اخبار

اجرای آزمایشی اپلیکیشن "خانه گردون" با همکاری ستاد اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۰۲

خلاصه خبر

مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ایده استارتاپ خانه گردون را بسیار خوب توصیف کرد و با اشاره به تلاش های انجام شده، دانش، ارتباطات و داده های خوب این تیم، چینین ایده ای را نتیجه بخش دانست و گفت: آنچه باید روی آن کار کنید منطق کسب و کار است، زیرا تکه های بیزینس مدل شما با هم چفت و جور نیست و روان کار نمی کند و پیشنهاد می کنم به عنوان پیشران طرح ثبت نام کنید تا بتوانیم باهم این مدل را استخراج کنیم.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، جلسه مشاوره تخصصی پونه پیل رام مدیر استارتاپ "خانه گردون" چهارشنبه 12 مردادماه 1401 با حضور سید رضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی طرح در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.
در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با اشاره به برگزاری چندین جلسه با خانم پیل رام در خصوص استارتاپ خانه گردون و همکاری این تیم با طرح توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: این استارتاپ ایده قشنگی برای کمک به اشتغال روستائیان، زنان خانه دار در مناطق حاشیه شهرها و حتی ساکن شهر است که جویای یک کسب و کار پاره وقت در خانه خود هستند و این دیدگاه در راستای طرح توسعه مشاغل خانگی است؛ بنابراین از ایشان می خواهم طرح خود را بیشتر توضیح بدهند که بتوانیم با همدیگر زمینه های همکاری را بررسی کنیم.
همچنین در این جلسه پونه پیل رام مدیر استارتاپ خانه گردون، با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان (ع)، تصریح کرد: امیدوارم ما هم به پیروی از رفتار و مسلک ایشان یک فرد حق گو و عدالت طلب باشیم و این جلسه را در این ایام به فال نیک می گیریم که حق گویی و عدالت طلبی را تمرین کنیم. کار ما هم با همین هدف است زیرا اعتقاد داریم که علم امام حسین (ع) و اسلام به دست زنان افتاده و نباید آن را به سادگی رها کنیم. این تکلیف را احساس می کنیم که باید کار درستی انجام شود هرچند حامی و پشتیبان چندانی نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه اکنون 10 سال است که در حوزه زنان این طرح را پیگیری می کنم تا بتوانم کاری انجام دهم، تصریح کرد: خوزستان با 300 هزار زن سرپرست خانوار و رتبه دوم بیکاری در کشور، وضعیت بغرنجی در این حوزه دارد.از سال 74 در حوزه زنان ورود کردم و 10 سال داده های میدانی گردآوری کردم و محله به محله تمام بازارهای سنتی و مدرن و بازارچه های مرزی استان را بررسی و ویدئو تهیه کردم. حتی با زنان دستفروش صحبت کردم و معتقدم دستفروشی را می توان به دیدگاه یک کسب و کار نگاه کرد زیرا این شغل ریشه ای دارد و نمی توان آن را از بین برد.
این فعال اجتماعی زنان افزود: با این دیدگاه معتقدم باید در بخش زنان توانمندسازی انجام داد، نه فقط اشتغال زایی. بر این اساس با کمک انجمن حمایت از خانواده زندانیان برای 500 نفر اشتغالزایی انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسیدم باید یک شرکت تعاونی حامی مشاغل خانگی راه اندازی کنم و راه برون رفت از این مشکل این است که زنان به تکنولوژی وصل شوند. در واقع مشاغل خانگی می تواند بفروشد ولی نمی تواند به اقتصاد ملی وصل باشد. با کارشناسان مختلف صحبت کردم و مدل های مختلف خارج از ایران در کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و .. را از نزدیک بررسی کردم و متوجه شدم نقطه اشتراک ما با این کشورها، در داشتن نیروی انسانی علاقمند است. نقطه تفاوت هم این است که هنوز تکنولوژی ما به خصوص در حوزه کسب و کار خُرد زیرساخت درستی ندارد.
پیل رام با بیان اینکه در نهایت گفتیم باید برای اتصال میز کار زنان به اقتصاد ملی راه حل ساده ای در اختیار زنان قرار دهیم، خاطرنشان کرد: این راهکار باید بتواند کسب و کار زنان را تجاری کند که چه طور از طریق فناوری اطلاعات و تکنولوژی بتوانند محصول خود را عرضه کنند و درآمد پایدار داشته باشند. در بررسی روستاها متوجه شدم زنان در حوزه تکنولوژی 2 مشکل اصلی دارند، اول دشواری دسترسی به آموزش های تکنولوژی، اینترنتی و زیرساختی و دوم کمبود وقت و نداشتن مدیریت زمان است. در نهایت یک اپلیکیشن ساده براساس این داده ها طراحی کردیم و البته این اپلیکیشن را برای ارتقا باز گذاشتیم.
وی با اشاره به اینکه این طرح تنها مربوط به اشتغال نیست بلکه یک مجموعه توانمندسازی است، گفت: طرح ما در وزارت کار و دانشگاه تهران نیز بررسی و داوری شده و گفته شد که قابلیت ملی دارد. با وجود درخواست نهادهای مختلف ملی برای اجرای طرح، فعلا طرح را با استان خوزستان کلید زدیم البته هنوز به طور رسمی اپلیکیشن را راه اندازی نکرده ایم زیرا برخی زیرساخت های فناوری در استان وجود ندارد. برخی مجوزها دریافت شده و در نهایت می خواهیم از مهرماه آن را بارگذاری کنیم. این اپلیکیشن سه زیرلایه تخصصی برای اجرا در شهر، روستا و مناطق حاشیه ای و یک تیم قوی 400 نفره ارزش گذار و ایده پرداز دارد.
این فعال حوزه زنان در خصوص مدل کار این اپلیکیشن نیز گفت: اپلیکیشن بخشی از پلتفرم چندرسانه ای است که برای آن برنامه های فروش، آموزش، بازاریابی جویندگان کار، ارائه گواهی نامه برای مشاغلی که تاکنون تعریف نشده اند و... تعریف شده است. در واقع میز کار زنان به اپلیکیشن ما متصل می شود. افراد می توانند از طریق این اپلیکیشن آموزش های خود را بفروشند و از طرف دیگر می توانیم تبلیغات هم داشته باشیم. در واقع هم آموزش و هم محصولات تولیدی فرد قابلیت فروش از طریق اپلیکیشن را دارد و در عین حال می تواند ایده های سرزمین خود را به ما معرفی کند. حتی در این پلتفرم حوزه گردشگری دیده شده است.
پیل رام اظهار کرد: مسأله ما در همکاری با جهاد دانشگاهی روی این موضوع است که بتوانیم بابت آموزش هایی که به افراد ارائه می دهیم به آن ها گواهی یا مجوز کسب و کار نیز اعطا کنیم که به نظرم یک تحول در کارآفرینی ایجاد می کند. ما می خواهیم این طرح یک طرح ادامه دار باشد زیرا شرکت های زیادی در حوزه مشاغل خانگی وارد شدند که بدلیل عدم مرتبط شدن با زنان، متوقف شدند. همچنین درصدد هستیم یک تفاهم نامه با اداره پست ویژه پست و ارسال سفارش ها داشته باشیم، زیرا عمده مشکل بسته بندی و بعد نحوه پست و ارسال محصول است. البته در بحث حمل و نقل باید یک اتفاق ویژه بیافتد.
همچنین در این جلسه سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با طرح این پرسش که آیا مدل کسب و کارتان را طراحی کرده اید، گفت: با وجود مدل فعلی که بخواهید در زمینه های مختلف ورود کنید به دلیل هزینه های حمل و نقل سرمایه اولیه شما برای آغاز کار بسیار بالا می رود. پیل رام در این خصوص ایده پیک موتوری و مکان های نمایشگاه هفتگی را عنوان کرد که در این بخش هم تفاهم نامه های لازم منعقد می شود.
علوی افزود: در بحث آموزش های کسب و کار هم باید با مرکز آموزش صحبت کنید و البته اگر بخواهید آموزش های شما با مهر یا مدرک جهاد دانشگاهی باشد، لازمه آن نظارت جهاد دانشگاهی است که موضوع جداگانه ای است. شما ایده بسیار خوبی دارید و بسیار هم برای آن زحمت کشیده اید و فکر می کنم با توجه به دانش، ارتباطات و داده های خوبی که گرد آورده اید، می توانید به نتیجه برسید؛ نقطه ضعف کارتان این است که مدل کسب و کار شما خیلی شفاف نیست. اپلیکیشن یک ابزار است و فقط کار را تسهیل می کند. آنچه باید روی آن کار کنید منطق کسب و کار است. اینکه می خواهید مجموعه کسب و کارها با برند شما کار کنند، نگاه خوبی است اما تکه های بیزینس مدل شما با هم چفت و جور نیست و روان کار نمی کند و در حوزه کارآفرینی اگر قطعات پازل کنارهم خوب کار نکنند جایی این مجموعه متوقف می شود و نمی تواند خوب بفروشد.
وی با اشاره به عدم لحاظ هزینه های پنهان اعم از حمل، نقل و بسته بندی، بیمه و مالیات، انرژی و مسائل قانونی در بسیاری از کسب و کارها، خاطرنشان کرد: اگر نیتتان این است که کارآفرین اجتماعی باشید و مدل اقتصادی کار را به خوبی تعریف نکنید و تکه ها جفت و جور نشود و نچرخد، آن وقت مدام مجبور هستید پول خرج آن کنید و کارتان راه نمی افتد. از نظر من سرمایه ملی این مملکت افراد و کسانی مانند شما هستند. وقت و عمر شما ارزشمند است و از طرفی هیچ بازاری بدون رقیب نیست و شاید افراد دیگری هم در این حوزه فعال باشند.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با طرح این پیشنهاد که با هم مدل اقتصادی این کسب و کار را استخراج کنیم، گفت: شما تجربیات خوبی دارید و ما دانش این کار را در اختیار داریم. پیشنهاد می کنم اپلیکیشن را در یک منطقه پایلوت راه اندازی و اجرا کنید که بتوانیم هم مدل درآمدی، بحث حمل و نقل و هزینه های پنهان را تست کنید و ببینید آیا با این مدل قابل انجام است. اگر بتوانید یک مدل موفق پیاده کنید، آن وقت داده کافی هم در اختیار دارید و باگ های سیستم تان هم مشخص می شود. شما باید ملی، منطقه ای و بین المللی نگاه کنید ولی پایتان روی زمین باشد و قدم های کوچک بردارید. پس چند منطقه کوچک را انتخاب و شروع کنید که آیا واقعا در بازاریابی تان می توانید موفق عمل کنید؟
علوی با تأکید بر اینکه بازاریابی و شبکه توزیع بسیار هزینه بر است، تصریح کرد: وقتی این موارد را امتحان کنید و کم کم حرکت کنید دیگر رقبا هم نمی توانند با شما رقابت کنند چون شما تجربه عملی دارید و ریسک تان هم کم می شود. به طور مثال در بازار کتاب، 50، 60 درصد قیمت هزینه پشت جلد مربوط به کانال توزیع است. اینکه روی بازار و برندینگ متمرکز هستید بسیار عالی است زیرا درست دیده اید که کجا باید مستقر باشید.
وی با بیان اینکه در این همکاری ما تسهیلگر هستیم و دخالتی در کسب و کار شما نداریم، گفت: ما می توانیم کمک های مالی، مجوزی و تجهیزاتی به کسب و کار شما داشته باشیم به شرط آنکه پیشران طرح باشید. البته باید استانداردها و چارچوب های طرح را رعایت کنید. پیشنهادم این است که زودتر اپلیکیشن را راه اندازی و طرح را افتتاح کنید البته ابتدا با یک مدل ساده شروع کنید.
همچنین تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، اظهار کرد: به عنوان پیشران می توانیم ابزار لازم را برای نیروهای شما تهیه کنیم و هر ایده ای که در راستای طرح باشد از آن حمایت می کنیم که پیل رام در این خصوص گفت: در حال حاضر با 400 زن سرپرست خانوار و بدسرپرست کار می کنم که از این تعداد 13 نفر فعال حرفه ای هستند و خودشان می توانند به عنوان پیشران باشند. 
در پایان این جلسه مقرر شد خانم پیل رام دیدگاه خود را در خصوص پیشنهادات ارائه شده پس از بررسی لازم به دبیرخانه طرح اعلام کند که بتوان با ثبت نام وی در طرح به عنوان پیشران، اپلیکیشن خانه گردون را در موعد زودتری راه اندازی و مدل اقتصادی این کسب و کار را با همکاری دبیرخانه طرح بررسی و تدوین کرد. همچنین حمایت های لازم از نیروهای وی از نظر مسائل مالی، تجهیزاتی و اخذ مجوزهای لازم از سوی دبیرخانه طرح انجام شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.