اخبار

تأسیس اولین شرکت تخصصی بازاریابی پوشاک در خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۰۶

خلاصه خبر

اولین نشست هم اندیشی تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اعضای شبکه پوشاک، پیرامون تأسیس یک شرکت بازاریابی تخصصی پوشاک در استان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 12 مردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین زهره صالحی چلچه، فاطمه طاهری فر، مریم دانش و نادیا علی نجاتی پیشرانان شبکه پوشاک استان در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، علوی با مرور برخی دستاوردهای ایجاد شبکه پوشاک اظهار کرد: شاید بزرگترین اتفاق، تغییر نگرش افراد بود که نسبت به آنچه قبلا فکر می کردند بزرگتر فکر کنند  و محدود به شهر و محله خود نباشند. نکته دیگر آنکه افراد رقیب را کنار هم نشاندیم و دوستی های خوب و عمیقی شکل گرفت. اکنون می خواهیم یک گام دیگر جلوتر برویم و ایده این است که با همراهی شما یک شرکت تخصصی ایجاد کنیم که فقط کار بازاریابی و فروش پوشاک را انجام دهد.
 وی با بیان اینکه با وجود این شرکت دیگر تولیدکننده نگرانی و دغدغه ای بابت بازاریابی اینترنتی، نگهداری سایت، تولید محتوا، اینستاگرام، بسته بندی، قیمت گذاری و تحقیق بازار و ... نخواهد داشت، گفت: فکر می کنیم شبکه پوشاک استان اکنون این آمادگی را دارد که چنین شرکتی را راه اندازی کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم یک شرکت تخصصی بازاریابی در حوزه پوشاک تشکیل شود و شما سهامداران آن شوید. البته هم می توانید به صورت حقیقی و هم از طریق شرکت های خود و به صورت حقوقی ورود کنید.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، تأسیس این شرکت جدید را مستلزم سرمایه و مدیریت دانست و افزود: این شرکت می تواند با حضور 5، 6 شرکت تشکیل شود و وظیفه آن، بازاریابی و فروش در حوزه لباس و پوشاک است. البته فقط ملزم نیست برای مجموعه شما بازاریابی کند و می تواند برای شرکت های دیگر هم این کار را انجام دهد. در واقع ایده کلی این است که باتوجه به نبود چنین شرکتی در خوزستان، اولین شرکت بازاریابی تخصصی لباس را راه اندازی کنید. حتی اگر می خواهید برندتان را ثبت کنید، آن شرکت می تواند این کار را انجام دهد.
علوی همچنین انجام امور گرافیکی، طراحی، تولید محتوا و از این قبیل را از دیگر وظایف و قابلیت های این شرکت برشمرد و تصریح کرد: ممکن است برای یک تولیدکننده خرید دوربین و یا استخدام عکاس چندان مقرون به صرفه نباشد ولی برای 20 شرکت تولیدی، این امر کاملا به صرفه است که به طور مثال ماهانه 2 میلیون تومان هزینه پرداخت کنند و همیشه عکاسی از محصول داشته باشند. از سوی دیگر سهامداران این شرکت علاوه بر برخورداری از خدمات آن، می توانند از سود سهام نیز بهره مند شوند. البته باید بتوانید پول و وقت بگذارید.
وی با اشاره به پیشرفت های این تولیدکنندگان در عرصه تولید، افزود: اکنون دیگر به دنبال این هستید که صادرات به استان های دیگر داشته باشید و سهم استان را از صادرات بزرگ کنید و پس از آن هم بتوانید به کشورهای دیگر صادرات انجام دهید. صادرات یک تیم حرفه ای می خواهد و این خیلی معنی دار نیست که تک تک شما بخواهید صادرات را یاد بگیرید بلکه آن شرکت بازاریابی می تواند برای همه شما این کار را انجام دهد. در واقع هزینه های شما سرشکن می شود و آن شرکت بازاریابی توجیه اقتصادی دارد. تمرکز و تخصص آن شرکت، بازاریابی است و هیچ دخالتی در تولید ندارد.
همچنین در این جلسه صالحی چلچه مدیر کارخانه تولید پوشاک مطهره اهواز و پیشران طرح، با بیان اینکه تجربه چنین کاری را ندارد و به فرض این شرکت ایجاد و آن ها هم جزو هیأت مدیره آن شوند، خواستار راهنمایی بیشتر در خصوص راه اندازی این شرکت شود.
علوی در پاسخ اظهار داشت: مدیرعامل این امور را مدیریت می کند. البته روی مدل شرکت هم باید فکر کنید و سرمایه اولیه آن را مشخص کنید. دفتر این شرکت می تواند در یک محل اجاره ای، مستقر شود. شما تعدادی سهام دار دارید که سرمایه خود را وارد کار می کنند و این همان سرمایه اولیه شرکت است. سپس از میان سهامداران، یک هیأت مدیره انتخاب می شود و هیأت مدیره، مدیرعامل را انتخاب می کند. در واقع مدیرعامل اولین کارمند مجموعه است که کار را به جلو می برد. باید با همفکری یکدیگر یک مدل کسب و کار مشخص و برای شرکت افراد مناسب پیدا کنید. به طور مثال می گویید کسی که در حوزه بازاریابی دیجیتال، سئو و یا صادرات کار کرده باشد، برای شما بهتر است.
وی با بیان اینکه خوزستان دومین استان کشور از نظر تعداد کارمندان دولتی است، گفت: 150 هزار نفر کارمند دولتی در خوزستان وجود دارد که با افراد خانواده شان یک جمعیت 600 هزار نفری بالقوه را تشکیل می دهند و این افراد به لباس نیاز دارند. این شرکت می تواند مدل بیمه های تکملی با ادارات قرارداد ببندد و یک بسته پوشاک ارائه دهد. کار اصلی شرکت می تواند مذاکره با ادارات، آماده سازی بسته ها، طراحی وبسایت و قرارداد با شرکت ها باشد. حتی اگر بتوانید 10 درصد این بازار را در دست بگیرید با احتساب ماهانه سه میلیون تومان هزینه برای این بسته لباس، گردش مالی این بازار رقمی در حدود 180 میلیارد تومان می شود.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، خاطرنشان کرد: این یک مدل کسب و کار است که فقط گردش مالی آن در خوزستان می تواند حداقل 90 میلیارد تومان باشد. همین مدل را در استان های دیگر هم می توانید پیاده کنید و کم و بیش بی نیاز از بازاریابی می شوید. وقتی شما می خواهید برای 60 هزار نفر لباس تأمین کنید، دیگر حجم خرید مواد اولیه تان هم خیلی زیاد می شود و دیگر می توانید مستقیم از کارخانه سفارش دهید. البته این امر یک متولی می خواهد که متولی آن همان شرکت بازاریابی است. پس از 2 جهت می توانید سود کنید، هم بابت بازاریابی خیالتان راحت است و دیگر واحد و نیروی بازاریابی لازم ندارید و هم چون سهامدار هستید می توانید از تقسیم درآمد شرکت سود سالانه دریافت کنید.
علوی عنوان کرد: البته باید حداقل یک ماه وقت بگذارید که یک بیزینس مدل اولیه دربیاید که چقدر می خواهید بفروشید و به چه کسی می خواهید بفروشید. اکنون این یک ایده است و باید از این هسته اولیه به طراحی یک مدل برسیم. حُسن کار این است که فشاری به سازمان ها وارد نمی شود و هزینه را پرسنل پرداخت می کنند و فقط باید مجوز کسر از حقوق بدهند. این مشابه همان مدلی است که بیمه ها با بخش رفاهی سازمان ها کار می کنند.
وی در این بخش از حاضرین سؤال کرد آیا با این ایده و سهامدارشدن در این شرکت موافق هستند که همگی موافقت خود را اعلام کردند. علوی سپس اظهار داشت: شما در واقع هیأت مؤسس این شرکت می شوید. هیأت مؤسس یک برآورد اولیه انجام می دهد که به طور مثال به چه سرمایه ای برای شروع نیاز دارد و آن را چگونه به تعداد سهام تقسیم کند. سپس قیمت سهام و تعداد سهامداران مشخص می شود و آن را با یک مدل اعلام می کنید. وقتی تعداد سهامداران را زیاد می کنید، ریسک را کاهش می دهید و از سوی دیگر ریسک با سود نسبت مستقیم دارد.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، افزود: این را شما تصمیم می گیرید که به چه میزان سرمایه نیاز دارید و این سرمایه را لازم است خودتان تأمین کنید یا خیر. شاید بگویید ترجیح مان این است که ریسک را کمتر کنیم و برمبنای آن سهامداران جدید را بیاورید. بعد اینکه سهامداران آیا حتما باید تولیدکننده باشند یا هرکسی می تواند سرمایه گذاری کند؟
علوی با بیان اینکه شما در درازمدت باید به بازار ملی و بین المللی فکر کنید و نباید فقط به بازار محلی فکر کنید، گفت: صادرات مستلزم کار باکیفیت و استاندارد است و فقط بحث تولید نیست. باتوجه به آنکه زنجیره تأمین ما کامل نیست ممکن است روی بسته بندی، پارچه، ... مسأله داشته باشیم. پس شرکتی را راه اندازی کنید که ابتدا روی تولید محتوا و صادرات کار کند. پیشنهاد می کنم راجع به این موضوعات فکر کنید و  در جلسه دیگری در خصوص آن ها به جمع بندی برسید. بخشی از کار را به این شرکت واگذار کنید و از سوی دیگر برایتان یک گردش مالی ایجاد کند. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.