اخبار

علوی عنوان کرد: 5 وظیفه مدیرعامل یک شرکت چیست؟

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۰۸

خلاصه خبر

سومین نشست هم اندیشی ستاد اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با پیشرانان منتخب پوشاک با هدف تأسیس شرکت بازاریابی تخصصی پوشاک، با تشریح ساختار و وظایف هیأت مدیره برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که یک شنبه، 30 مردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و همچنین زهره صالحی چلچه، فاطمه طاهری فر، مریم دانش و نادیا علی نجاتی پیشرانان شبکه پوشاک استان در محل کارخانه تولید پوشاک مطهره در شهرک صنعتی شماره یک اهواز برگزار شد، علوی با بیان اینکه اولین اقدام شما تهیه صورتجلسات و تعیین دبیر و رئیس جلسه است، اظهار کرد: دبیر باید جلسه را مکتوب کند تا موارد مطرح شده و تصمیم گیری شده در آن قابل رؤیت و ارجاع باشد.
در ادامه قرار شد فرمت خام صورتجلسه از سوی دبیرخانه طرح در اختیار این پیشرانان قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: باید پیش از هرجلسه، دستور جلسه بعدی را مشخص کنید. یک گروه واتساپی هم تشکیل بدهید که صورتجلسه و دستورجلسه بعدی را برای هماهنگی با اعضای دیگر به اشتراک بگذارید. صورتجلسه دارای عنوان، شماره جلسه، تاریخ، اسامی حاضران و غائبان، مصوبات (تصمیم هایی که در جلسه گرفته می شود.) و اقدامات (کارهایی که باید انجام شود) است. در بخش اقدامات باید مجری و مهلت زمانی اجرا را مشخص کنید. صورتجلسه به شما کمک می کند که دیگر اختلافی پیش نیاید و اقدامات را هم بتوانید پیگیری کنید.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه البته مصوبات را ممکن است در جلسات بعدی تغییر دهید و این امر امکان پذیر است، گفت: دبیر جلسه باید جلسات را ضبط کند و فایل صوتی را همراه با صورتجلسه (که می توانید آن را با استفاده از گوگل داک به فایل PDF تبدیل کنید)، در گروه بارگذاری کند تا همه اعضا به آن دسترسی داشته باشند.
علوی با تأکید بر لزوم تمرکز اعضای هیأت مدیره روی دستور کار همان جلسه، افزود: حتی اگر حین جلسه یک موضوع جدید پیش آمد نباید در آن جلسه به آن موضوع بپردازید مگر آنکه آن موضوع خیلی مهم و اضطراری باشد و در غیر این صورت باید آن را به جلسه بعدی موکول کنید. مدیر یا رئیس جلسه باید این موارد را مدیریت کند و اگر جلسه به سمت حواشی یا مسائل خارج از دستور رفت، دوباره آن را به موضوع اصلی برگرداند. همچنین مدیر جلسه باید اقداماتی را که در صورتجلسه قبلی قید شده، پیگیری کند.
وی با اشاره به 5 وظیفه یک مدیر، تصریح کرد: وظیفه اول مدیر برنامه ریزی است به این معنا که حداقل اقدامات و مهلت زمانی اجرا را در جدولی تنظیم و برای آن برنامه ریزی کند. برنامه ریزی می تواند چندسطحی باشد که در مدیریت پروژه به آن "ساختار شکست کار" می گویند. به طور مثال یک اقدام شامل مجموعه اقدام های خردتری است که هرکدام باید در زمان مناسب خود انجام شود و مثلا برای ثبت شرکت اقداماتی مانند گردآوری و آماده کردن مدارک، نحوه تقسیم سهام و ... باید انجام شود.
مشاور کارآفرینی و کسب و کار طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه مدیریت سه سطح دارد، خاطرنشان کرد: این سطوح شامل مدیر عملیات، مدیر ارشد و مدیر میانی است. مدیران ارشد بالاترین سطح مدیران هستند و هیأت مدیره و مدیرعامل در این سطح جای می گیرند. همه این سطوح مدیریتی، این 5 وظیفه را دارند که البته باید آن ها را در سطح مدیریتی خود انجام دهند؛ به طور مثال یک مدیر ارشد نزدیکترین فعالیتی که به آن فکر می کند، 6 ماه آینده است؛ در واقع مدیر ارشد یا مدیرعامل مانند یک ناخداست و باید به افق های پیش  رو نگاه کند. مدیر میانی امور کوتاه مدت مانند پاس کردن چک و ... را مدیریت می کند و مدیر عملیات در حوزه شما، همان سرپرست کارگاه است.
علوی وظیفه بعدی مدیر را سازماندهی یا ساماندهی عنوان و خاطرنشان کرد: سازماندهی به معنای تأمین منابع برای انجام کارها اعم از منابع مالی، دانشی، اطلاعاتی، نیروی انسانی یا تجهیزات است و مدیر باید به روش های تأمین این منابع فکر کند. البته مدیر کارها را خودش انجام نمی دهد بلکه انجام کارها توسط دیگران را مدیریت می کند. سومین وظیفه مدیر رهبری به معنای حمایت و هدایت نیروی انسانی است. تفاوت بین مدیر و رهبر این است که قدرتی که مدیر پیدا می کند به واسطه جایگاه اوست ولی یک رهبر بدلیل آنکه مورد احترام نیروهایش است و او را دوست دارند برایش کار انجام  می دهند. پس اگر یک مدیر می خواهد رهبر باشد باید محبت و اقتدار داشته باشد، عالم، شجاع و تصمیم گیرنده باشد تا افراد او را قبول داشته باشند و به حرفش گوش دهند.
وی چهارمین وظیفه مدیر را کنترل کردن دانست و توضیح داد: کنترل به این معناست که مدیر انجام امور توسط نیروها را پیگیری کند. پنجمین وظیفه یک مدیر هم اقدامات اصلاحی است. یعنی با نظارت روی روند انجام کارها، اگر متوجه اشکالاتی شود دوباره به خانه اول برگردد و برای آن برنامه ریزی کند تا ایرادات حل شود. مدیر ارشد هر سازمانی باید 2 فعالیت را به طور توأمان مدنظر داشته باشد: نوآوری و بازاریابی.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اشاره به موضوع اصلی این شرکت برای بازاریابی، ادامه داد: هیأت مدیره این شرکت باید در بازاریابی، نوآوری کند و باتوجه به این امر، کار اصلی هیأت مؤسس شرکت این است که در جلسات مدل کسب و کار را پیدا کند و پس از آن سیستم سازی انجام دهد. البته در جلسات باید تعارف و رودربایستی ها را کنار بگذارید و نکته مهم دیگر این است که هیچ وقت شخص و شخصیت را در جلسات مورد گفتگو قرار ندهید بلکه راجع به کارها صحبت کنید؛ به طور مثال اگر کاری ایراد دارد درباره ایراد کار صحبت کنید و بحث های نظری و سلیقه ای نداشته باشید.
علوی با تأکید بر اهمیت بحث علمی و منطقی در جلسات هیأت مدیره، افزود: زمان رأی گیری درباره مصوبات باید استدلال بیاورید و بعد جمع بندی و رأی گیری کنید.
در پایان این نشست مصوب شد اعضای هیأت مدیره درباره نحوه تقسیم سهام فکر کنند و در جلسه آتی نظرات خود را مطرح کنند؛ همچنین دبیر جلسه که صورتجلسه را یادداست می کند تا یک روز بعد، فایل صوتی را به همراه صورتجلسه در گروه واتساپ بارگذاری کند. مقرر شد اعضا درصورت تأخیر بیش از 5 دقیقه در جلسات جریمه 100 هزار تومانی بپردازند و در صورت تأخیر بیش از 5 دقیقه یا غیبت بدون هماهنگی و بیش از یک جلسه در ماه یک امتیاز منفی دریافت کنند. غیبت در جلسات تا یک جلسه و با هماهنگی از 24 ساعت قبل برای اعضا مجاز بوده و در هرجلسه هیأت مدیره، حداکثر یک نفر می تواند غائب باشد. در صورت نیاز و درخواست بیش از یک نفر برای استفاده از این مرخصی، اولویت با فردی است که زودتر اقدام کرده است.
همچنین مصوب شد در خصوص خانم دانش و افرادی که شهرستانی هستند، درصورت وجود مشکلی برای شرکت در جلسات حضوری، از 24 ساعت قبل اعلام کند که به صورت وبیناری در جلسه شرکت کند. مقرر شد خانم طاهری فر گروه واتساپی را تا پایان وقت جلسه راه اندازی و اعضا را در گروه اضافه کند. همچنین قرار شد همه اعضا حساب کاربری خود را در Gmail تا پایان 31 مردادماه ایجاد کنند. قرار شد صورتجلسه و فایل صوتی جلسه امروز توسط خانم صالحی در گوگل داک و گروه بارگذاری شود. همچنین قرار شد خانم نجاتی آموزش کار با گوگل داک را به دیگر اعضا ارائه دهد و یا فردی را برای این کار معرفی کند. مقرر شد هرجلسه یک نفر به صورت گردشی به عنوان دبیر انتخاب شود و صورتجلسه را یادداشت کند. مدیرجلسه هم به صورت گردشی انتخاب شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.