اخبار

فرش؛ محبوب اما مهجور

زنجان

۱۴۰۱/۰۴/۲۶

خلاصه خبر

مدیر پروژه ملی مشاغل خانگی در زنجان گفت: با توجه به اینکه صنعت فرش متقاضی زیادی دارد اما رونق سال‌های گذشته را از دست داده است.


متن کامل خبر

لیلا اجلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رسته بافنده فرش دستباف، اظهار کرد: کیفیت فرش دستباف استان زنجان بسیار ارزشمند و بی‌نظیر بوده و طبیعی بودن مواد پشم و ابریشم و نیز رنگ مورد استفاده در تولیدات فرش زنجان باعث افزایش کیفیت این فرش‌ها می‌شود.

وی با اشاره به رسته‌های این طرح، افزود: رشته‌هایی که به عنوان مزیت در استان به آن پرداخته شده، شامل قالی‌بافی، بافنده تابلوفرش، گلیم‌بافی، قلم‌زنی، خیاط لباس، ملیله‌سازی، تولیدات چرمی دست‌دوز، ویرایشگر متون، گیاهان دارویی، مترجم (کتاب و مقاله)، برنامه‌نویس، انیماتور، پرورش‌دهنده گوسفند و بز، پرورش‌دهنده زنبور عسل و ملحفه‌دوز است.

این مسئول با بیان اینکه بر اساس آمار اعلامی، در استان زنجان بیش از 60 هزار فعال بافنده فرش وجود دارد، ادامه داد: سهمیه استان زنجان در طرح ملی مشاغل خانگی 1800 نفر بود که بافنده فرش دستباف با 333 متقاضی زن، 124 متقاضی مرد و 16 پیشران، بیشترین متقاضی را دارد.

اجلی یادآور شد: صنعت فرش همه مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را دارد و نیاز است که بیش از گذشته به آن توجه شود. در چند سال اخیر بی‌توجهی و بی‌مهری به هنر صنعت فرش دستباف افزایش پیدا کرده است و این امر باعث شده که جایگاه این کالای فاخر در بخش تولید و صادرات کاهش زیادی پیدا کند.