اخبار

علوی عنوان کرد: تأسیس شرکت بازاریابی برای حل مشکل بازار شبکه پوشاک خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۰۷

خلاصه خبر

دومین نشست هم اندیشی ستاد اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با پیشرانان پوشاک استان با موضوع تشکیل یک شرکت بازاریابی به عنوان ثمره این شبکه و تکمیل کننده زنجیره تأمین پوشاک استان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 26 مردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین زهره صالحی چلچه، فاطمه طاهری فر، مریم دانش و نادیا علی نجاتی پیشرانان شبکه پوشاک استان در سالن جلسات سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، علوی با اشاره به رتبه دوم خوزستان از نظر جمعیت کارمندی در کشور، اظهار کرد: اگر بتوانید یک شرکت بازاریابی تأسیس کنید که برای کارمندان ادارات دولتی استان لباس تولید کند، می تواند بازار خوبی برای شما باشد؛ البته این شرکت قرار است بازاریابی این کار را برایتان انجام دهد. اکنون بسیاری از مجموعه ها، بن رفاهی برای خرید پوشاک به کارکنان خود ارائه می دهند.
وی افزود: این شرکت می تواند مدل بیمه های تکمیلی و از طریق قرارداد گروهی نیز با کارکنان ادارات قرارداد ببندد و از این طریق به بدنه بزرگی از نیروی انسانی دسترسی پیدا کند. به طور مثال یکی از پیشران های طرح، با شهرداری ها وارد مذاکره شده و قرار شد کارهای حجاب آن ها را انجام دهد. بنابراین می توانید به صورت بُن با ادارات کار کنید.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه احتمال دارد طرح تمام شود ولی شما باید به طور مستقل به کار خودتان ادامه دهید، گفت: اگر قرار است بازار استان توسعه پیدا کند این کار باید به دست شما انجام شود. ما این شبکه را تشکیل دادیم و اگر این شرکت بازاریابی تأسیس شود می توانیم مشکل بازار این شبکه را حل کنیم. اگر مشکل بازار حل شود، تولید زیاد می شود، می توانید نیروی انسانی استخدام کنید و قیمت تمام شده هم کاهش پیدا می کند. این شرکت می تواند ثمره این شبکه باشد.
علوی همچنین همجواری با استان های دیگر و همسایگی با عراق را یک فرصت برای صنعت پوشاک استان دانست و افزود: شما از سه سال قبل که با طرح آشنا شدید و در برنامه های آن شرکت کردید، تلاش کردید، ریسک کردید و زحمت کشیدید تا توانستید کارها را سامان بدهید پس تأسیس این شرکت بازاریابی هم امکان پذیر است. در دوران کرونا و تورم در حالی که بسیاری از کسب و کارها ورشکست شدند، شما پیشرفت کردید. کسی که نیتش خیر باشد و تلاش کند، نتیجه آن را می بیند.
وی تأکید کرد: پیشنهاد می کنم یک واحد بازاریابی برای مذاکره با ادارات در این شرکت ایجاد شود، زیرا سازمان های دولتی یک بخش خدمات رفاهی دارند و این بازار خوبی برای شروع کار است. من هم تا آنجا که بتوانم به شما کمک می کنم و قطعا نمی خواهیم با تأسیس این شرکت در کار شرکت های تولیدی شما خللی ایجاد شود. می توانیم شرکت را با 4 نفر راه اندازی کنیم و بعد برای جذب سرمایه سهام بفروشیم. شرکت را با مدل های مختلفی می توانید ثبت کنید و در نهایت شما به عنوان هیأت مؤسس سهامداران اصلی آن هستید.
در ادامه این جلسه زهره صالحی چلچه مدیرعامل کارخانه پوشاک مطهره اهواز و پیشران طرح، با بیان اینکه حیف است که طرح و این جلسات تمام شود اظهار کرد: ما هر قدر هم بزرگ شویم مشکلاتمان هم بزرگ تر می شود و همچنان به مشاوره های شما نیاز داریم.
همچنین علوی در پاسخ به این اظهارات گفت: هر پروژه ای شروع و پایان دارد و ما در جهاد دانشگاهی بخشی به نام سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان داریم که پس از طرح می توانید با این سازمان ارتباط بگیرید و همکاری داشته باشید. شما هرچه بزرگ تر شوید می توانید مشاوره های خاص تر بگیرید. تاکنون در جلسات عمومی مشاوره های عمومی دریافت  می کردید و در جلسات خصوصی مسائل بیشتری را مطرح می کردید؛ در آینده می توانید برای مسائل تخصصی تان، از مشاورهای بزرگ بهره بگیرید و از آن ها دعوت کنید. این نشانه خوبی است که به مشاوره و آموزش اهمیت می دهید.
وی با بیان اینکه کسب و کارهایی که به صورت ارگانیک و خالص رشد کنند بیشتر پیشرفت  می کنند، تصریح کرد: در کشور ما افرادی که دستشان روی زانوی خودشان است کارآفرین واقعی هستند که تعدادشان کم است ولی ماندگارند چون به جایی وابستگی ندارند و به مرور زمان می توانند دانش بنیان شوند و ثبت اختراع انجام دهند. در آن صورت دیگر لازم نیست شما به دنبال مسئولین بروید بلکه خودشان به سراغ شما می آیند.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: ما یک شبکه 100 نفره برای مُد و پوشاک استان تشکیل دادیم که تولیدکنندگان، فروشگاه ها، چاپخانه ها، صادرکنندگان و ... در آن حضور دارند اما مهم ترین بخش را که شرکت بازاریابی است، هنوز نداریم. ما می خواهیم کارها وابسته به فرد نباشد و خود شما متولی آن شرکت باشید زیرا طرح روزی به پایان می رسد. خودتان باید پروژه بگیرید و پول وارد شرکت کنید. همواره تأکید من در جلسات نیز این بوده که ذهن ها را از اعداد کوچک خارج کنم و پله پله بالا برویم و به عددهای بزرگ فکر کنیم.
علوی افزود: اگر این شرکت به ثمر برسد، موقعیت شما در استان و کشور بسیار خوب می شود و از نظر مالی، اجتماعی و ... بسیار پیشرفت می کنید. پیشنهاد می کنم ابتدا از داشته هایتان استفاده کنید و به طور مثال از فضای فیزیکی، نیروی انسانی، ابزار و ... خودتان استفاده کنید تا راه و چاه را یاد بگیرید، بعد می توانید افراد جدیدی را اضافه کنید؛ همچنین می توانید از قرارداد وستینگ برای شرکت بازاریابی استفاده کنید اما کار اصلی شما  که زمان می برد سیستم سازی و مدل سازی است.
در پایان این نشست مصوب شد هرکدام از اعضا فکر کنند چه داشته هایی دارند و چه مواردی را می توانند تأمین کنند.  همچنین جلسات در روزهای یک شنبه و سه شنبه از ساعت 9 تا 10:30 برگزار شود. جلسه آتی نیز روز یک شنبه 30 مردادماه در محل کارخانه پوشاک مطهره در شهرک صنعتی اهواز برگزار شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.