اخبار

تشکیل اولین شرکت بازاریابی پوشاک خوزستان با حضور 4 نفر از پیشرانان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۱۲

خلاصه خبر

چهارمین نشست هم اندیشی پیشرانان پوشاک خوزستان با مشاور و مدیر اجرایی طرح با هدف تأسیس شرکت بازاریابی تخصصی پوشاک، با بررسی ساختار، سهام، آوردها و هزینه های شرکت و توافق بر نحوه تقسیم سهام برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که سه شنبه، 1 شهریورماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین زهره صالحی چلچه، فاطمه طاهری فر، مریم دانش و نادیا علی نجاتی پیشرانان شبکه پوشاک استان در سالن جلسات سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، علوی با بیان اینکه جلسات هیأت مدیره یک دلیل و هدف اصلی دارد و آن هم تصمیم گیری است، اظهار کرد: در این جلسات قرار است تصمیم گیری کنید ولی قبل از جلسه باید بدانید راجع به چه چیزی می خواهید تصمیم بگیرید که این موارد دستور کار جلسه است. طی جلسه تصمیماتی که اتخاذ می شود را باید مکتوب کنید که همان صورتجلسه است و کسی که این موارد را یادداشت می کند، دبیر جلسه خواهد بود.
وی همچنین وظیفه مدیر (رئیس) جلسه را هدایت و مدیریت جلسه عنوان و تصریح کرد:  اگر موضوعاتی برای تصمیم گیری نداشته باشید، جلسه ضرورتی ندارد و اگر در جلسه راجع به موضوعات مدنظر تصمیم گیری نکنید و یا تصمیمات را یادداشت نکنید بازهم بی معنی است. ممکن است گاهی هدف جلسه، طوفان فکری، همفکری، اتاق فکر و .. باشد ولی هدف از تشکیل جلسات هیأت مؤسس تصمیم گیری است.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با اشاره به 2 مصوبه جلسه گذشته، افزود: قرار شد هرکس در جلسه دبیر است در جلسه آتی رئیس باشد. همچنین دبیر جلسه به صورت گردشی براساس ترتیب حروف الفبا از اعضا انتخاب شود. حال رئیس جلسه باید اقدامات قبلی و دستور جلسه فعلی را بیان کند و گزارش اقدامات انجام شده را از اعضا بخواهد. پیشنهاد می کنم برای اینکه کارها زمین نماند برای کسانی که اقدامات شان را انجام نمی دهد یک امتیاز منفی در نظر بگیرید.
در این بخش از جلسه، هر یک از اعضا گزارش اقدامات خود را ارائه دادند. علوی این نکته را خاطرنشان ساخت: در بیان گزارش ها با شخصیت افراد کاری نداریم پس مراقب باشیم مدل گفت و گوهایمان به این سمت نرود که به دنبال مقصر باشیم و افراد احساس نگرانی و دفاع از عملکرد خود داشته باشند. بلکه گزارش برای آن است که ببینیم چه پیشرفتی در کارها حاصل شده و چه موانعی وجود دارد. این موارد را بیان می کنیم که هیأت مدیره برای آن ها فکری کند و راهکاری پیدا کند. پس اگر اقدامی انجام نشده باشد می گوییم بنا به این مشکلات انجام نشده است و برای آن تصمیم گیری می شود.
وی همچنین به تفاوت دیدگاه و نگرش خانم ها و آقایان اشاره و خواستار توجه به این تفاوت ها شد و گفت: خانم ها معمولا حمایتگر و ملاحظه گر هستند ولی تقسیم کارها در میان آقایان کاملا شفاف و قاطعانه است. باید حواستان باشد این دیدگاه حمایتگرانه و ملاحظات باعث اختلافتان نشود. درواقع این رفتارها طبیعی است و مربوط به ایران هم نیست بلکه در همه جای دنیا همین طوراست که به آن سبک مدیریت مادرانه هم می گویند و اکنون بیشتر رایج شده است. به همین دلیل بهتر است تیم هیأت مدیره ترکیبی از آقایان و خانم ها باشد، زیرا تیم هایی که فقط خانم یا آقا هستند معمولا ایراداتی دارند.
مشاور کارآفرینی و توسعه کسب و کار طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با تذکر این نکته که مصوبات از جنس قانون است ولی اقدامات اجرایی است و مجری و مهلت زمانی دارد، افزود: هیأت مؤسس هم در نقش قوه مقننه مصوبات را تعیین و هم در نقش دولت اقدامات را مشخص و اجرا می کند. در این جلسات باید تعارفات، ملاحظات و رودربایستی ها را کنار گذاشت و نظرات را منطقی، مؤدبانه و استدلالی بیان کرد. در غیر این صورت در درازمدت به مشکل بر می خورید. شما تاکنون چنین جلساتی را برگزار نکرده اید زیرا محور و ستون کار، خودتان بوده اید و اولین بار است که می خواهید یک شرکت را به شکل گروهی و تیمی تأسیس کنید.
در این جلسه صالحی چلچه با بیان اقدام جلسه گذشته پیرامون تعیین سهام و میزان آورد اعضا، خواستار ارائه نظرات حضار شد که نظر اعضا بر تقسیم مساوی سهام بود؛ همچنین فاطمه طاهری فر پرسش خود را در خصوص امکان اضافه کردن افراد دیگر مطرح کرد که علوی پاسخ داد: اضافه کردن افراد جدید خوب است اما باید با هدف مشخصی انجام شود. برای این شرکت یک نفر صاحب ایده اصلی یا بنیان گذار است، سپس به دنبال تعدادی افراد به عنوان هیأت مؤسس بودیم. معمولا افراد یکی یکی به تیم اضافه می شوند اما اینجا باتوجه به وجود شبکه، توانستیم افراد مناسب را پیدا کنیم. در بحث تیم کارآفرینی گفتیم اعضای تیم تخصص های مکمل هم دارند و قرار است هرکس یک گوشه بار را بردارد. پس اگر قرار است کسی اضافه شود یا به عنوان کارمند و یا سهامدار می تواند باشد.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه هیأت مؤسس جزو سهامداران اصلی شرکت است، گفت: وقتی قرار است شرکتی ایجاد شود سهامداران از بین خودشان هیأت مدیره را انتخاب می کنند. هر فردی که به مجموعه اضافه می شود قرار است قسمتی از بار را بردارد. به طور مثال فرض کنید کسب و کارتان وابسته به سایت و اینترنتی است پس به یک شخص فنی و برنامه نویس احتیاج دارید. این فرد باید سهامدار باشد. در واقع هرجا شما به توانمندی های یک فرد در درازمدت نیاز دارید و تخصص وی یک مهارت کلیدی به حساب می آید، بهتر است آن فرد را سهام دار کنید، زیرا وقتی خودش هم شریک باشد دلسوزانه با تیم شما کار می کند.
علوی ادامه داد: هرجا به تخصص فرد در کوتاه مدت نیاز دارید، او را به عنوان کارمند وارد مجموعه می کنید. نکته دوم اینکه آیا تخصص این فرد برای مجموعه شما کلیدی است و به ذات آن گره خورده است یا خیر؟ به طور مثال اگر نیروی خدماتی بگیرید ممکن است تا همیشه به او نیاز داشته باشید ولی نیروی خدماتی یک فرد کلیدی نیست پس او را سهامدار نمی کنید. یک استثنا در این خصوص وجود دارد و آن هم اینکه شما برای شروع کار به یک فرد کلیدی برای کوتاه مدت نیاز دارید که آن هم سرمایه گذار است و باید او را سهام دار کنید.
وی با بیان اینکه شما در این مقطع پول زیادی لازم دارید، تصریح کرد: وقتی پول لازم دارید یکی از دستور جلسات شما تأمین مالی (سرمایه) است. وقتی کسی را سهامدار می کنید، در واقع او را مالک بخشی از شرکت می کنید پس نباید کسی را از روی اجبار و نیاز مالک کنید چون شریک شماست و در تصمیم گیری ها تأثیرگذار است و با شما در جلسات هیأت مدیره می نشیند. آوردن سرمایه گذار در همان ابتدا شاید لازم نباشد، طبیعی است که افراد خانواده، دوستان و فامیل به شرط آنکه تمام شرایط را داشته باشند در اولویت هستند، اما به این نکته توجه کنید که آدم محور نباشید بلکه شغل محور باشید. اول کار را مشخص کنید و بعد به دنبال فرد مناسب آن بگردید.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه باتوجه به هدف اصلی شرکت قطعا به یک بازاریاب حرفه ای که سال ها در این حوزه کار کرده نیاز دارید تا مسائل بازاریابی را برایتان حل و فصل کند، خاطرنشان کرد: شرکت را از حالت سلیقه ای خارج کنید و فعلا روی مسائل مهم خودتان متمرکز شوید. وقتی به هنجارها رسیدید و شناخت خوبی از یکدیگر بدست آوردید و جایگاه تان مشخص شد، در خصوص اضافه کردن افراد جدید تصمیم بگیرید.
علوی تصریح کرد: ارتباطات و تجربه شما یکی از دارایی های شماست که بین همه شما مشترک است. ممکن است هرکدام بخواهید رقم های مختلفی را سرمایه گذاری کنید. پیشنهاد می کنم فعلا لیست هزینه ها را مشخص کنید که چگونه می توان این هزینه را به اعضا تقسیم کرد. همچنین لیست آورده های هر شخص را مشخص کنید. البته آورد مالی ممکن است یکجا نباشد و فعلا می توانید به صورت ماهانه رقمی را اختصاص دهید. این مورد قابل توافق است، ولی اول باید مشخص کنید این پول قرار است خرج چه چیزهایی شود. فعلا برای یک بازه نزدیک به طور مثال سه ماه آینده این موارد را مشخص کنید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.