اخبار

چالش های طراحی مُد و لباس در خوزستان/ پیشنهاد مدل همکاری تولیدکننده و طراح لباس

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۰۹

خلاصه خبر

چهارمین نشست هم اندیشی انجمن طراحان مد و لباس در استان با مشاور و مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان چالش های طراحان لباس استان به عنوان یک جایگاه شغلی، برای پیداکردن راهکارها و رسیدن به ادبیات مشترک در زنجیره ارزش تولید پوشاک برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه 26 مردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور و شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح و همچنین نسرین ارجمندی، آزیتا کرائی، الهه عصاره و ساناز امیری از طراحان مُد و لباس استان و مریم دانش پیشران طرح و مدیرعامل شرکت تعاونی تولید پوشاک ستایش شهرستان اندیمشک در سالن جلسات سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد، پس از معرفی هر یک از حاضران درباره سوابق و فعالیت های خود، علوی به ارائه توضیح مختصری پیرامون طرح و دستاوردهای آن تاکنون پرداخت و اظهار کرد: اقدامات خوبی در طرح در بخش پوشاک انجام شده و اکنون شبکه پوشاک با حضور تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان پوشاک استان تشکیل شده است اما متأسفانه هنوز نتوانستیم به حوزه صادرات ورود کنیم.
وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم خوزستان به قطب تولید پوشاک کشور تبدیل شود و این ظرفیت در استان وجود دارد، گفت: با این وجود هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است. زنجیره ارزش تولید پوشاک در استان اعم از مواد اولیه، تولیدکننده، طراح و ... وجود دارد ولی این ظرفیت همچنان مغفول مانده است. هدف از تشکیل این جلسات این است که بتوانیم ابتدا با هم آشنا شویم و سپس به ادبیات مشترک برسیم تابتوانیم شبکه طراحان را در کنار شبکه تولیدکنندگان پوشاک استان داشته باشیم.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: در خصوص شبکه تولیدکنندگان هم شاید بسیاری می گفتند تشکیل این شبکه ممکن نیست و امکان ندارد 2 تولیدکننده بتوانند باهم کار کنند اما اکنون یک شبکه بزرگ برای تولیدکنندگان تشکیل داده ایم. به دنبال این هستیم که برای طراحان هم با یک جمعیت کوچک شروع کنیم و این کار خروجی داشته باشد. در بخش تولیدکنندگان هم افرادی بودند که یک کسب و کار کوچک خانگی داشتند و اکنون کارگاه خود را راه اندازی کرده و در مقیاس صنعتی و انبوه کار می کنند.
علوی با بیان اینکه می خواهیم همین اتفاق هم برای طراحی رخ دهد، تصریح کرد: امیدواریم تا سه ماه آینده حداقل چند طراح داشته باشیم که برای تولیدکنندگان کار کنند و حاصل و خروجی این تلاش ایجاد چندین شرکت طراحی و رسیدن به درآمد برای طراحان باشد. 
همچنین در این جلسه نسرین ارجمندی عضو سابق انجمن طراحان مُد و لباس خوزستان و استاد دانشگاه، این مسأله را مطرح کرد که اکنون دانشجوهای توانمندی در رشته طراحی وجود دارند که طرح های خوبی تولید می کنند ولی کسی طرح هایشان را خریداری نمی کند که علوی ضمن تأیید این مسأله اظهار کرد: در تمام رشته های دانشگاهی تعدادی هستند که از سیستم آموزشی دانشگاه چیزی بدست نیاورده اند و مجبور می شوند به سراغ شغل های دیگر بروند. تمرکز ما این است که بتوانیم طی 2، 3 ماه آینده به این افراد علاقمندو توانمند کمک کنیم که بتوانند از مهارت طراحی پول دربیاورند و بتوانند بگویند "من فقط طراح لباس هستم".
مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این مدل کاری را هم پیشنهاد داد که طراح با تولیدکننده قراردادی در خصوص طراحی ببندد و محصول تولید شود؛ سپس طراح می تواند در سود و زیان حاصل از تولید و فروش محصول سهیم شود. می خواهیم چالش های حوزه طراحی را پیدا کنیم و تک تک برای آن ها راه حل ارائه دهیم.
همچنین در این جلسه مریم دانش مدیرعامل شرکت تعاونی تولید پوشاک ستایش اندیمشک و پیشران طرح، با معرفی مختصری از سوابق و حوزه فعالیت خود، اظهار کرد: باتوجه به برنامه راه اندازی خط تولید جدید خود، به دنبال طراح لباس در استان بودم و تا تهران هم رفتم ولی هنوز نتوانستم کسی را پیدا کنم که برای گروه سنی مدنظرم بتواند طراحی انجام دهد.
همچنین در این خصوص نسرین ارجمندی با بیان اینکه یکی از چالش های ما در کار با تولیدکنندگان نبود نرخنامه طراحی است، گفت: این امر موجب دلسردی طرفین در همکاری می شود زیرا نرخ مشخصی برای طراحی ها وجود ندارد و هر رقمی که تعیین شود ممکن است نارضایتی برای طرفین ایجاد کند. از سوی دیگر برندهای معروف در سطح دنیا وقتی محصول شان را معرفی می کنند، طراح آن را هم معرفی می کنند اما در کشور ما این گونه نیست.
کرائی عضو انجمن مُد و لباس خوزستان نیز در این جلسه پیشنهاد کرد ابتدا وظایف طراحان را در زنجیره ارزش پوشاک مشخص کنیم سپس آن ها را به این زنجیره متصل کنیم. یکی دیگر از چالش ها این است که طراح را کسی به رسمیت نمی شناسد و به دلیل موانع موجود معمولا طراحان نمی توانند از تسهیلات دولتی استفاده کنند که علوی در خصوص این اظهارات نیز گفت: در یک زنجیره ارزش طراحی باید بیشترین سود را ببرد. ما به دنبال این هستیم که تعدادی از مشکلات را شناسایی و حل کنیم. پس از شما می خواهم که شرایط خود را بررسی کنید و ببینید آیا علاقمند هستید که کنار ما باشید یا خیر؟
همچنین در این جلسه ساناز امیری از اعضای انجمن طراحی مُد و لباس خوزستان، با بیان اینکه در استان بازاری برای طراحی مُد و لباس وجود ندارد، اظهار کرد: من کار با کیفیت بالا تولید کردم ولی اینجا کسی از من خریداری نکرد در حالی که همان را در تهران توانستم بفروشم. از سوی دیگر کمبود نیروی کار در استان یک موضوع جدی است و به همین دلیل مجبور به برون سپاری شدم. اینجا کار را برش زده و گلدوزی می کنم و بعد به ملایر می فرستم که دوخت و بسته بندی شود. دستمزدها در دیگر استان ها کمتر است ولی مردم کار می کنند و نیروی کار وجود دارد ولی در خوزستان این گونه نیست.
در پایان این جلسه مقرر شد طراحان برای جلسه ایده های خود برای رفع این چالش ها به خصوص در حوزه کمبود نیروی انسانی را مطرح کنند. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.