اخبار

مشاوره بانوان بازارچه "کاج" اهواز برای اخذ پروژه تأمین محصولات حجاب و عفاف شهرداری

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۰۹

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی بازار برای فاطمه چراغی و وفا فرهمند از فعالان بازارچه خوداشتغالی بانوان "کاج" اهواز و پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که 25 مردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی در محل دبیرخانه طرح برگزار شد، شیما تقی نژاد با اشاره به همکاری بازارچه خوداشتغالی بانوان کاج اهواز با طرح و تأمین برخی تجهیزات مورد نیاز نیروهای مشاغل خانگی با هدف کمک به ایجاد اشتغال برای آن ها، از آخرین اقدامات انجام شده در این بازارچه جویا شد که فاطمه چراغی مدیر این مرکز، از رایزنی های خود با شهرداری جهت تـأمین محصولات عفاف و حجاب موردنیاز کارکنان این نهاد خبر داد.
وی با اشاره به طرح اخیر تشویق کارکنان ادارات به استفاده از چادر، تصریح کرد: باتوجه به فعالیت بازارچه زیرنظر شهرداری و نگاه حمایتی شهرداری به این مجموعه بدلیل ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست و از سوی دیگر خدمات رفاهی این نهاد برای کارکنان خود جهت تهیه ملزومات حجاب و عفاف، طی رایزنی با شهرداری پیشنهاد دادیم کارکنان این نهاد بتوانند از طریق بُن های رفاهی این اداره، نسبت به تهیه محصولات موردنیاز خود از بازارچه اقدام کنند که این پیشنهاد مورد موافقت واقع شد.
مدیر بازارچه خوداشتغالی بانوان کاج اهواز با بیان اینکه معمولا ادارات محصولات حجاب و عفاف را از اصفهان و مشهد تأمین می کنند، گفت: می خواهیم قیمت تمام شده محصولات را به این قیمت ها برسانیم تا خرید از بازارچه برای ادارات استان به صرفه باشد. اگر بتوانیم پارچه را با قیمت عمده خریداری کنیم، این کار شدنی است. همچنین عرف بازار پرداخت دستمزد چرخکار براساس تعداد است که این روال برای ما به صرفه نیست و به همین دلیل با نیروها توافق شد که به جای آن حقوق دریافت کنند و با این مدل می توانیم از نظر قیمتی با استان های دیگر رقابت کنیم.
چراغی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم افراد را آموزش دهیم که سپس به طور مستقل بتوانند مشغول به کار شوند و حتی کسب و کار خود را داشته باشند. معمولا دختران جوان که توسط خانواده خود حمایت می شوند ولی بیکار هستند و به نوعی به دنبال سرگرمی و پرکردن اوقات بیکاری خود هستند، به ما مراجعه می کنند که جذب و آموزش این افراد در اساسنامه شرکت هم آورده شده است. 
وی با بیان اینکه این افراد معمولا پس از یک سال تمایل به راه اندازی کسب و کار مستقل خود دارند، افزود: باتوجه به این موضوع رایزنی هایی با فرمانداری انجام دادیم که بتوانیم به افراد گواهینامه ای اعطا کنیم تا دست خالی از مجموعه نروند و حداقل یک مدرک با خود داشته باشند.
همچنین در این جلسه سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه اعطای مدرک به فرد اعتماد به نفس بالایی برای مستقل شدن می دهد، از این رویکرد استقبال کرد و از خانم چراغی درباره پروژه فعلی با شهرداری و تخمین هزینه و درآمد آن سؤال کرد که باتوجه به پاسخ های خانم چراغی و محاسبه هزینه ها، سودآوری این پروژه را تأیید کرد.
در این جلسه خانم چراغی درخواست تهیه و تأمین چند دستگاه جدید را مطرح کرد که باتوجه به سودآور بودن پروژه و در راستای ایجاد منفعت برای مردم منطقه، با این درخواست از سوی دبیرخانه طرح موافقت شد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.