اخبار

مشاور کارآفرینی خوزستان: چرا "عدد یک" در کسب و کار خطرناک است؟

خوزستان

۱۴۰۱/۰۴/۱۵

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی کارآفرینی و بازار برای پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از شهرستان اهواز در مرکز شماره یک جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 7 تیرماه 1401 با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح برای نوال ظهیریه مدیر مجموعه فرهنگی "مامک" اهواز برگزار شد.
در این جلسه ظهیریه با بیان اینکه در حال حاضر 6 نفر نیروی ثابت با مجموعه مامک همکاری می کنند که برای درآمدزایی بیشتر به هرکدام 2، سه وظیفه محول شده است، گفت: برای جابجایی به یک کارگاه بزرگتر تا حدودی ترس دارم زیرا به هر حال هزینه هایی به مجموعه تحمیل می شود و از سوی دیگر فضای کارگاه دیگر جوابگو نیست و بعضی سفارش های تک باید زیرنظر خودم دوخت شود که نمی توان آن ها را برون سپاری کرد.
وی با اشاره به امکان تبدیل بخشی از منزل مسکونی روبروی محل کارگاه و افزودن به فضای کارگاهی، در این خصوص خواستار مشاوره شد که علوی اظهار کرد: تا جایی که می توانید تولید بدون کارخانه انجام دهید و به عبارت دیگر کارها را برون سپاری کنید.
این تولیدکننده چادر و محصولات فرهنگی، همچنین از برنامه خود برای تهیه کلیپ هایی برای آموزش مجازی بعضی مدل های چادر خبر داد و گفت: این آموزش ها می تواند هم به عنوان یک تبلیغ و بازاریابی و هم منبع درآمد جدید برای مجموعه تلقی شود؛ یک ضعف که در اهواز وجود دارد این است که هیچ کس را نمی توانید پیدا کنید که چادر و محصولات حجاب را آموزش بدهد.
ظهیریه همچنین بابیان اینکه خیلی افراد خواستار شراکت با مجموعه هستند و پیشنهادهای بسیاری دریافت کرده ایم، افزود: این نحوه شراکت و سرمایه گذاری که فقط پول بدهند و هیچ کار دیگری را انجام ندهند، برای ما مسئولیت است و تقریبا هیچ فایده ای ندارد؛ به همین دلیل نمی توانم این پیشنهادها را بپذیرم که علوی اظهار داشت: سرمایه گذاری همین است؛ شما می توانید با آن ها توافق کنید و برای آنکه یک دیدگاه مالی به دست آورید که آیا به سودتان است می توانید از حسابدارتان کمک بگیرید. پس از آنکه حاشیه سودتان را مشخص کردید و اینکه آن مقدار سرمایه چقدر برایتان سودآوری دارد، می توانید به تصمیم درست برسید.
وی افزود: تزریق پول زمانی خوب است که باعث رشد و جهش مجموعه شما بشود. بهترین کسب و کارها، کسب و کارهای خودگردان هستند که خودشان هزینه های توسعه خود را تأمین می کنند.
همچنین ظهیریه در این جلسه با بیان اینکه می خواهد نیروهای مجموعه را بیشتر کند، گفت: آیا در خصوص تأمین ابزار و تجهیرات جهاد دانشگاهی با من همکاری می کند؟ اکنون مجموعه ما به درآمدزایی بالا نیاز دارد که بتوانم هزینه نیروهای جدید را تأمین کنم و به همین دلیل در این خصوص خواستار حمایت جهاد دانشگاهی هستم که تقی نژاد مدیر اجرایی طرح، اظهار کرد: در صورت همکاری با طرح و ایجاد اشتغال پایدار برای این افراد، این درخواست از سوی دبیرخانه پیگیری می شود.
همچنین علوی در این خصوص با بیان اینکه عدد یک در کسب و کار عدد خطرناکی است، خاطرنشان کرد: سعی کنید با چند نفر کار کنید که اگر به هر دلیلی یک نفر نتوانست کار را در زمان معین انجام دهد، بتوانید با افراد دیگر کار را به موقع انجام دهید. اگر می خواهید کسب و کارتان خانوادگی باشد ایده خوبی است ولی حواستان باشد که حتما همه موارد را با آن ها شفاف کنید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.