اخبار

ایجاد و پایدارسازی کسب و کارهای خانگی "کپوبافی" با همکاری پیشران توانمند دزفول

خوزستان

۱۴۰۱/۰۵/۱۰

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در سفر یک روزه به شهرستان دزفول با پیشران توانمند کپوبافی در خصوص توسعه همکاری ها و ایجاد و پایدارسازی کسب و کارهای خرد این حوزه گفت و گو کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، شیما تقی نژاد سه شنبه، 4 مردادماه 1401 به همراه مژگان مندنی زاده کارشناس اجرایی طرح در دومین سفر به شهرستان دزفول با هدف ارزیابی و رصد وضعیت پیشرانان طرح و شناسایی پیشرانان جدید از کارگاه آموزشی زینت ظهیرنیا تولیدکننده انواع محصولات کپو در محل اداره صنایع دستی و میراث فرهنگی این شهرستان بازدید و با این پیشران کپوبافی رایزنی کرد.
در این بازدید ظهیرنیا با بیان اینکه با اخذ وام 150 میلیون تومانی مشاغل خانگی یک کارگاه با قابلیت سوله و انبار، در محل روستا راه اندازی کرده است، گفت: در این کارگاه هم بافنده ها حضور دارند و هم محصولات تولیدشده انبار می شود.
وی با اشاره به قدمت کپوبافی در دزفول، در خصوص مواد اولیه کار و طرح های کپوبافی توضیحاتی ارائه داد و تصریح کرد: مواد اولیه را از بوشهر تهیه می کنیم و چون خودمان باغدار هستیم تهیه مواد اولیه برایمان کار پیچیده ای نیست. خریدها به صورت عمده انجام می شود زیرا روز به روز قیمت مواد اولیه گران تر می شود و با خرید عمده در هزینه ها صرفه جویی می کنیم. 
این تولیدکننده که موفق به دریافت جایزه یونسکو شده است، درباره وضعیت کپوباف ها در این شهرستان عنوان کرد: روش کار به این صورت است که مواد اولیه را در اختیارشان قرار می دهیم و با پرداخت دستمزد کپوی بافته شده را از آن ها تحویل می گیریم. این افراد در همان سوله روستایی نزدیک بخش شهیون، فعالیت می کنند. مواد اولیه را خودمان تهیه و به کپوباف می فروشیم، بعد محصول نهایی را از او می خریم و مابه التفاوت پول مواد اولیه را از قیمت محصول کم می کنیم. البته چون این افراد برای تهیه مواد اولیه اغلب سرمایه کافی در اختیار ندارند، برای کمک به آن ها خودمان مواد اولیه را تهیه می کنیم.
همچنین در این بازدید شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح، در خصوص مشکلات مالی این بافنده ها اظهار کرد: با رایزنی با موسسه خیریه و صندوق دانشجویان ایران سعی می کنیم مبالغی را در قالب وام قرض الحسنه در اختیار آن ها قرار دهیم که بتوانند مواد اولیه شان را با خرید گروهی تهیه کنند و خودشان صاحب محصول نهایی شوند؛ در نهایت این مبالغ را به صورت اقساطی بازپرداخت می کنند که این پیشنهاد مورد استقبال خانم ظهیرنیا واقع شد ودر این خصوص قول همکاری داد.
زینت ظهیرنیا از تولیدکنندگان توانمند انواع محصولات کپو در دزفول است که از طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با دبیرخانه همکاری دارد و پیش از این تفاهم نامه همکاری با جهاد دانشگاهی خوزستان امضا کرده است.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.