اخبار

تأکید مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی خوزستان بر ایجاد شبکه قوی پوشاک در اندیمشک

خوزستان

۱۴۰۱/۰۵/۰۱

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در جلسه ای با تولیدکننده پوشاک اندیمشک در خصوص برنامه های حمایتی از توسعه کسب و کار پیشرانان و الزامات آن گفت و گو کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، نوشین ناصری مدیر تولیدی پوشاک ابریشم از شهرستان اندیمشک چهارشنبه 29 تیرماه 1401 با حضور در محل دبیرخانه طرح با شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مسائل خود در خصوص شرایط توسعه همکاری ها و حمایت از برنامه های توسعه کسب و کار را مطرح کرد.  
در این جلسه ناصری با گذری به وضعیت فضای کسب و کار، مشکلات نیروی کار، تأمین نقدینگی، فضای کارگاهی و تهیه تجهیزات به روز، اظهار کرد: انگیزه و علاقه بالایی برای کار در حوزه پوشاک دارم و می دانم که توانایی و ظرفیت تولید کارگاه بیش از این است اما به دلیل مستهلک بودن تجهیزات بازدهی کار پایین می آید.
وی با اشاره به افزایش قیمت پارچه و خرج کار تولید پوشاک، افزود: باوجود این افزایش قیمت ها برای تهیه پارچه حتی سفارش های لباس فرم مدارس با مشکل مواجه شده ام واگر در خصوص تأمین سرمایه در گردش نیز راهکاری وجود دارد، برای توسعه کار ما کمک کننده است. به همین دلیل درخواست همکاری برای اخذ وام را دارم.
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه واقعیت این است که در طرح بودجه ای برای ارائه وام و تسهیلات دیده نشده است، خاطرنشان کرد: البته با همکاری یک مؤسسه خیریه و باتوجه به هم راستا بودن برنامه های طرح با اهداف آن ها، بودجه ای برای ارائه تسهیلات جهت خرید تجهیزات کارگاهی مورد نیاز نیروی کار به منظور کمک به ایجاد اشتغال برای آن ها در نظر گرفته شده که این تسهیلات نیز به صورت قرض الحسنه به نیروها تعلق می گیرد؛ همچنین دستگاه و تجهیزات از سوی دبیرخانه برای آن ها خریداری و تأمین می شود و در واقع پولی پرداخت نمی شود.
تقی نژاد خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه شرایط لازم برای اعطای وام به شما وجود ندارد پیشنهاد می شود به جای هزینه برای خرید دستگاه و مواد اولیه و مکان، درخواست تأمین ابزار برای نیروهای خود را ارائه دهید تا هزینه دستگاه ها از روی دوش شما برداشته شود؛ همچنین می توانید با کمک سایر اعضای شبکه پوشاک پارچه خریداری کنید که قدرت چانه زنی شما بالاتر برود و با هزینه مناسب تری مواد اولیه تان را تأمین کنید.
وی افزود: البته برای اخذ تسهیلات مشاغل خانگی از اداره تعاون یا سازمان صنعت، معدن و تجارت می توانید اقدام  کنید که باید آن وام را صرف تجهیزات و توسعه کارتان کنید. در خصوص نیروها در صورتی که برخی شرایط را داشته باشند و شما هم بتوانید به صورت مداوم (حداقل طی 3 سال) به آن ها کار بدهید، امکان خرید تجهیزات برای آن ها وجود دارد که خودشان باید اقساط آن را پرداخت کنند و دستگاه هم متعلق به خودشان خواهد شد.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اشاره به ظرفیت های شهرستان اندیمشک و روحیات تولیدکنندگان و فعالان حوزه پوشاک این شهرستان در ایجاد ارتباطات خوب و دوستانه کاری، تصریح کرد: بسیار علاقمند هستم که یک شبکه پوشاک قوی در اندیمشک ایجاد شود و ارتباط و همکاری تنگاتنگی میان شما و دیگر پیشرانان طرح در این شهرستان شکل بگیرد. با این رویکرد شما خودتان می توانید در زمان نیاز نیروهای خود را به یکدیگر معرفی کنید تا هم نیروهایتان بیکار نمانند و هم کار شما روی دستتان نماند. مانند همکاری اخیر شما با خانم نجاتی و دیگر تولیدکنندگان، با تقسیم کار میان خودتان همگی می توانید منتفع شوید و این هم به سود نیروی کار و هم تولیدکننده است.
تقی نژاد افزود: برای نیروی کار هم اگر می خواهید نیروهای جدیدی را آموزش دهید و به مجموعه اضافه کنید، می توانیم برای آن ها درخواست تجهیزات بدهیم؛ البته باید شرایط لازم و توانایی پرداخت اقساط را داشته باشد؛ شما هم دیگر نیازی نیست برای خرید دستگاه هزینه کنید و می توانید سرمایه تان را صرف خرید پارچه و ملزومات دیگر کنید.
همچنین در این جلسه در خصوص انعقاد تفاهم نامه همکاری گفت و گو های اولیه انجام و باتوجه به استقبال خانم ناصری مقرر شد تفاهم نامه همکاری با این پیشران تنظیم و برای امضا آماده شود. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.