اخبار

مذاکره تولیدی چیکاحجاب اهواز با بانوان بازارچه خوداشتغالی کاج برای تولید انبوه

خوزستان

۱۴۰۱/۰۴/۲۱

خلاصه خبر

جلسه مذاکره میان تولیدکننده عبا و مانتوعبایی با تولیدکنندگان پوشاک بازارچه خوداشتغالی بانوان کاج اهواز به عنوان پیشرانان طرح مشاغل خانگی خوزستان، با هدف بررسی انعقاد قرارداد تولید و دوخت، برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه 8 تیرماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین شهلا علوانی تولیدکننده عبا و مانتو عبایی با برند "چیکاحجاب" و فاطمه چراغی و وفا فرهمند از تولیدکنندگان پوشاک بازارچه خوداشتغالی کاج اهواز در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، تقی نژاد به بیان هدف و دستور کار جلسه پرداخت و با معرفی این تولیدکنندگان به یکدیگر خواستار ارائه دیدگاه ها و انتظارات آن ها از یک همکاری مشترک شد.
در این جلسه شهلا علوانی مدیر تولیدی "چیکاحجاب" با بیان اینکه با توجه به همکاری اخیر خود با یک مرکز پخش مانتو عبایی به نیروی دوزنده و خیاط نیاز دارم، گفت: با توجه به تقاضای 200 تا 300 عددی این مرکز پخش در هفته با یک یا 2 دوزنده نمی توانم سفارش را تحویل دهم البته اکثر این کارها دوخت ساده ای دارد و بیشتر تمیزی کار مد نظر است.
وی افزود: این مرکز کارهای متعددی انجام می دهد ولی آنچه توافق شد، روی مانتو عبایی است که دوخت ساده ای دارد و فقط تزئینات روی لباس انجام می شود. همچنین عنوان کردند که باتوجه به بازارخوب این نوع پوشاک که فصلی هم نیست، تا سال های سال می توانند این همکاری را داشته باشند. فعلا فقط قول مانتوعبایی را به آن ها داده ام زیرا  کار عبا سخت است و برشکار آن را هم پیدا نکردم. علاوه بر آن مشتری عمده خودم را دارم که حاضر شدند برای مدت طولانی قرارداد ببندیم.
همچنین در این جلسه فاطمه چراغی مدیر بازارچه خود اشتغالی بانوان کاج با بیان این که ظرفیت بازارچه ظرفیت بالقوه ای برای کار تولید است، گفت: به طور مثال خانم فرهمند با مزون های تهران و شهرک غرب کار می کنند و یا خانم مکوندی مزون کار هستند؛ اکثر دوخت ها برای کارهای برند انجام می شود و شخصی دوزی ندارند. از نظر تیراژ هم مشکلی نداریم. 60 نفر دوزنده در محل بازارچه داریم و در صورت رفع مشکل کمبود چرخ خیاطی می توانیم هفتگی در خط تولید، تعداد مدنظر را تحویل دهیم.
وی ادامه داد: یک مدل قرارداد که با آن کار می کنیم، تدوین کرده ایم که در آن همه موارد اعم از نوع دوخت، نوع پارچه و ... دیده شده است. پیشنهاد می کنم ایشان یک مبلغ پیش پرداخت دریافت کنند و با آن همه خریدهای لازم برای سفارش را انجام دهند و در نهایت توافق تنها روی دستمزد باشد.
همچنین در این جلسه وفا فرهمند تولیدکننده پوشاک با بیان اینکه در حال حاضر 6 نفر نیرو دارم، گفت: نیروهایم بسیار مشتاق هستند و مدام پیگیر کارهای جدید می شوند؛ البته باوجود حجم سفارش خوب، مشکل ابزار و وسایل کار داریم و اگر جهاد دانشگاهی در خصوص تأمین ابزار و چرخ خیاطی با ما همکاری کند می توانیم یک قرارداد دوجانبه داشته باشیم. ما 28 غرفه در بازارچه داریم که هرچند خیاط نیستند اما تسلط به کار کردن با چرخ دارند  و می توانیم آن ها را در 8 غرفه هدایت کنیم؛ البته اگر کار بخواهد به صورت مزدی دوزی باشد ریسک آن بالا می رود.  
همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان این پیشنهاد که قرارداد را ببندید و برمبنای آن برنامه ریزی کنید، گفت: باید خیالتان راحت باشد که بتوانید برای تولید سرمایه گذاری کنید. اگر بازاری وجود داشته باشد هم پول و هم نیرو و دانش فنی وجود دارد. هرچه تولید بالاتر باشد می توانید هزینه ها را سرشکن کنید. بنابراین مشخص کنید در6 ماه آینده هرهفته چه تعداد کار با چه مشخصاتی باید تحویل دهید که تمام جوانب مشخص باشد و حتما قرارداد ببندید. نه تنها قرارداد بلکه تضامین قرارداد هم مهم است. نکته دوم اینکه باید به نحوی پول را دریافت کنید که هزینه های اولیه را نخواهید خودتان پرداخت کنید.
وی افزود: اگر نمونه قراردادی در این خصوص دارید آن را برای خانم علوانی بفرستید؛ حجم کارها را خیلی بزرگ تحویل ندهید. خرد کنید که اگر به تعویق افتاد  دچار خسارت بزرگ نشوید. خیلی دقیق و شفاف مشخص کنید که چه چیزهایی را تحویل می دهید و چه چیزهایی را تحویل می گیرید که بعدها دچار سوءتفاهم نشوید. قرارداد برای این است که دعوا پیش نیاید، پس هرآنچه را فکر می کنید می تواند محل اختلاف شما شود از الان راجع به آن فکر کنید؛ حتی می توانید جریمه دیرکرد مشخص کنید.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، خاطرنشان کرد: ابتدا شرح آنچه را می خواهید ازنظر کیفیت دوخت، زمان، حدود قیمت و ... مشخص کنید ولی آن را امضا کنید و قبل از آن با نیروهای بازارچه توافق کنید که دیگر خیالتان راحت باشد. تا وقتی چیزی مکتوب نشده هیچ وقت به حافظه تان اعتماد نکنید. نکته دیگر اینکه اگر قرارداد به طور مثال 6 ماهه است از او بخواهید 6 چک به تاریخ آخر هر ماه به شما بدهد که نخواهید آن موقع دنبال پولتان بدوید. چک صیادی هم باشد و ثبت شود در غیر این صورت نقدکردن آن برایتان دردسر است. در پیش پرداخت باید پول مواد اولیه را بگیرید  و با آن مواد اولیه را بخرید. البته اگر خیالتان راحت است که محصول شما فروش دارد، در این صورت سرمایه گذاری شخصی به نفعتان است. 
علوی ادامه داد: از سوی دیگر، شما هم  باید یک چک برای 6 ماه آینده به مبلغ کل قرارداد به کارفرما بدهید که این چک امانت یا ضمانت است و اگر شما به تعهدات خود عمل نکردید یا کار را درست انجام ندادید و یا بابت جریمه های دیرکرد و خرابی می تواند ان را نقد کند. می توانید هم به جای آن سفته بدهید. اگر چک صیادی معتبر گرفته باشید می توانید با یک ضامن آن را نقد کنید و نقدینگی تان را همین حالا جبران کنید.
در پایان این جلسه مقرر شد ابتدا خانم علوانی قرارداد خود را با عمده فروش تنظیم و برمبنای پیش نویسی که خانم چراغی در اختیار او می گذارد، موارد را مشخص کند. البته این قرارداد را امضا نکرده و مشابه آن را برای خانم ها چراغی و فرهمند بفرستد سپس با مشخص کردن همه موارد کار اعم از هزینه های جاری و پنهان، کرایه های حمل و نقل، بسته بندی و ... مذاکرات نهایی خود را انجام دهند.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.