اخبار

پیشران طرح ملی مشاغل خانگی خوزستان "بانوی صنعتگر موفق" استان شد

خوزستان

۱۴۰۱/۰۴/۱۵

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی کارآفرینی و بازار برای پیشران حوزه تولید پوشاک صنعتی و نظامی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان از شهرستان اهواز، با موضوع انتخاب خانم صالحی چلچه از استان برای حضور در همایش کشوری بانوی صنعتگر موفق، در مرکز شماره یک جهاددانشگاهی استان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 7 تیرماه 1401 با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی طرح برای زهره صالحی چلچه مدیر تولیدی پوشاک صنعتی و نظامی مطهره اهواز برگزار شد.
در این جلسه علوی مشاور طرح با تبریک این موفقیت به خانم صالحی، اظهار کرد: در همایش اگر صحبت کنید خوب است زیرا هم جزوی از رزومه و هم برندتان است و باتوجه به اینکه از هر استان یک نفر، به این همایش دعوت شده لازم است قبل از حضور اطلاعات دقیق و کافی در خصوص اهداف و برنامه های همایش و مهمانان داشته باشید.
وی افزود: آنچه از صحبت های شما برداشت کردم اینکه یک جلسه داخلی است و احتمالا یک جلسه عمومی نیست و بیشتر شبیه اتاق فکر است؛ در جلساتی که تعدادی از افراد به عنوان الگوهای موفق معرفی می شوند، بیشتر باید به جنبه بازاریابی نگاه کنید و خوب نیست راجع به مشکلات صحبت کنید. 2 سناریو آماده داشته باشید و اگر جلسه به صورت عمومی باشد به عنوان فرصت بازاریابی به آن نگاه کنید و یا روی برندینگ و معرفی مجموعه تان کار کنید و یک نگاه هم اتاق فکری باشد که آن ها می خواهند با چالش ها و مسائل آشنا شوند
این مشاور کارآفرینی و توسعه کسب و کار خاطرنشان کرد: در یک نشست عمومی، محوریت شرکت و محصولاتتان است و به این هم فکر کنید که اگر قرار است چیزی به شما بدهند شما به دنبال چه هستید؟
همچنین در این جلسه صالحی چلچه با انتقاد از جلسات بی نتیجه سازمان های دولتی، اظهار کرد: الان کار هست و مشکل بازار کار ندارم؛ ولی مشکل زمین و جا و مکان دارم. شهرک صنعتی شماره 5 در جاده ماهشهر را پیشنهاد می دهند در حالی که در شهرک صنعتی شماره 1 زمین های بلااستفاده زیادی وجود دارد و قرار است یکی را هم به مزایده بگذارند. شهرک صنعتی شماره 5 دور است و هنوز هیچ زیرساختی ندارد که علوی گفت: همین مسأله را بیان کنید. ابتدا به طور مختصر خودتان را معرفی کنید، چه تعداد نیرو دارید و سپس خواسته تان را مطرح کنید.
صالحی چلچه با بیان اینکه من تازه کار هستم و چه طور باید چنین سرمایه میلیاردی برای خرید زمین و سوله را تأمین کنم، افزود: تمام این مدت که کار کرده ام همه درآمد صرف هزینه های جاری و تجهیز کارگاه شده و سرمایه در گردش ندارم. اکنون می گویند تا 500 میلیون تومان می توانیم وام بدهیم ولی این مبلغ به درد من نمی خورد و حداقل 2 میلیارد تومان سرمایه لازم دارم که علوی عنوان کرد: همین موارد را بگویید؛ این ها همان مشکلات شما هستند. پس بگویید فلان میزان وام با بهره فلان لازم دارم و در این صورت می توانم این کارها را انجام بدهم. به طور مثال اکنون یک کارگاه با این مشخصات راه اندازی و این تعداد افراد را شاغل کرده ام و اگر سه میلیارد وام به من بدهند با توجه به داشتن تضمین ملکی، می توانم تکنولوژی کارگاهم را صنعتی و به روز و این تعداد نیرو را هم اضافه کنم.
وی ادامه داد: باید بگویید اکنون بازار، تجربه و اعتبار لازم را دارم و برای تجهیز و توسعه به (...) تومان وام نیاز دارم و می توانم با این مبلغ وام، (...) نفر دیگر را مشغول به کار کنم. وقتی تکنولوژی شما به روز شود، سرعت عمل هم بالا رفته، بازدهی بیشتر و صرفه جویی هم بیشتر می شود. با این وجود شما همواره باید منافع طرف مقابل را نگاه کنید. پس باید به این صورت بیان کنید که چون هزینه هایم سرشکن می شود می توانم قیمت تمام شده را پایین بیاورم و جنس ارزان تر دست مردم بدهم و می توانم 30 زن سرپرست خانوار دیگر را شاغل کنم.
این مشاور کسب و کار و کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه در سخنرانی خود حتما عقل و قلب را باهم درگیر کنید، گفت: در واقع هم با عدد و آمار دقیق بگویید چه کرده اید و چه می توانید انجام دهید که متوجه شوند شما حساب و کتاب ها را فهمیده اید و تجربه دارید و کار کرده اید که اینجا عقل درگیر می شود و هم احساسات افراد را درگیر کنید. داستان تعریف کنید زیرا داستان بسیار قدرتمند است و به خصوص برای شروع با بیان داستان خودتان می توانید حضار را تحت تأثیر قرار دهید. لازم نیست مصنوعی باشید، کافی است که خودتان باشید و با انرژی صحبت کنید.
علوی ادامه داد: آن انرژی و داستان موجب می شود جمعیت به حرف های شما گوش بدهند، احساس راحتی کنند و چون شما انرژی خودتان و واقعیت ها را بیان می کنید و احساسات خودتان هم درگیر می شود به شدت روی جمع تأثیر می گذارید. پس هم تجربه علمی تان را به رخ بکشید و هم شایستگی های خود را مطرح کنید؛ سپس بگویید من تا اینجا کار را به این سطح رسانده ام شما چه کمکی به من می توانید بکنید؟ آن ها را وادار به فکر کردن و حرف زدن کنید و حتی می توانید  بگویید آیا جلسه ای که گذاشتید فقط قرار است چندعکس یادگاری بگیرند یا واقعا می خواهند کمکی به شما بکنند؟
وی در جمع بندی تأکید کرد: خیلی مقتدرانه آنچه را کار کرده اید، به رخ بکشید. در تمام صحبت هایتان هم عقل و هم قلب را درگیر کنید. سعی کنید مثال بزنید، تجربیاتتان را بیان کنید، داستان بگویید؛ شروع کردن با داستان خودتان بسیار خوب است ولی حواستان باشد که مختصر و مفید بگویید تا به نتیجه برسید. می توانید با یک شوک شروع کنید، توانمندی ها و مسیری را که رفته اید، مطرح کنید و بعد از آن ها سؤال کنید. اگر گفتند فلان کار را می توانند انجام دهند از آن ها بخواهید همان جا آن را مصوب و پاراف کنند و حتی بپرسید که نتیجه کار را باید از چه کسی پیگیری کنید. می توانید یک کلیپ هم برای معرفی مجموعه خودتان درست کنید که بتوانید همه جا از آن استفاده کنید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.