان ساده است خیلی سریع می توانید آن را بسازید و اگر محصول نهایی را هم خیلی سریع و ارزان می توانید بسازید، پس محصول نهایی را بسازید و با محصول نهایی اعتبارسنجی را انجام دهید. به طور مثال آیس پک یا کالباس ماهی محصول سختی نیست پس تست کردن آن هم چندان زمان نمی برد و فقط باید ترکیب را بدست آورد. پس شرط اساسی کمپ کم هزینه و سریع بودن است. بعضی اوقات ساخت کمپ ساده نیست و می توانید یک نسخه از آن را نمایش دهید. یکی از روش ها نمونه سازی است. با پرینتر سه بعدی یا سفارش به یک کارخانه و ... می توانید نمونه سازی را انجام دهید؛ به طور مثال زیورآلات را با پرینتر سه بُعدی تولید می کند. البته کمپ باید نشان دهد مشکل فرد حل می شود.
علوی سپس از حاضرین خواست برای آماده سازی کمپ خود برنامه ریزی کنند و افزود: کمپ باید قابل پیاده سازی بوده و عملکرد محصول را به وضوح نمایش دهد.
ادامه دارد...
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاددانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷