اخبار

جهاددانشگاهی فرهنگ کار در خانواده را تقویت کند

مرکزي

۱۴۰۱/۰۴/۲۵

خلاصه خبر

معصومه سادات واحدی که به عنوان پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی، در حوزه صنایع دستی در شهر اراک فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموعه فرهنگی هنری مهرگان اولین گالری صنایع دستی استان مرکزی است که در بهمن ماه سال ۹۴ با حضور مقامات استانی و کشوری در سرای کتابفروش‌ها واقع در گذر سوم بازار تاریخی اراک افتتاح شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی در استان مرکزی به نقل از ایسنا

معصومه سادات واحدی که به عنوان پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی، در حوزه صنایع دستی در شهر اراک فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموعه فرهنگی هنری مهرگان اولین گالری صنایع دستی استان مرکزی است که در بهمن ماه سال ۹۴ با حضور مقامات استانی و کشوری در سرای کتابفروش‌ها واقع در گذر سوم بازار تاریخی اراک افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی این مجموعه توانست برای ۲۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی اراک، اشتغال و بازار فروش ایجاد کند، افزود: تولیدات هنرمندان صنایع دستی در دو فروشگاه عرضه می شد و به فروش می‌رسید و در دو گالری که به فضای نشیمن تجهیز شده بود، آثار فاخر هنرمندان صنایع دستی در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار می‌گرفت که با استقبال عموم مواجه شد.

وی گفت: بعد از دو سال به دلیل عدم حمایت‌های سازمانهای دولتی و ... این مجموعه جمع آوری شد و کارگاه چوب صنایع دستی مرکز فنی و حرفه‌ای المهدی(عج) اراک اجاره و دوره‌های آموزش و تولید هنرهای چوبی  به صورت گسترده آغاز شد.

سادات واحدی افزود: در سال ۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا، ‌کلاس‌های آموزشی حضوری تعطیل و گالری مهرگان در پارک علم وفناوری استان مرکزی فعالیت خود را ادامه داد و بنده بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد صنایع دستی از دانشگاه سوره به عنوان داور صنایع خلاق پارک علم و فناوری استان مرکزی انتخاب شدم و شرکت نقش آفرینان هنراندیش مهرگان را که در زمینه تامین هدایای صنایع دستی چوبی با تلفیق هنرهای دستی و طراحی و ساخت تندیس‌های مناسبتی صنایع دستی فعالیت دارد به ثبت رساندم.

وی بیان کرد: در حال حاضر این شرکت در حوزه آموزش به مددجویان و خانواده‌های زندانیان فعالیت دارد و با بکارگیری آنان، در حوزه تولید صنایع دستی فعالیت عمده انجام می دهد. خلاقیت و بکارگیری دانش فنی در تولید تجاری محصولات صنایع دستی از ویژگی‌های این شرکت است که از صفر تا صد مراحل تولید از جمله مطالعه آثار گذشتگان و استخراج المان های بومی  و طراحی محصولات با توجه به زیبایی شناسی هنر و نیاز بازار و تعریف خط تولید تجاری و تولید عمده محصولات صنایع دستی و طراحی بسته بندی و در نهایت بسته بندی  محصولات در داخل شرکت انجام می‌شود.

این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در ادامه با تاکید بر اهمیت برندسازی در رشد یک کسب و کار و با اشاره به اینکه بر این اساس، این مهم در این شرکت مورد توجه ویژه قرار گرفته و محصولات با برند مهرگان به بازار عرضه می شوند، گفت: تاکنون بیش از هزار محصول صنایع دستی در شرکت ساخته و به بازار عرضه شده است و تعداد ۵۰ نفر از هنرآموزان این رشته در مراحل آموزش و تولید خانگی پشتیبانی شده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر این شرکت در پارک علم و فناوری استان مرکزی واقع در کیلومتر پنج جاده خمین مستقر است و برنامه تولید شرکت در سال‌های آتی، طراحی و تولید تندیس‌های مناسبتی صنایع دستی به عنوان جایگزینی برای تندیس‌های ریخته گری و پلکسی است که به حفظ محیط زیست هم کمک می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت تامین هدایای مورد نیاز استان با توجه به صنعتی بودن اراک و دیگر شهرها گفت: باید با استفاده از پتانسیل تولیدی هنرمندان استان، مانع از تامین هدایا توسط  سایر استان‌ها مانند اصفهان و کردستان و همدان شویم.

سادات واحدی افزود: طرح توسعه‌ای شرکت، ایجاد کارگاه‌های حمایتی صنایع دستی برای تولید محصولات جدیدتر با برند مهرگان است که با بکارگیری دانشجویان دانشکده هنر جهت تقویت طراحی محصولات صنایع دستی و آموزش و بکارگیری زندانیان و خانواده‌های آنها و همچنین افرادی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند اجرایی می شود تا افزایش تولید و ایجاد کارگاه های مونتاژ و بسته‌بندی محصولات صنایع دستی اجرایی شود.

وی به نقش جهاددانشگاهی در حمایت از مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند به عنوان تسهیل‌گر در جهت ارتباط بیشتر و معرفی مراکز تولیدی و کارآفرینان با افرادی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند به صورت قویتر عمل کند و در راستای بهره مندی از تسهیلات مالی دولتی جهت حرکت رو به جلو واحدهای تولیدی  گام موثری بردارد و با ارتباطاتی که با سایر مراکز دولتی و غیر دولتی دارد، جهت فروش و معرفی محصولات به بازارهای داخل و خارج اقدامات مثبتی انجام دهد.

وی گفت: مشکلات واحدهای تولیدی صنایع دستی نبود نیروی کار ماهر و متخصص در حوزه طراحی و تولید صنایع دستی و عدم مطالعه و آشنایی با آثار گذشتگان و الهام از آن آثار برای طراحی محصولات جدید است.

وی با بیان اینکه مسئولان بر این باور هستند که صنایع دستی جایی برای پیشرفت و توسعه ندارد و حمایت‌های لازم را از این هنر صنعت به جا نمی آورند، افزود: این در حالی است که خلاقیت در حوزه طراحی و تولید  صنایع دستی دارای ارزش افزوده زیادی ایجاد می کند و می‌توان با بکارگیری مواد اولیه بومی و قابل دسترس، جهت اشتغال جوانان و حفظ هویت و هنر ایران گامی موثر برداشت.

سادات واحدی همچنین، عدم آموزش صحیح و کاربردی و تخصصی در حوزه صنایع دستی را یکی دیگر از مشکلات موجود عنوان کرد و با بیان اینکه از طریق ارتباط بیشتر بین دانشگاه‌ها و اساتید مهارتی می‌توان این خلاء را برطرف کرد، گفت: عدم فعالیت تیمی در حوزه تولیدات صنایع دستی باعث می‌شود که جلوی رشد صنایع دستی گرفته شود چون تیم صنایع دستی باید شامل تیم پژوهشی، تیم طراحی، تیم تولید، تیم بازاریابی و تیم فروش باشد اگر این مهم محقق شود، صنایع دستی می‌تواند در نتیجه ارتباط بین دانش آموختگان صنایع دستی و اساتید مهارتی و همکاری با سایر تیم‌های تخصصی، بازار خوبی در داخل و خارج داشته باشد.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی شد و به تصویب رسید.

به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیلگر، مکلف به شناسایی و توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه های افقی و عمودی شد.