اخبار

علوی عنوان کرد: راهکار شراکت کاری و مالی بستگان در کسب و کار چیست؟

خوزستان

۱۴۰۱/۰۵/۳۱

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی تنظیم قرارداد شراکت و سیستم سازی برای پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بررسی 2 موضوع شراکت و سرمایه گذاری مالی بستگان و تأمین مالی هزینه های توسعه ای برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 12 مردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین سمیه صیدال تدوئی تولیدکننده ترشی و شوریجات با برند "سیرناع" تولیدکننده ترشی و شور اهواز در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، تقی نژاد با اشاره به درخواست خانم صیدال تدوئی برای یک جلسه مشاوره، اظهار کرد: طی گفت و گوها و بازدید از کارگاه این کارآفرین، مشخص شد که به بعضی مشاوره ها در خصوص تنظیم قرارداد شراکت و سیستم سازی نیاز دارند که قرار شد این موارد در چنین جلسه ای به بحث و بررسی گذاشته شود.
همچنین در این جلسه خانم صیدال تدوئی با بیان اینکه گفت و گوهای خوبی داشتیم و سعی کردم راهنمایی ها و مشاوره ها را در عمل در فضای کسب و کارم پیاده کنم، گفت: باتوجه به مسئولیت های خانه و خانواده، راه اندازی این کار مشغله زیادی برایم ایجاد کرده است. همیشه فکر می کردم می توانم خودم به تنهایی همه کارها را انجام دهم که این مشاوره ها و گفتگوها برایم مانند تلنگر بود تا بتوانم بخشهایی از کار را به دیگران واگذار کنم.
وی همچنین با اشاره به پیشنهاد شراکت از طرف یکی از نزدیکان وی، خواستار راهنمایی لازم در این خصوص شد و افزود: یکی از اقوام اظهار تمایل زیادی برای شراکت در تولید با سرمایه گذاری مالی و فعالیت در کارگاه به عنوان مدیر داخلی مجموعه را دارد. می خواهم اگر قرار است ایشان با تیم من کار کند از ابتدا همه چیز شفاف باشد و قرارداد تنظیم شود. البته من هم نیاز به کسی دارم که دلسوزانه و صادقانه کار کند و این فرد، چنین ویژگی های شخصیتی را دارد. البته اکنون می خواهد تنها در بحث کاری وارد شود و از سرمایه گذاری منصرف شده است؛ من هم در اوج بحران و نیاز مالی برای توسعه کارگاه هستم.
همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با تأکید بر لزوم مکتوب کردن هر قرار کاری، اظهار کرد: قراردادهایتان را شفاف بنویسید زیرا به خصوص در کسب و کارهای خانوادگی، اختلافات کاری می تواند به اختلافات خانوادگی تبدیل شود. نکته دیگر اینکه افرادی که وارد مجموعه شما می شوند، دلیلی ندارد که الزاما شریک شما شوند و می توانند کارمندهای شما باشند. پس براساس یک توافق کاری می توانید افراد را استخدام کنید. قبل از آن باید برای خودتان شرح شغلی بنویسید و بگویید این فرد چه وظایفی دارد؛ برای این کار به افراد نگاه نکنید بلکه به کسب و کارتان نگاه کنید یعنی بگویید برای فلان موقعیت شغلی به کسی نیاز دارم که بتواند این کارها را انجام دهد.
وی افزود: پس از آن، مهارت ها و دانش های فرد را هم مشخص کنید. سوم شخصیت و توانایی های فردی است. پس شرح شغلی، مهارت ها و ویژگی های شخصیتی آن فرد را مشخص کنید. بعد دیگر تصمیم احساسی نمی گیرید و نگاه می کنید آیا آن شخص ویژگی ها و مهارت های مدنظر شما را دارد؟ حداقل 70، 80 درصد آن ها را باید داشته باشد و در این صورت به او پیشنهاد کاری می دهید که آیا می تواند آن کارها را انجام دهد. سپس با او یک قرارداد یک ساله منعقد می کنید.
مشاور  طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان مسأله دیگر را نیاز مالی این تولیدکننده عنوان و خاطرنشان کرد: موضوع کار را باید از بحث سرمایه گذاری جدا کنید. ممکن است در یک مورد از این ها با شخصی به توافق برسید و یا در هر دو مورد و یا اینکه اصلا به توافق نرسید. در هر موضوع باید مذاکرات و قرارداد جداگانه تنظیم کنید. در بحث مالی اول برای خودتان مشخص کنید که پول را برای چه می خواهید؟ صیدال تدوئی پاسخ داد: برای تأمین تجهیزات لازم در بخش بسته بندی به پول نیاز دارم. اکنون ماه چهارم است که کارگاه افتتاح شده و در حال تولید هستم ولی هنوز به نقطه سربه سر نرسیده ام.
علوی با تأکید بر اینکه باید بدانید پول را کجا و به چه منظور می خواهید هزینه کنید، گفت: آیا حجم فروش تان را بیشتر می کند؟ خانم صیدال تدوئی توضیحاتی در این خصوص ارائه داد که این تجهیزات می تواند کیفیت بسته بندی را از لحاظ ظاهری و مسائل بهداشتی به نحو چشمگیری ارتقا دهد. 
وی این پرسش را مطرح کرد که اگر الان 300 میلیون تومان چک بنویسم و به دست شما بدهم در چه مدت و چگونه می توانید آن را برگردانید؟ صیدال تدوئی در این خصوص اظهار کرد: کار ما طوری است که از همان روز اول به درآمد می رسد ولی هزینه های پیش بینی نشده و تجهیز کارگاه، گاهی فشار زیادی وارد می کند. اکنون ماهانه حدود 15 میلیون تومان هزینه کارگاه است و هنوز به سوددهی نرسیده است.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با برآورد مسائل مطرح شده، عنوان کرد: حداقل هزینه های کارگاه شما 30 میلیون تومان در ماه است و با احتساب سود تولید ترشی جات مختلف حداقل ماهانه 24 تن باید فروش داشته باشید که بتوانید به نقطه سربه سر برسید.
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، برای تأمین دستگاه های مورد نیاز این تولیدکننده به شرط جذب و بکارگیری نیروهای جدید قول مساعد داد و افزود: می توانیم دستگاه ها را به صورت اقساطی برای شما تهیه کنیم که البته مدت بازپرداخت آن یک ساله است که صیدال تدوئی اظهار اشت: برای فروش مشکلی ندارم و می توانم بازار خود را داشته باشم.
در پایان این جلسه مقرر شد خانم صیدال تدوئی قیمت و مشخصات دستگاه مدنظر خود را بررسی کند و استعلام بگیرد. همچنین یک برآورد هزینه انجام داده و طرح توجیهی خود برای اخذ این وام مشتمل بر چالش های کار، تجربه فروش موفق و ... را به دبیرخانه ارائه کند. در این فاصله نیز پیش فاکتورها را گرفته و پس از آماده کردن طرح توجیهی عنوان کند که با اخذ این وام چه تعداد  فرد را می تواند شاغل کند. همچنین مسائل مالی و بازاریابی را توضیح دهد و بتواند ثابت کند که می تواند روزانه حاقل 2 تن فروش داشته باشد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.