اخبار

اولین جلسه شورای راهبری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان زنجان برگزار شد.

زنجان

۱۳۹۹/۰۷/۱۴

متن کامل خبر

اولین جلسه شورای راهبری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان زنجان با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط برگزار شد.

معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان در جلسه شورای راهبری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با حوزه مشاغل خانگی در مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، تاکید کرد: بانک‌ها باید از ابتدا تا انتها در کنار طرح مشاغل خانگی قرار گیرند.

حسین اشرفی با بیان اینکه متاسفانه تا به امروز بانک‌ها در همه زمینه‌ها (ضرر و زیان) در کنار طرح‌های مختلف نبوده‌اند، گفت: ایجاد اشتغال در برهه کنونی که با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، بیشتر در فضای مجازی اتفاق افتاده که مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد سهم به‌سزایی در این زمینه به خود اختصاص داده است.

 

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان در این جلسه با بیان اینکه مشاغل خانگی یکی از مشاغل تضمین شده است که با کم‌ترین هزینه سرمایه‌گذاری، ارزش‌افزوده زیادی را به دنبال دارد، تصریح کرد: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که گام اول در توسعه مشاغل خانگی، ترویج فرهنگ این نوع کسب و کار است که جهاددانشگاهی گام‌های بلندی را تا به امروز در این عرصه برداشته است.

کامران جعفری با اشاره به اینکه ضعفی که امروز در حوزه مشاغل خانگی داریم، این است که آمار تفکیکی تخصصی در این حوزه در اختیارمان نیست، ادامه داد: بی‌تردید نداشتن آمار تفکیکی تخصصی در حوزه مشاغل خانگی یک نقص بزرگ در گام اول توسعه این نوع مشاغل به‌شمار می‌رود که همین نقص می‌تواند سایر نقص‌ها از جمله نبود بازار برای محصول تولیدی در این عرصه را نیز به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی می‌گوییم نبود بازار یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نقصان‌های زنجیره مشاغل خانگی است، این عبارت نمی‌تواند اطلاق درستی برای این حوزه باشد، اظهار کرد: در واقع ما به دلیل نیازسنجی نشدن، به کسانی که به محصولات تولید شده در حوزه مشاغل خانگی نیاز دارند، دسترسی نداریم و همین امر باعث می‌شود تا در زمینه اتصال به بازار این محصولات با مشکل مواجه شویم.

 

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان با تاکید بر اینکه این اطمینان را داریم که جهاددانشگاهی با توجه به سابقه درخشانی که در پیشبرد برنامه‌های مهم و کاربردی دارد، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را نیز در استان با قدرت به جلو خواهد برد، عنوان کرد: مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد همواره در کانون توجه مسئولان کشور بوده است. وی با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی قرار است در سه فاز و ۱۲ گام به اجرا گذاشته شود که امروز در فاز نخست این طرح که بررسی، شناسایی، اولویت‌بندی مزیت‌ها و هماهنگی‌های اولیه بود، قرار داریم، افزود: در گام‌های بعدی اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی باید نسبت به توانمندسازی متقاضیان و نیز اتصال محصولات تولید شده در این عرصه به بازار اقدام کرد.

 

معاون هماهنگ‌ کننده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز در این جلسه با یادآوری اینکه تجربه نشان داده است که طی هشت سال گذشته شعارهای سال به سمت حوزه اقتصادی بوده است، تصریح کرد: یکی از مباحثی که در اقتصاد مقاومتی نیز مطرح است، توجه به مشاغل خانگی و کارآفرینی است و این بدان معنی است که باید بیش از پیش به این موضوع توجه شود. وی با تاکید بر اینکه اگر قصد داریم انحرافاتی که در گذشته برای مشاغل خانگی در زمینه اعطای تسهیلات به وجود آمد، تکرار نشود، باید نسبت به کنترل پیشران‌ها نیز اقدام شود تا شاهد بروز انحراف در بحث کلان نباشیم، اظهار کرد: سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان این آمادگی را دارد که در این عرصه با جهاددانشگاهی زنجان همکاری‌های لازم را داشته باشد.

 

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه تجربه فعالیت در حوزه مشاغل خانگی حاکی از آن است که باید مطالعه دقیق‌تری در خصوص نقاط ضعف و قوت این طرح داشته باشیم، یادآور شد: بی‌تردید اگر قانون مشاغل خانگی به درستی به اجرا گذاشته شود، مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه بوده‌ایم، مرتفع خواهد شد. حجت‌الله قصابی با تاکید بر اینکه قانون مشاغل خانگی، قانون کاملی بود اما در عمل نقص‌هایی به آن وارد و باعث شد در عمل جلوی این کار گرفته شود، عنوان کرد: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که امروز سرمایه‌گذاری در این حوزه مشاغل خانگی باید در جایی صورت گیرد که جذب آن به آسانی انجام شود، در غیر این صورت انحرافات گذشته در این زمینه تکرار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه اتصال به بازار محصولات حوزه کسب و کار خانگی، آنچه که بیش از همه و پررنگ‌تر دیده شد، فقط موضوع ارائه تسهیلات بود، بیان کرد: این در حالی است که اگر در سایر موارد از جمله عرضه فیزیکی محصول با انرژی بیشتری ورود پیدا می‌کردیم، امروز در زمینه اتصال به بازار با مشکل خاصی مواجه نبودیم، در حالی که مشاهدات در این حوزه، بیانگر دغدغه است.

 

معاون صندوق کارآفرینی امید استان زنجان نیز با یادآوری اینکه علی‌رغم تسهیلاتی که تا به امروز در حوزه مشاغل خانگی پرداخت شده اما خروجی مشخصی از این حوزه عایدمان نشده است، گفت: آمار حاکی از آن است که با وجود انعقاد تفاهم‌نامه‌های زیاد در حوزه مشاغل خانگی، خروجی لازم در این زمینه به دست نیامده است که همه این موارد باید ریشه‌یابی شود.

عباس عسگری با بیان اینکه نظارت‌ها برای پایدار بودن مشاغل خانگی به صورت ساختاری انجام نشده است، خاطرنشان کرد: این صندوق، حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک را وظیفه ذاتی خود می‌داند، به همین خاطر برای اجرای درست طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نباید فراموش کنیم که این طرح باید متناسب با ظرفیت‌های هر استان به اجرا گذاشته شود.