اخبار

همکاری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان و استارتاپ "خانه گردون" برای اشتغالزایی روستایی

خوزستان

۱۴۰۱/۰۵/۰۱

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در جلسه ای با مدیر استارتاپ "خانه گردون" زمینه های همکاری عملیاتی طرفین در طرح های توسعه مناطق روستایی و حاشیه شهر را بررسی کرد و نسبت به همکاری های مؤثر قول مساعد داد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که یک شنبه، 26 تیرماه 1401 برگزار شد، پونه پیل رام مدیر استارتاپ "خانه گردون" با اشاره به فلسفه این ایده، اظهار کرد: ما معتقدیم تا زمانی که تکنولوژی وارد روستا نشود هیچ اتفاقی نمی افتد زیرا دنیای امروز دنیای تکنولوژی است و یک فرد روستایی برای آموزش دیدن، رقابت کردن و ... ناگزیر باید به شهر بیاید. به همین دلیل این اپلیکیشن را خاص روستا طراحی کردیم. در این برنامه، زن روستایی می تواند بگوید دیدگاهش چیست و از زندگی اش چه انتظاراتی دارد؛ به طور مثال ما روی پیاده روی روستایی برنامه ریزی نکردیم زیرا با نظرسنجی از حدود 150 نفر متوجه شدیم زنان روستا از حضور در پیاده روی احساس خوبی ندارند و پاسخ اکثرشان این بود که از شرکت در چنین برنامه هایی خجالت می کشند!
وی با بیان اینکه این مسائل نیاز به کار فرهنگی دارد و به سادگی نمی توان به آن ها ورود کرد، گفت: ما کارمان را انجام دادیم و می دانیم که باید چه کنیم. تمام مدلی که در این اپلیکیشن طراحی شده مشابه برنامه های کارآمد و به روز جهانی است و می توانیم این مدل را در اختیار شما بگذاریم که در هر روستایی که بخواهید بتوانید آن را اجرا کنید. این طرح در تمام کارگروه های محیط زیستی نیز قابل دفاع است زیرا جنبه های مختلف حفاظت از محیط زیست در آن دیده شده است.
این فعال اجتماعی حوزه بانوان و محیط زیست خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح، یک نفر را به عنوان تسهیلگر انتخاب و آموزش های لازم را به او ارائه دادیم. این فرد در تمام طول اجرای طرح در روستا مستقر بوده ( و به نوعی از اهالی همان روستا گزینش می شود.) و تجربیات خوبی بدست آورده است. در صورت همکاری می خواهیم هزینه های تسهیلگر از سوی شما تأمین شود؛ همچنین پیشنهاد دیگر این است که باتوجه به اجرای برخی دوره های آموزشی از طریق اپلیکیشن، گواهی نامه این دوره ها از سوی جهاد دانشگاهی صادر شود که فرد بتواند برای اخذ تسهیلات کسب و کار و ... از طریق آن اقدام کند. اگر جهاد دانشگاهی بتواند مجوز مشاغل خانگی را تسهیل کند نیز می توانیم قرارداد همکاری داشته باشیم.
پیل رام با بیان اینکه بحث بهداشت و سلامت زنان نیز در اپلیکیشن دیده شده است، گفت: ما معتقدیم مباحث توسعه روستا باید برپایه سلامت زنان باشد که بتوانید بر پایه آن برنامه ریزی کنید. بر این اساس آموزش های متنوعی در حوزه سلامت زنان روستایی در نظر گرفته ایم که البته هنوز این آموزش ها شروع نشده است ولی درصدد راه اندازی آن هستیم.
این ایده پرداز و مدیر استارتاپ "خانه گردون" با اشاره به اعطای تسهیلات بدون نظارت از سوی برخی نهادها در مناطق روستایی، افزود: باوجود منابع بسیاری که به عنوان تسهیلات اشتغالزایی به روستائیان پرداخت شده، عملا هیچ اشتغالی ایجاد نشده است. در حالی که با همین یک طرح و با کمترین هزینه توانستیم برای 60 نفر درآمدزایی کنیم و زنان روستایی هم توانستند درآمد خود را داشته باشند. اگر 2 میلیارد تومان وام در اختیار داشتیم می توانستیم برای تمام روستاهای شمال خوزستان شغل ایجاد کنیم.
وی با اشاره به بررسی یک روستا در حوزه شهرستان باغملک و قابلیت آن برای پرورش بلدرچین، گفت: باتوجه به بررسی های میدانی متوجه شدیم که این روستا قابلیت آن را دارد که بر پایه بلدرچین، بتوانیم آن را توسعه دهیم و حتی موقعیت جغرافیایی مناسبی برای صادرات به دیگر استان ها دارد. همچنین فرد مناسبی به عنوان تسهیلگر در این روستا شناسایی کرده ایم که بتواند طرح را اجرا و بر روند آن نظارت کند. پس از اجرای آزمایشی، مدل کار را تدوین می کنیم که بتوانیم به صورت گسترده آن را اجرا کنیم.
این فعال اجتماعی حوزه زنان، همچنین با اشاره به اجرای یک طرح توانمندسازی در مناطق حاشیه ای و کم برخوردار اهواز خاطرنشان کرد: در این طرح هم می خواهیم با استفاده از ظرف های یک بار مصرف و دور ریختنی پرورش برخی گیاهان زینتی و خوراکی با قابلیت کشت در گلدان و فضای خانه را به افراد آموزش دهیم که بتوانند آن را به فروش برسانند و از این طریق برایشان درآمدزایی شود. در این طرح هم افراد با استفاده از تکنولوژی به ما وصل می شوند. این طرح یک طرح محیط زیستی هم است و در فاصله اجرای طرح و تولید این محصولات، به افراد آموزش های فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی نیز ارائه می شود. در نهایت می توانیم محصول را از او بخریم و یا دستمزد ماهانه به فرد پرداخت کنیم.
پیل رام مدت اجرای این طرح ها را 3 ماهه عنوان و خاطرنشان کرد: البته ابتدا باید روی بهداشت این مناطق کار کنیم و بهداشت را توسعه دهیم که پس از آن بتوانیم روی مسائل اقتصادی هم کار کنیم. با توجه به اقداماتی که انجام داده ایم بعضی نهادها و ارگان ها هم تمایل خود را برای همکاری در بحث مسئولیت های اجتماعی ابراز کرده اند و در صدد هستیم کار را گسترده تر کنیم. 
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، خواستار ارائه پیشنهاد عملی برای همکاری میان طرفین شد و با استقبال از دیدگاه های مطرح شده اظهار کرد: باتوجه به جنبه های بهداشت و سلامت در طرح شما، می توانید در مرکز رشد جهاد دانشگاهی پذیرش شوید و از طریق این مرکز برنامه های توسعه ای خود را دنبال کنید که مزیت ها و حمایت های بیشتری برای طرح شما به همراه دارد.
وی با اشاره به معرفی این کارآفرین به مرکز رشد، گفت: اگر از مرکز رشد کارها را دنبال کنید در بحث ارائه گواهی نامه های آموزشی هم می توانیم رایزنی  کنیم. همچنین در خصوص روستای مدنظر برای توسعه پرورش بلدرچین، می توانیم همکاری داشته باشیم و دستگاه ها را به صورت اقساطی برای متقاضیان این روستا تهیه کنیم که بار مالی آن از دوش شما کنار گذاشته شود. البته آموزش افراد و مسائل تحقیق بازار را خودتان می توانید انجام دهید و پس از آن که مدل کار نهایی شد، برای اجرای طرح در تمام روستا هم می توانیم کنار شما باشیم. 
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان تصریح کرد: همچنین تیم مشاوره کارآفرینی و کسب و کار ما می تواند خدمات مشاوره ای را هرجا که لازم باشد با شما ارائه دهد و در صورت حضور در مرکز رشد نیز همکاری ما نزدیک تر خواهد شد. پیشنهاد می کنیم که طرح هایتان در حوزه توانمندسازی روستایی را برای ما ارسال کنید که آن ها را به طور مستقیم با مرکز رشد مطرح کنیم؛ همچنین یک جلسه مشاوره در این خصوص برای شما برنامه ریزی می کنیم. 
تقی نژاد با بیان اینکه در بحث مجوزها ارتباط خوبی با اداره کار داریم و  در خصوص گواهی هم در صورت موافقت حوزه آموزشی، می توانیم در قالب برگزاری سمینار آن را تعریف کنیم که آورده های آن هم برای طرفین قابل برداشت باشد. پیشنهادات خود درباره کار در حیطه آموزش را هم ارائه کنید.
در پایان این جلسه مقرر شد طرفین موارد و جزئیات کار در خصوص اعطای گواهی نامه های آموزشی، حضور در مرکز رشد فناوری های سلامت جهاد دانشگاهی، اجرای طرح پرورش بلدرچین در روستای مدنظر شهرستان باغملک، مذاکره با اتاق بازرگانی و ... را مشخص و به یکدیگر ارائه کنند. همچنین طرح پرورش بلدرچین در یک جلسه مشاوره تخصصی بازار مورد بررسی قرار گیرد و دیگر طرح های این کارآفرین برای ارائه به مرکز رشد، به دبیرخانه طرح ارسال شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.