اخبار

رایزنی با تولیدکننده توانمند دزفول برای پیوستن به شبکه کپوی خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۵/۱۰

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در سفر به شهرستان دزفول ضمن بازدید از کارگاه کپوبافی کاظمی در این شهرستان با این تولیدکننده در خصوص پیوستن به شبکه کپو استان گفت و گو کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، شیما تقی نژاد سه شنبه، 4 مردادماه 1401 به همراه مژگان مندنی زاده کارشناس اجرایی طرح در دومین سفر به شهرستان دزفول با هدف ارزیابی و رصد وضعیت پیشرانان طرح و شناسایی پیشرانان جدید با هدی کاظمی تولیدکننده توانمند حوزه کپوبافی در این شهرستان دیدار و از کارگاه وی بازدید کرد.
در این جلسه کاظمی با بیان اینکه مواد اولیه تولید محصولات خود را از استان بوشهر تأمین می کند، گفت: در حال حاضر با کپوباف های مختلف در سطح روستاها و شهر دزفول کار می کند. بیشترین کپوباف ها در شهر کوپیته در نزدیکی دزفول مستقر هستند و مشتریان او هم از تهران به صورت عمده خرید می کنند و فروش تکی ندارند.
وی در پاسخ به پیشنهاد تقی نژاد مدیر اجرایی طرح برای عضویت در شبکه کپو استان، مسائل و مشکلات این کسب و کار را مطرح و خاطرنشان کرد: در حال حاضر همراه با همسرم این کسب و کار را به صورت خانوادگی اداره می کنم و یکی از مشکلات، تفاوت نسبتا بالای قیمت های محصول است که موجب عدم ثبات همکاری بافنده ها با یک تولیدکننده می شود.
این تولیدکننده افزود: مواد اولیه گران قیمت است و باید آن را به صورت نقد تهیه کنیم اما فروش با دریافت چک انجام می شود که موجب شده نقدینگی ما کم باشد، زیرا پول محصول را با تأخیر دریافت می کنیم. سومین مشکل ضعف مالی و سواد نیروهای کپوباف است و چون عمده درآمد آن ها از راه کپوبافی تأمین می شود اگر دستمزدشان دیر به دست آن ها برسد، به ناچار برای گذران زندگی خود باید با تولیدکننده دیگری کار کنند و ممکن است محصول نهایی را به فرد دیگری بفروشند. 
کاظمی همچنین این گلایه را مطرح کرد که ایده ساخت خمره و سبد بچه کپو را او برای بار اول مطرح کرده اما این بدلیل نبود حمایت نتوانست این طرح ها را جایی ثبت کند و موجب شد دیگران طرح او را کپی برداری کنند. وی با بیان اینکه برندی ندارد، افزود: یکی دیگر از گلایه ها این است که چون اغلب مسئولان استان غیر بومی هستند، به صنایع دستی استان چندان توجه نمی شود. کپو متعلق به خوزستان و دزفول شهر کپوبافی است ولی حمایتی از صنایع دستی کپو صورت نمی گیرد و بازاری برای آن درنظر گرفته نمی شود.
این تولیدکننده با اشاره به دیگر مسائل مبتلابه این کسب و کار، گفت: انتظار می رود سامانه بازاریابی برای محصولات کپو وجود داشته باشد که در بازاریابی به آن ها کمک کند و یا تبلیغاتی انجام شود و تولیدکنندگان حوزه کپو بتوانند با تجار مختلف آشنا شوند که کشورهای دیگرکپو را با نام ایران و دزفول خوزستان بشناسند اما متاسفانه این کار را انجام ندادند. حتی صحبتی که با یک تاجر عراقی داشتم آن تاجر اصلا کپو را نمی شناخت که متعلق به ایران است.
کاظمی افزود: مشکل دیگر این است که برای نگهداری مواد اولیه دچار مشکل هستیم. در حال حاضر یک وام از اداره میراث فرهنگی دریافت کرده ام که با استفاده از آن یک منزل مسکونی را به منظور انبار نگهداری مواد اولیه، اجاره کردم. انتظار می رود مکانی به این منظور در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد و در زمینه بازاریابی نیز آموزش ها و مشاوره های لازم ارائه شود.
وی با بیان اینکه حتی برای کارهای سیستمی نیروی جداگانه ای ندارد، گفت: استخدام نیرو هزینه بردار است و با آنکه مشتری هایی در خارج از کشور دارم که از ما لیست قیمت می خواهند نمی توانیم این کار را انجام دهیم و این دانش و تخصص را نداریم که بتوانیم مسائل مالی را خودمان تحلیل کرده و با مشتری های خارجی ارتباط بگیریم. موضوع دیگر اینکه حمایت های دولتی به همه افراد فعال این حوزه به میزان یکسان تعلق می گیرد و باوجود گرانی مواد اولیه همان وام که به بافنده داده می شود همان میزان هم به کارفرما تعلق می گیرد که برای تولیدکننده این رقم ها کارایی ندارد.
همچنین در این بازدید شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح، با بیان اینکه امکان آموزش و ارائه مشاوره های عمومی و تخصصی کسب و کار در مجموعه وجود دارد، اظهار کرد: معتقدیم از موارد مطرح شده بسیاری از آن ها با شبکه سازی و خریدهای گروهی حل می شود. باتوجه به اینکه شما سیستم سازی نکردید کارها و بخش های مختلف کسب و کارتان بسیار به شما وابسته است و به همین دلیل با ازدست دادن یک یا 2 نفر در چرخه کاری خود به مشکلات زیادی برخورد می کنید؛ در نتیجه خودتان جور همه را می کشید. توصیه می شود در جلسات آموزش و مشاوره طرح شرکت کنید و اگر علاقمند بودید می توانید همکاری را ادامه دهید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.