اخبار

رئیس اداره کار عنوان کرد: لزوم توجه به ظرفیت اندیمشک به عنوان قطب تولید فرش در جنوبغرب کشور

خوزستان

۱۴۰۱/۰۵/۰۸

خلاصه خبر

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اندیمشک با ابراز خرسندی از برنامه های آموزشی و مشاوره ای جهاد دانشگاهی برای پیشران های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، بر لزوم هماهنگی بیشتر با فرمانداری و این اداره جهت معرفی پیشران های فعال به منظور اخذ تسهیلات تأکید کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، سیدناصر حسینی سه شنبه، 4 مردادماه در نشست با شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح که در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اندیمشک برگزار شد، با بیان اینکه نگاه ما به موضوع اشتغال یک نگاه فرابخشی است و همه جوانب را در حوزه اشتغال در نظر می گیریم، اظهار کرد: نگاه ما جزئی نیست زیرا جزئیات به ارگان های دیگر ارتباط پیدا می کند و کار ما بیشتر نظارت است.
وی با اشاره به اشتیاق پیشران های اندیمشک برای حضور در برنامه های آموزشی و مشاوره ای طرح، از اقدامات جهاد دانشگاهی در این حوزه قدردانی و ابراز خرسندی کرد و افزود: باتوجه به اینکه در شهرستان نگاه ها متفاوت و جزئی نگر است لازم است هماهنگی بیشتری در خصوص معرفی پیشران های فعال به منظور اخذ تسهیلات انجام شود و به منظور پیشگیری از هرگونه شائبه، این اقدام با هماهنگی فرمانداری و اداره کار صورت گیرد.
 رئیس اداره  کار، تعاون و رفاه اجتماعی اندیمشک آمار بنگاه های خرد و کلان تعاونی در این شهرستان را به مراتب بالاتر از دیگر شهرستان های استان عنوان و خاطرنشان کرد: این امر مؤید ظرفیت بالای تعاونی ها در اندیمشک است که می تواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
حسینی همچنین با اشاره به ظرفیت های حوزه فرش در این شهرستان، اندیمشک را قطب تولید فرش در جنوب غرب کشور دانست و تصریح کرد: ما نخبگانی در حوزه فرش داریم که آثار آن ها در موزه های آمریکا نگهداری می شود و توان فکری، فرهنگی و شمّ اقتصادی ویژه ای دارند. به همین دلیل پیشنهاد دادیم باتوجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در کشور قطر، این ظرفیت را در حوزه صنایع دستی به گردشگران دنیا معرفی کنیم و به طور مثال در بخش قالیبافی خانم جهان افروز نجفوند (پیشکسوت این عرصه) را به این کشور اعزام کنیم تا فرش اندیمشک را به جهان معرفی کند.
همچنین در این نشست شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با توضیح اجمالی از اجرای طرح و دستاوردهای آن در شهرستان اندیمشک اظهار کرد: پیشران های اندیمشک از سال 98 و هم زمان با اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تاکنون با ما همکاری دارند؛ برای شناسایی پیشران ها از اتحادیه اصناف، اداره کار و میراث فرهنگی کمک گرفته شد و در نهایت موفق شدیم تعداد زیادی از تولیدکنندگان پوشاک اندیمشک را در شبکه پوشاک استان عضو کنیم.
وی افزود: هم اکنون در این شبکه 83 تولیدکننده پوشاک عضو هستند که از این تعداد، 12 نفر از شهرستان اندیمشک در شبکه حضور دارند و در مجموع 16 پیشران طرح از این شهرستان هستند. در این طرح برای استان خوزستان 2500 نفر ظرفیت ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که 200 نفر از این ظرفیت را به شهرستان اندیمشک اختصاص داده ایم و150 نفر هم اتصال به بازار پیدا کرده اند. البته باتوجه به استقبال بسیارخوب تولیدکنندگان و متقاضیان اندیمشک و بازخوردهای خوب آنان درخصوص اجرای طرح، امکان افزایش این ظرفیت نیز وجود دارد.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان همچنین با ارائه فهرست پیشرانان شهرستان اندیمشک، اظهار کرد: در چندین سفر به این شهرستان از کارگاه های این پیشرانان بازدید و در خصوص مسائل و چالش های آن ها و امکان توسعه همکاری ها بحث و بررسی شد. طی این بازدیدها مقرر شد برای 12 نفر از متقاضیان رشته خیاطی و تولید پوشاک شهرستان 12 دستگاه چرخ خیاطی به ارزش تقریبی 175 میلیون تومان و همچنین برای تولیدکننده کیک و شیرینی خانگی 2 دستگاه به ارزش 22 میلیون تومان خریداری شود.
تقی نژاد با اشاره به آمار 16 مورد بازدید از کارگاه های پیشرانان اندیمشک، افزود: در رسته پوشاک کارهای خوبی انجام شده و پیشرانان این رسته در جلسات مشاوره انفرادی و گروهی عمومی و تخصصی، دوره های آموزشی و وبینارها و سمینارهای طرح به صورت حضوری و مجازی حضور چشمگیری داشتند. اکنون برنامه داریم تعدادی از پیشرانان موفق را با انتخاب صحیح محصول و بازار، به مرحله صادرات برسانیم.
وی همچنین به برنامه این ستاد برای گسترش شبکه های قالی بافی و کپوبافی اشاره و تصریح کرد: باتوجه به ثبت دزفول به عنوان شهر جهانی کپوبافی و ازسوی دیگر فعالیت روستائیان شهرستان اندیمشک به عنوان کپوباف، همچنین ظرفیت های بالای اندیمشک در حوزه قالی بافی که اکنون قالی و کپو این شهرستان ها بدون نام و نشان به کشورهای خارجی صادر می شود، درخواست مان این است که افراد فعال در این 2 عرصه به دبیرخانه معرفی شوند که بتوانیم شبکه های قالی و کپو را در استان توسعه دهیم و به جایگاه واقعی آن برسانیم.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.