اخبار

تأکید معاون فرماندار کارون بر اجرای هماهنگ طرح توسعه مشاغل خانگی

خوزستان

۱۴۰۱/۰۵/۳۱

خلاصه خبر

معاون فرماندار کارون با ابراز امیدواری از اینکه امسال تعهد اشتغال در این شهرستان از محل دستگاه های دولتی، مشاغل خانگی و طرح جهاد دانشگاهی به حداکثر خود برسد، گفت: برای تحقق درصد بالای اشتغال در شهرستان مصمم هستیم.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، ابراهیم عساکره در جلسه هماهنگی و هم اندیشی اجرای طرح در شهرستان کارون و تمهیدات برای اجرای دوره های آموزشی در روستاهای این شهرستان که با حضور شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی، سعاد شاوردی مشاور بانوان فرمانداری کارون، بخشداران مرکزی و سویسه، مجری بنیاد برکت، مدیر اداره فنی و حرفه ای، مدیر بهزیستی و کمیته امداد و نمایندگان صمت و ارشاد سه شنبه، 11 مردادماه 1401 در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، دستور کار این جلسه را هماهنگی نهادهای ذی ربط در خصوص مسائل مربوط به ایجاد اشتغال روستایی عنوان و اظهار کرد: باتوجه به تأکید و حساسیت فرماندار روی موضوع اشتغال، اقدامات و عملکرد دستگاه ها هم از طریق سامانه رصد و هم در بحث مشاغل خانگی که در حوزه چهار دستگاه (صمت، ارشاد، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی) است به دقت آسیب شناسی و ارزیابی می شود.
وی با ابراز امیدواری از اینکه امسال تعهد اشتغال در این شهرستان از محل منابع مختلف اعم از دستگاه های دولتی، مشاغل خانگی و طرح جهاد دانشگاهی به حداکثر خود برسد، گفت: برای تحقق درصد بالای اشتغال در شهرستان مصمم هستیم و این جلسه با هدف هماهنگی بیشتر و اندیشیدن تمهیدات لازم از سوی بنیاد برکت، جهاد دانشگاهی، بخشداران و ادارات ذی ربط تدارک دیده شده است.
در این نشست همچنین شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، به بیان گزارش مختصری از ارکان و دستاوردهای اجرای این طرح در استان و شهرستان کارون پرداخت و اظهار کرد: ساختار مشاغل خانگی در گذشته یک اشکال اساسی داشت که در مدل فعلی رفع شده است. قبلا یک فرد پس از آموزش و گذراندن بعضی دوره ها، یک وام دریافت می کرد که با استفاده از آن به تولید می پرداخت ولی وقتی به مرحله بازار می رسید، بدلیل عدم تحقیق بازار و تولید محصول مشتری پسند با شکست مواجه و در عمل به یک بدهکار تبدیل می شد. طرحی که در حال اجرای آن هستیم به تقویت بازار فعالان مشاغل خانگی می پردازد و از بازار به سمت تولید حرکت می کند.
وی افزود: با جذب پیشرانان و ارائه مشاوره های آموزشی و بازار، آنان را در بحث بازار، سیستم سازی و برندسازی تقویت کرده ایم. در این راستا تاکنون 133 جلسه مشاوره برای 102 پیشران طرح و همچنین دوره 50 ساعته بازآفرینی کسب و کار را برگزار کرده ایم و توانستیم تغییری در مسیر فکری و نگرش این افراد ایجاد کنیم تا بتوانند بازار صحیح انتخاب کنند و سهم خود را در بازار داشته باشند. بعد از تقویت بازار، این افراد نیاز به نیروی کار پیدا می کنند و خودشان با جذب و آموزش نیرو با دوره های تکمیلی تخصصی، آن ها را به کار می گیرند.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه شبکه پوشاک استان با حضور 83 تولیدکننده تشکیل شده و هر روز در حال گسترش است، گفت: در این شبکه حلقه های مختلف زنجیره ارزش تولید پوشاک اعم از تولیدکنندگان، طراحان و تأمین کنندگان حضور دارند و همکاری های خوبی مانند اشتراک گذاری سفارش، نیروی انسانی و دانش فنی و خرید گروهی میان اعضا شکل گرفته است. همچنین طرح را در شهرستان های مختلف اجرا و توانستیم اتصال به بازارهای موفقی داشته باشیم.
تقی نژاد ظرفیت در نظر گرفته شده برای کارون را 150 نفر عنوان و تصریح کرد: با اجرای طرح در روستای بُهُر به عنوان پایلوت، 10 نفر از بانوان این روستا آموزش داده شدند که اکنون آمادگی ورود به بازار کار را دارند. در حال حاضر چند چالش در این خصوص وجود دارد که بتوانیم این افراد را به بازار کار متصل کنیم و می خواهیم هر کدام از نهادها نحوه همکاری خود را از مرحله شناسایی تولیدکننده، نیروی کار، تردد افراد و یا مرحله دسترسی به بازار، اعلام کنند که بتوانیم این افراد را به طور عملی به اشتغال پایدار برسانیم. ما به جذب پیشرانان در طرح، اشتغال افراد را تضمین می کنیم.
وی توضیح داد: شروع طرح از روستای بُهُر به دلیل استقبال بالای بانوان این روستا و درخواست آن ها برای مشارکت در طرح بود. البته نگاه ما استانی است و وقتی این 10 نفر به مرحله اشتغال برسند می توانیم مدل نهایی را استخراج و همان را در روستاها و مناطق دیگر اجرا کنیم. البته ظرفیت پیش بینی شده بنا به استقبال افراد و امکان گسترش طرح، قابلیت افزایش دارد.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با بیان اینکه آموزش های پیشران، آموزش مبتنی بر بازار است افزود: از این طریق فروش محصولات و تولیدات افراد تضمینی می شود. البته می توانیم افراد مستعد و علاقمند را با کمک سایر روستائیان آموزش دهیم اما برای شروع بهتر است با افرادی که زمینه خیاطی را دارند، کار را کلید بزنیم.
تقی نژاد ضمن قدردانی از همکاری خوب مدیر مرکز فنی و حرفه ای شهرستان در برگزاری دوره اول مهارتی برای بانوان روستای بُهُر، با بیان اینکه اکنون افرادی دیگری برای شرکت در دوره دوم متقاضی هستند خاطرنشان کرد: باتوجه به ظرفیت محدود فنی و حرفه ای دوره اول با 10 نفر از متقاضیان برگزار شد. همچنین دستگاه ها اغلب متناسب با دوره نبودند که لازم است در صورت امکان برای آن فکری شود. ضمن آنکه آقای ناصری این قول را هم دادند که فراگیران این دوره بتوانند تا 3 ماه بعد، در محل کارگاه های این مرکز مستقر شوند و کار کنند.
همچنین در این جلسه نعمت اله سیاحی مجری بنیاد برکت شهرستان کارون، خواستار اجرای طرح در روستاهای کم جمعیت برای اجرا و خدمات رسانی بهتر به متقاضیان شد و گفت:  اگر جامعه هدف طرح به روستاهای کم جمعیت انتقال پیدا کند، بنیاد برکت می تواند به این افراد کمک کند. البته لازم است هماهنگی لازم از طریق فرمانداری انجام شود. 
وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم در همین جلسه با نظر بخشداران مرکزی و سویسه، روستاها را مشخص کنیم که بتوانیم یک کار مشترک انجام دهیم. ما به دنبال این زنجیره ها هستیم که به هم متصل شوند و اگر جهاد دانشگاهی این کار را انجام دهد بسیار از آن استقبال می کنیم. یکی از مسائل، موضوع آموزش رایگان متقاضیان است که البته یک آموزش اولیه و متولی آن فنی و حرفه ای است. 
مجری بنیاد برکت شهرستان کارون اظهار کرد: اگر بخشداران با هماهنگی جهاددانشگاهی و بنیاد برکت 3 روستا را با حداکثر جمعیت 400 نفری انتخاب کنند می توانیم هم زمان به چندین نفر آموزش و تسهیلات ارائه دهیم که سقف این تسهیلات برای افراد پشتیبان یا پیشران، 300 الی 400 میلیون و برای متقاضی انفرادی 100 میلیون تومان است؛ پیشنهاد می شود یک شورای هماهنگی متشکل از اعضای این جلسه، جهت هماهنگی و برنامه ریزی هرچه بهتر ایجاد شود.
سیاحی در پاسخ به این پیشنهاد مدیر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برای تهیه ابزار و دستگاه مورد نیاز کار با نظر پیشران به جای پرداخت تسهیلات مستقیم به افراد، رویکرد بنیاد برکت را نیز محرومیت زدایی از مناطق محروم با استفاده از ظرفیت اجتماعی همان منطقه دانست و گفت: تسهیلات بنیاد برکت با نظارت مستمر و دقیق به افراد پرداخت می شود و اگر چه این تسهیلات با کارمزد 4 درصد و بدون سود ارائه می شود اما درصورت عدم اجرای موارد مدنظر، کل مبلغ تسهیلات با سود 18 درصد محاسبه خواهد شد.
وی با بیان اینکه بحث ایجاد اشتغال زنجیره ها در نگاه بنیاد برکت تنها به معنای حمایت از همان زنجیره ها نیست، افزود: این زنجیره ها در واقع پایه اشتغال روستا هستند و در کنار آن ها می توانیم از دیگر مشاغل به طور مثال در حوزه گردشگری، حمایت کنیم. همچنین اگر ایجاد اشتغال به صورت کارگاهی باشد قطعا اطمینان بیشتری در خصوص پایدار مشاغل وجود دارد و به همین دلیل ایجاد کارگاه های بزرگ مدنظر بنیاد برکت است. 
همچنین در این جلسه حمزه کنانی مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان کارون، اظهار کرد: اگر آموزش های بازارمحور با همراهی راهبر شغلی (پیشران) انجام شود، خروجی آن برای جامعه هدف ما بهتر است.
همچنین در این جلسه جعفر ناصری مدیر مرکز فنی و حرفه ای شهرستان کارون، با بیان اینکه جهاددانشگاهی در واقع آموزش های تکمیلی تخصصی بازار به این افراد ارائه می کند، اظهار کرد: این افراد از صفر کارشان را شروع نکرده اند بلکه کسانی هستند که پیش از این دوره های خیاطی را در مرکز فنی و حرفه ای گذرانده اند و در طرح توسعه مشاغل خانگی آموزش های تکمیلی مهارتی را دریافت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: افراد بسیاری وام و تسهیلات مختلف را دریافت کردند اما بیشتر این موارد منجر به اشتغال نشده است. پیشنهاد می کنم افراد به صورت گروهی کار کنند که بتوان پایش بهتری در خصوص اشتغال ایجادشده انجام داد و از سوی دیگر کار برای بانوان روستا راحت تر باشد؛ زیرا کار در خانه باتوجه به مشغله های متعدد برای زنان روستایی دشوار است.
مدیر مرکز فنی و حرفه ای شهرستان کارون، ادامه داد: موضوع دیگر این است که باتوجه به اینکه این دوره ها تکمیلی و آزاد است کارآموزان این دوره ها نمی توانند ثبت پرتال فنی و حرفه ای شوند و بحث امنیت و بیمه مدنی این افراد مطرح می شود که لازم است موضوع تعیین تکلیف شود؛ همچنین پیشران مدنظر برای ثبت در پرتال به عنوان مربی باید مدرک دانشگاهی ارائه دهد و در این صورت می توانیم این دوره را به صورت ویژه تعریف کنیم که تقی نژاد با بیان اینکه چنین افرادی در بین پیشرانان طرح وجود دارند که به شما معرفی می کنیم، در این خصوص پاسخ داد: مدلی که ما در شهرستان کارون اجرا کردیم بهترین مدل اجرای طرح است؛ ما هیچ وقت به دنبال مدرک نبودیم و تنها می گوئیم که افراد باید مهارت داشته باشند و بتوانند کار کنند.
تقی نژاد ادامه داد: در خصوص مباحث امنیت و تعهد افراد نیز یک تعهدنامه برای ورود و خروج افراد به مرکز فنی و حرفه ای، از آن ها گرفته شد که مشکلی در این زمینه پیش نیاید. درخصوص بیمه نیز باتوجه به اینکه تاکنون آموزش ها در محل کارگاه بوده، مسأله ای نبوده ولی اگر اجرای دوره در مرکز فنی و حرفه ای مستلزم موارد دیگری است باید برای آن تمهیداتی اندیشیده شود.
در این نشست همچنین محمود ساعدی بخشدار مرکزی شهرستان کارون، با بیان اینکه متولی موضوعات اجتماعی و امنیتی فرمانداری است و از این بابت نگرانی وجود ندارد، گفت: اگر بتوانیم به جز پوشاک در دیگر حوزه های صنایع دستی هم وارد شویم، بهتر است زیرا صنایع دستی ظرفیت بازار خوبی دارد؛ همچنین در صورت ایجاد کارگاه در روستاهای بزرگ، موضوع را بهتر می توان مدیریت کرد و به تبع آن روستاهای کوچکتر همجوار می توانند از مزایای طرح بهره مند شوند که حداقل جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد را بتوان پوشش داد؛ به طور مثال فاصله بین روستاهای جنگیه، عمیره و ام الدبس تنها یک خیابان است و به راحتی می توان آن ها را باهم در نظر گرفت. 
در پایان این نشست مصوب شد فنی و حرفه ای شهرستان کارون، لیست روستاهایی که دوره آموزشی خیاطی در آن ها اجرا شده به بخشداران مرکزی و سویسه اعلام کند که بتوان روستاهای منتخب برای اجرای طرح مشاغل خانگی را با هماهنگی بخشداران، جهاددانشگاهی و بنیاد برکت مشخص کرد؛ همچنین در خصوص آموزش های تکمیلی متقاضیان در فنی و حرفه ای، جهاددانشگاهی یک مربی با مشخصات اعلامی فنی و حرفه ای جهت ثبت در پرتال و تعریف یک دوره ویژه به این مرکز معرفی کند.
همچنین مقرر شد بحث ایاب و ذهاب پیشران به عنوان مربی دوره های آموزشی، از سوی بخشداران تأمین و هماهنگی لازم انجام شود و یک شورای مشورتی اشتغال با حضور نهادهای ذی ربط تشکیل شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده است و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.