اخبار

پیشران پوشاک دزفول عنوان کرد: از شخصی دوزی در خانه تا سفارش گیری از مزون های تهران

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۰۷

خلاصه خبر

جلسه مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با پیشران پوشاک دزفول که از شخصی دوزی در خانه شروع کرده و کسب و کارش را با سفارش گیری از مزون های تهران و ایجاد اشتغال برای بیش از 15 نفر از بانوان روستا توسعه داده است، با هدف بررسی امکان همکاری های بیشتر و حمایت از مشاغل خانگی این پیشران برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 31 مردادماه 1401در محل دبیرخانه طرح برگزار شد، سکینه عباسی تولیدکننده پوشاک از دزفول و پیشران طرح به معرفی و بیان سابقه ای از کسب و کار خود پرداخت و با بیان اینکه کارش را از یک کارگاه شخصی دوزی در خانه خود آغاز کرده است اظهار کرد: در دوران کرونا خانم هایی بودند که یا همسرشان بیکار شده بود و یا به دلیل مقطعی شدن کار همسرشان با مشکل معیشتی مواجه شده بودند و جویای کار بودند. من و همسرم با یکی از شرکت های مطرح در زمینه پخش لباس کرونا، مذاکراتی انجام دادیم و واسطه شدیم؛ لباس های برش خورده را تحویل می گرفتیم و در خانه ها پخش می کردیم. با این کار هفته ای 2 هزار دست لباس تحویل می دادیم و چون خودمان هم در خانه بیکار بودیم و همسرم بازنشسته شده بود، این شروعی برای ادامه کارمان شد که پس از آن کارگاه خود را در سطح شهر راه اندازی کنم.
وی افزود: بعدها از فرمانداری تماس گرفتند و گفتند به شما یک وام تعلق گرفته است که این وام را دریافت کردم و 300 میلیون تومان هم سرمایه شخصی خودم را پای کار آوردم و یک کارگاه در محل شهرک عدالت دزفول راه اندازی کردم. این کارگاه اکنون تجهیزات خوبی دارد و هرکسی که بیاید آموزش رایگان از صفر تا رسیدن به یک خیاط حرفه ای را ارائه می دهیم. اکنون خیاط های کارگاه، کاپشن مزونی برندهای تهران را تولید می کنند و حرفه ای شده اند.
این پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: به آن ها گفتم کمک تان می کنم که چرخ بخرید و خودتان در خانه کار کنید که همین کار تخصصی را تعدادی از این خیاط ها در خانه برای ما انجام می دهند. اتفاق خوبی که افتاده، افرادی که نیاز مالی دارند و به نوعی مستأصل هستند نسبت به این کارگاه بسیار امید پیدا کرده اند و از شهرک های اطراف به کارگاه مراجعه می کنند. البته در کار هم تمام سعی شان را می کنند. به همین دلیل کارگاه 24 ساعته فعال است و فقط روزهای جمعه را تعطیل کرده ایم که آن هم تعدادی از خانم ها کار را می برند و در خانه انجام می دهند. اکنون 15 نفر در کارگاه فعالیت می کنند و تعدادی که دیگر حرفه ای شده اند، کار برش خورده را می برند و دوخته شده تحویل می دهند.
عباسی همچنین به برخی چالش های کسب و کار خود اشاره و تصریح کرد: اکنون به دلیل آنکه برخی دستگاه ها مانند چرخ مادگی و دستگاه چفت را ندارم، در قراردادها مقداری از دستمزد را کم می کنند که در صورت تأمین آن ها، می توانیم درآمد بیشتری داسته باشیم و برای افراد بیشتری شغل ایجاد کنیم. از نظر کیفیت کار مشکلی نداریم و اکنون تولیدات کارگاه در بهترین پاساژها و فروشگاه ها عرضه می شود، البته مسأله مان سرمایه اولیه تولید و بازاریابی است.
وی افزود: تعدادی از خیاط ها به قدری کار را خوب یاد گرفته اند و مسلط هستند که می توانند کارگاه مستقل راه اندازی کنند. اگر دبیرخانه طرح بتواند این همکاری را برای تأمین چرخ خیاطی برای این افراد داشته باشد، می توانم دوباره نیروی جدید جذب کنم و این افراد هم تا سه ماه آینده خودشان به خیاط حرفه ای تبدیل شوند. در زمینه آموزش هم بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای، حاضرم هر تعداد که متقاضی باشند آموزش رایگان ارائه دهم.
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با استقبال از ایده خانم عباسی برای اشتغالزایی در مناطق محروم اظهار کرد: هرکسی را برای اشتغال معرفی کنید تا جایی که منابع در اختیارمان است، با همکاری یک مؤسسه خیریه برایشان ابزار و تجهیزات لازم را تهیم می کنیم. این موارد قابل حل است. ما در خوزستان یک شبکه پوشاک تشکیل داده ایم و کارهایی در حوزه برندسازی، سیستم سازی و .. برای آن هایی که علاقمندند انجام داده ایم و تولیدکنندگانی داریم که هر هفته در برنامه ها و جلسات ما شرکت می کنند.
وی افزود: اکنون و با کمک همین پیشران ها می خواهیم برای آن ها یک شرکت بازاریابی راه اندازی کنیم؛ همچنین شرکت تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی با حضور پیشران های طرح، در دست اقدام است که می تواند برای پیشرفت کار اعضای شبکه پوشاک بسیار کمک کننده باشد. همکاری شما با طرح نیز باید تداوم داشته باشد و در آینده نزدیک ثبت برند انجام دهید. 
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، خاطرنشان کرد: مسأله مالی که شاید 98 درصد تولیدکنندگان در نگاه اول آن را عنوان کنند، وقتی بیشتر در خصوص آن دقیق می شویم متوجه می شویم که خیلی مهم نیست و مسائل مهم تری وجود دارد. منابع مالی را می توان تأمین کرد و راهکارهای خود را دارد که آن را طی جلسات مشاوره برای شما توضیح خواهیم داد. آنچه مهم است بازار و توانایی فروش محصول است.
تقی نژاد افزود: کسب و کار شما باید برایتان سودآوری داشته باشد و در جلسات مشاوره در این خصوص نیز صحبت می کنیم. زیرا در این صورت می توانید برای نیروهایتان هم درآمدزایی بالاتری ایجاد کنید. در خصوص تأمین ابزار و چرخ خیاطی برای نیروهای مدنظرتان هم درخواست خود را به همراه خلاصه ای از وضعیت و شرح شرایط آن فرد و مدل و نوع دستگاه مدنظر بنویسید و به دبیرخانه ارائه دهید تا آن را برایتان پیگیری کنیم.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.