اخبار

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری به ایستگاه پایانی رسید

چهارمحال وبختيارئ

۱۴۰۱/۰۵/۲۴

خلاصه خبر

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه طرح توسعه مشغل خانگی از سال ۹۹ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، گفت: امروز این طرح با موفقیت در چهارمحال و بختیاری به کار خود پایان داد.


متن کامل خبر

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه طرح توسعه مشغل خانگی از سال ۹۹ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، گفت: امروز این طرح با موفقیت در چهارمحال و بختیاری به کار خود پایان داد.
به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان چهارمحال و بختیاری سیروس رضایی مردادماه در نشست خبری مشترک جهاد دانشگاهی و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اصحاب رسانه با محوریت تشریح دستاوردهای طرح ملی مشاغل خانگی در استان اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در سال ۹۶ و همزمان با ۹ استان کشور با ظرفیت ۲۰ هزار نفر آغاز شد و این ظرفیت در استان ۲۰۰۰ نفر بود که امروز با موفقیت به پایان رسید.
وی به طرح توانمندسازی زنان خانه‌دار اشاره کرد و افزود: ظرفیت این طرح ۷۷ نفر بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری و برگزارکننده طرح فعالیت داشت.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری در خصوص طرح توسعه مشاغل خانگی، تصریح کرد: این طرح با ظرفیت ۸۰۰ نفر در سال ۹۹ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد که در سه فاز شناسایی مزیت‌ها، مشاوره و آموزش و اتصال به بازار کار اجرایی شد.
وی گفت: شناسایی مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات موجود در استان با همکاری سایر دستگاه‌ها بررسی و کارگروه علمی در چارچوب ساختار اجرایی طرح در استان ایجاد شد.
رضایی ادامه داد: مزیت‌ها و رشته‌های شغلی متناسب با سند آمایش سرزمین و سند توسعه و سرمایه‌گذاری استان شناسایی شد که ۲۰۹۴ نفر در سامانه طرح توسعه مشاغل خانگی ثبت‌نام کردند، همچنین در این طرح به ۲۲ مزیت شغلی در استان شامل خیاطی، فرآوری و بسته‌بندی محصولات، قالی‌بافی، گلیم، تولید زعفران، گیاهان دارویی و ... دست یافتیم.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری اضافه کرد: در فاز دوم این طرح، ارزیابی و استعدادسنجی متقاضیان توسط پیشران‌ها تشریح شد که ارزیابی اولیه برای ۱۲۸۴ متقاضی صورت گرفت و تعداد متاضیان با ارزیابی‌های صورت گرفته و سنجش توسط مشاوران به ۱۱۷۲ نفر رسید.
وی گفت: مشاوره‌های عمومی و تخصصی به افراد در زمینه افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی، تقویت اعتماد به نفس و نحوه اخذ مجوز مشاغل خانگی، ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی، تامین مواد اولیه ارزان‌قیمت، برندسازی و تهیه شناسنامه برای محصول، توزیع در بازار و بسته‌بندی و نحوه قیمت‌گذاری صورت گرفت که ۱۰۳۲ نفر از متقاضیان از مشاوره‌های عمومی و ۹۱۴ نفر از مشاوره تخصصی برخوردار شدند.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری تاکید کرد: آموزش و توانمندسازی متقاضیان براساس شرایط و نقاط قوت و ضعف، سطح مهارت و رشته شغلی در سه بخش آموزش عمومی، تخصصی و مهارتی برگزار شد که این آموزش‌ها توسط مدرسان و اساتید خبره صورت گرفت، ‌به طوری‌که آموزش دوره‌های عمومی پنج ساعت، آموزش تخصصی هشت ساعت و آموزش مهارتی حداقل ۱۶ و حداکثر ۳۰ ساعت انجام و در این مرحله ۸۶۹ متقاضی از اموزش‌ها بهره‌مند شدند.
رضایی آموزش دوره‌های تخصصی شامل تدوین طرح توجیهی، زنجیره ارزش، نحوه تامین منابع مالی از محصول، استانداردسازی محصول، تهیه شناسنامه و شبکه‌سازی نرم‌افزاری و مدیریت مالی کسب و کار برشمرد و تصریح کرد: در این مرحله ۸۰۴ متقاضی از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شدند.
وی با بیان اینکه اتصال به بازار کار فاز پایانی این طرح به شمار می‌رود، توضیح داد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد علمی، توسعه‌ای و تسهیل‌گر در کنار متقاضیان قرار داشت، البته ۳۵ پیشران شناسایی و در این طرح با جهاد دانشگاهی همکاری داشتند که جهاد دانشگاهی ۷۰۸ نفر را به بازار کار متصل کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال وبختیاری بیان کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در بحث اتصال به بازار کار شبکه‌سازی بود که ۹ شبکه تشکیل شد، از طرفی جهاد دانشگاهی در بحث برندسازی و ایجاد برند مداخله کرد و در این راستا اقداماتی همچون خدمات کیفی‌سازی و استانداردسازی محصول، ارتقای کیفیت محصول و خدمات به منظور فروش بیش‌تر، افزایش بازار فروش و جذب مشتری و سودآوری بالا را انجام داد.
وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی با آموزش و توانمندسازی در بحث اتصال به بازار و با ارائه مشاوره، توانست در تهیه شناسنامه برای محصولات و خلاقیت و نوآوری  به منظور توسعه کسب و کار و سود بیش‌تر گام‌های موثری بردارد.
رضایی در پایان با اشاره به اینکه ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی از دیگر خدمات طرح توسعه مشاغل خانگی بود، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در زمینه فروش محصولات، زمینه لازم برای معرفی آن‌ها در نمایشگاه‌های سطح ملی، استانی و محلی را فراهم کرد.