اخبار

در شورای اشتغال کارون تأکید شد: لزوم جذب تسهیلات و اجرای پروژه های کارآفرینی برای تحقق تعهد اشتغال

خوزستان

۱۴۰۱/۰۵/۰۵

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اعلام اتمام موفقیت آمیز اولین دوره آموزشی خیاطی برای متقاضیان روستایی شهرستان کارون، مسائل و مشکلات اجرای طرح را ذکر کرد و خواستار همکاری بیشتر نهادهای ذی ربط شهرستان برای اجرای دوره دوم شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، شیما تقی نژاد در شورای اشتغال شهرستان کارون که یک شنبه، 2 مردادماه 1401 در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با قدردانی از همکاری فرمانداری، بخشداری و فنی و حرفه ای این شهرستان در برگزاری اولین دوره آموزشی مهارتی "چرخکار راسته دوز" برای بانوان روستای بُهُر کارون به ارائه گزارش مختصری از اجرای این دوره آموزشی و الزامات برگزاری دوره دوم پرداخت.
وی اظهار کرد: پیرو مصوبه شوراي اشتغال مورخ 2 خرداد 1401 در خصوص "اجراي طرح به صورت پايلوت در روستاي بُهُر" جلسه هماهنگی با حضور مشاور فرماندار، مدیر مرکز فنی و حرفه ای کارون و نماینده بخشداری سویسه و دهیار روستای قلعه طرفی، مورخ 25 خردادماه 1401 در محل فنی و حرفه ای شهرستان کارون برگزار و با هماهنگی های انجام شده، اولین دوره آموزشی مهارتی "چرخکار راسته دوز" به مدت 7 جلسه (21 ساعت) از 28 خرداد تا 15 تیرماه 1401 برگزار شد.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: این دوره آموزشی توسط نادیا علی نجاتی پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان برای 10 نفر از بانوان روستا در کارگاه خیاطی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برگزار شد که به علت محدودیت امکانات قرار شد برای متقاضیان دیگر، دوره جداگانه ای برگزار شود.
وی تعداد محدود و قدیمی بودن چرخ های خیاطی و دشواری تردد مدرس و پیشران طرح باتوجه به بسته بودن پل فولاد را از مشکلات اجرای این دوره آموزشی عنوان و تصریح کرد: باتوجه به فعالیت پیشران در حوزه تریکودوزی برای آموزش دوخت این نوع پوشاک به چرخ های میانه دوز نیاز است که افراد مهارت کافی را بدست آورند. همچنین در صورت توافق برای برگزاری دوره دوم لازم است با پیشران طرح جهت تردد همکاری لازم انجام شود.
تقی نژاد با بیان اینکه افراد آموزش دیده با تأیید پیشران، آماده اشتغال هستند، گفت: اغلب این افراد بضاعت چندانی برای تهیه دستگاه چرخ خیاطی ندارند و  نیاز به همکاری نهادهای ذی ربط برای تأمین دستگاه را دارند. برای هماهنگی بیشتر در خصوص جزئیات برگزاری طرح و الزامات قانونی آن، لازم است یک جلسه مجزا با حضور فرمانداری، بخشداری و نهادهای ذی ربط برگزار و موارد لازم به طور شفاف مشخص شود.
همچنین در این جلسه سعید کعبی فلاحیه فرماندار کارون، با بیان اینکه در شرایط جدید کشور و با روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله رییسی وارد یک حوزه جدید برنامه ریزی و مدیریت در شهرستان شده ایم، گفت: باید طبق برنامه پیش برویم و همه مسئولان وقت بگذارند تا کار درست انجام شود. 
وی تصریح کرد: تحریم های ظالمانه و اعتبارات محدود شرایطی را ایجاد کرده که اگر کار جهادی، دلسوزانه و انقلابی انجام ندهیم به جایی نمی رسیم. یکی از شاخص های ارزیابی مدیران نیز جذب اعتبارات است لذا مدیران باید در حوزه خود به این مهم توجه لازم را داشته باشند و همه دست به دست هم دهیم تا شهرستان کارون را در جایگاهی که استحقاق آن را دارد، تعریف کنیم.
کعبی فلاحیه افزود: اکنون و با حمایت ویژه استاندار نگاه ها به شهرستان کارون تغییر کرده و در بحث پروژه های اقتصادی نیز وارد فاز جدیدی شده ایم که می طلبد در این خصوص برنامه ریزی خوبی داشته باشیم. با این رویکرد، یک تحول در شهرستان می تواند اتفاق بیافتد و مردم هم به تغییر امیدوار شده اند که باید این امیدواری را پررنگ کنیم و بگذاریم برای مردم ملموس باشد.
وی با اشاره به حضور مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان در این جلسه، خاطرنشان کرد: مکاتبات خوبی انجام شده و امیدواریم با حضور دکتر خسروانی شاهد مصوبات کلیدی و کارگشا برای تسریع در تغییر و تحول اقتصادی شهرستان باشیم. با اقدامات انجام شده، به زودی اداره امور مالیاتی نیز در شهرستان مستقر خواهد شد.
فرماندار کارون همچنین از روند اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در این شهرستان ابراز رضایت کرد و با قدردانی از تلاش های جهاد دانشگاهی خوزستان، بر تداوم همکاری نهادهای ذی ربط جهت اجرای هرچه بهتر برنامه های این طرح تأکید کرد.
همچنین در این نشست حمزه خسروانی مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان، با اشاره به اهمیت موضوعات سرمایه گذاری و اشتغال شهرستان ها اظهار کرد: باتوجه به گردش مالی و ظرفیت های بالای شهرستان کارون امیدواریم مصوبات کارگشایی جهت نیل به استقلال مالی شهرستان داشته باشیم و بتوانیم باهم در حوزه امور تقنینی و زیرساخت های سخت افزاری شهرستان قدم های مؤثری برداریم. 
وی با بیان اینکه درنظر داریم اداره کار و سایر دستگاه های اجرایی در شهرستان استقرار پیدا کند، عنوان کرد: با انجام این مهم، امور نهادی اعم از تأمین اعتبارات لازم و تفویض اختیار لازم به مدیران شهرستان هم تحقق پیدا می کند.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان همچنین در خصوص گزارش عملکرد تعهد اشتغال نهادهای مختلف این شهرستان در سال جاری، تصریح کرد: ثبت اشتغال شما از طریق استخدام محقق نمی شود بلکه باید با جذب تسهیلات، اجرای پروژه های اشتغال و کارآفرینی و پروژه های اقتصادی این موضوع را محقق کنید. 
خسروانی درخصوص موارد مطرح شده پیرامون اجرای دوره آموزشی خیاطی در روستای بُهُر ذیل طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نیز گفت: برای ایاب و ذهاب در طرح مهارت آموزشی بودجه ای با عنوان یارانه دستمزد درنظر گرفته شده که اگر آموزش ها را در قالب این طرح تعریف کنید، می توان از این محل هزینه کرد.
وی افزود: در خصوص تأمین دستگاه های چرخ خیاطی نیز می توانید این افراد را به تأمین کنندگان مورد تأیید صندوق کارآفرینی و یا هر مؤسسه مالی دیگر معرفی کنید که بتوان از محل منابع مشاغل خانگی یا تبصره 16 نسبت به تأمین اعتبار لازم برای این افراد اقدام شود. البته بنیاد برکت نیز در این خصوص می تواند همکاری کند.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: قطعا همه موارد را در شهرستان رصد می کنیم و امیدواریم با ارتباط بیشتر شهرستان با مرکز استان، چه در حوزه های برنامه ریزی، تأمین زیرساخت ها، مجوزهای سرمایه گذاری و جذب اعتبارات حوزه اشتغال شاهد تغییر و تحولات مسرت بخش باشیم.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این نشست شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی، سعاد شاوردی مشاور فرمانداری شهرستان کارون و نمایندگان دستگاه های عضو شورای اشتغال شهرستان کارون حضور داشتند. از ابتدای سال جاری سه جلسه شورای اشتغال در شهرستان کارون برگزار شده است که جهاد دانشگاهی خوزستان از جلسه دوم به دعوت فرمانداری، در این شورا حضور دارد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده است و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.