اخبار

استعدادیابی و استخدام؛ برگزاری اولین رویداد ملی "طراح شو" در خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۱۲

خلاصه خبر

پنجمین نشست هم اندیشی انجمن طراحان مد و لباس در استان با مشاور و مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با تأکید بر لزوم برگزاری یک رویداد ملی در حوزه طراحی لباس برای استعدادیابی و تأمین نیروی انسانی لازم در بخش طراحی مُد و پوشاک استان، برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه 31 مردادماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین نسرین ارجمندی و آزیتا کرائی از طراحان مد و لباس استان در سالن جلسات جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد، علوی با تأکید بر اینکه برای ترسیم وضعیت مطلوب ابتدا باید وضعیت موجود را خوب توصیف کنید، اظهار کرد: فاصله یا شکاف میان وضعیت موجود و مطلوب، همان موانع و مشکلات هستند. پس برای شناسایی مشکلات باید وضعیت موجود و مطلوب را مشخص کنیم. یک مدل دیگر هم این است که به جای مشکلات، روی تجربه های موفق تمرکز و آن ها را تکثیر کنیم.
وی افزود: رویکرد اول چالشی است و معمولا حس خوبی نمی دهد زیرا با نقاط منفی دست و پنجه نرم می کنید. در رویکرد دوم، فرد حس های بهتری می گیرد که بداند نقاط قوت و تجربیات موفق چه بوده و چطور می توان آن را تکرار کرد و توسعه داد. در ادامه این نشست اعضای انجمن بر رویکرد اول تأکید کردند و آزیتا کرائی از اعضای انجمن اظهارداشت: باتوجه به آنکه خودم تولید و عرضه را انجام داده ام، فکر می کنم رویکرد اول بهتر است و چنین تجربیات موفقی را سراغ ندارم که چنان نتایج خوبی فراهم آورده باشد.
این طراح مد و لباس خاطرنشان کرد: علت هم این است که در خوزستان طراحی پارچه و لباس نداریم و آنچه هست، همه طراحی دوخت هستند. مشکل اصلی اینجاست و اگر کسی می خواهد وارد این عرصه شود باید موقعیت آن را داشته باشد که از استان خارج شود. 
در ادامه، علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه در حوزه طراحی لباس محدودیت های فرهنگی، قانونی و اجتماعی را باید در نظر گرفت، تصریح کرد: در دنیا صنعت مُد و لباس با گردش مالی بالایی وجود دارد، ولی این مدل کسب و کار چگونه پول در می آورد؟ اغلب لباس ها، لباس های کاربردی که عامه افراد جامعه بتوانند استفاده کنند، نیست پس این صنعت چگونه کار می کند؟
کرائی عضو انجمن مُد و لباس خوزستان، در این خصوص توضیح داد: در سطح دنیا اکثر برندها در زنجیره ای از لباس های لوکس تا مُد، فعال هستند ولی سود اصلی آن ها با ارائه لباس های کاربردی مشابه لباس های خاص، در سطوح پایین اتفاق می افتد. از سوی دیگر همه این حلقه ها با یکدیگر لینک هستند و معمولا یک مجموعه همه آن برندها را خریداری می کند. در ایران چیزی به اسم صنعت فشن نداریم بلکه صنعت پوشاک داریم که جزو سطوح پایین این زنجیره محسوب می شود. وقتی در استان هنوز طراحی لباس به آن معنا نداریم، باید با مدل دیگری این کار را پیاده کنیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسش آقای علوی که آیا با 4، 5 طراح می توان چنین مجموعه ای را ایجاد کرد آن را بعید دانست و گفت: هرکدام از این 4، 5 نفر خودشان مدل طراحی خاص خود را دارند و به عبارتی سرشاخه یک گروه می توانند باشند. فکر می کنم اگر این افراد یک هیأت مؤسس تشکیل دهند و بقیه افرادی که وارد مجموعه می شوند از ایده های این افراد، برای کار طراحی الهام بگیرند خلاقیت خیلی بیشتر می شود. برای تربیت الگوساز یک دوره سه ماهه هم کفایت می کند زیرا قرار نیست که خلاقیتی به خرج بدهد.
کرائی خاطرنشان کرد: مشکل اکثر فارغ التحصیلان این حوزه این است که دانش سبک شناسی شان اندک است و حتی اگر قدرت اجرا دارند، به دلیل آنکه کتاب نمی خوانند و تاریخ نمی دانند نمی توانند طرح های خلاقانه ای ارائه دهند. اگر می خواهیم این مسأله را تسریع کنیم پیشنهاد می کنم با همکاری جهاد دانشگاهی برخی دوره های کوتاه مدت یا ورکشاپ برگزار کنیم که از دل آن افراد با استعداد و علاقمند را شناسایی کنیم.
همچنین در ادامه در خصوص کیفیت و کمیت برگزاری این ورکشاپ ها گفتگو شد و علوی خاطرنشان کرد: می توانیم برای ورود به ورکشاپ یک مصاحبه برگزار کنیم و در آخر رویداد هم یک مسابقه بگذاریم. سپس کسانی که بیشترین امتیاز را در طول دوره کسب کنند، استخدام شوند. پس باید یک برنامه سه روزه طراحی کنیم و بگوییم یک نمونه کار به شما می دهیم که باید با الهام از آن، طراحی های دیگری اجرا کنید و بعد هم به نفرات برتر جایزه دهیم و یا احتمالا آن ها را استخدام کنیم. کرائی با ایده مصاحبه قبل از برگزاری رویداد موافقت کرد و گفت: اگر ابتدا به صورت فردی متقاضیان را بررسی کنیم بسیار بهتر است و می توانیم از بین آن ها، افراد مستعد را به کار تیمی وارد کنیم.
همچنین نسرین ارجمندی از طراحان مُد و لباس استان خوزستان، در موافقت با این دیدگاه گفت: کار تیمی داستان جداگانه ای دارد؛ گاهی چندنفر که هرکدام به تنهایی یک مجموعه را می توانند بگردانند و در کار خودشان بسیار قوی هستند، وقتی کنار هم قرار بگیرند نمی توانند باهم کار کنند و نتیجه چندان رضایتبخش نخواهد بود؛ به همین دلیل غربالگری و شناخت اولیه از افراد بسیار مهم است.
وی افزود: بهتر است در شروع دوره هم مبانی تجسمی را داشته باشیم و از ابتدا از او بخواهیم آنچه را خودش می داند ترسیم کند و تحویل دهد. با این کار می توانیم یک مقایسه از وضع موجود و نهایی فرد هم داشته باشیم و تعیین سطح هم انجام دهیم.  
همچنین علوی در این خصوص تصریح کرد: از ابتدا افراد را به گونه ای انتخاب کنید که برای آن کار تیمی، متناسب با تخصص های مورد نیاز باشند که کرائی پاسخ داد: در حال حاضر یک تخصص کلیدی لازم داریم ولی آن فرد باید قابلیت کار تیمی هم داشته باشد. در واقع باید به دنبال استعدادیابی باشیم و اگر کسی علاقه و استعداد لازم را داشته باشد می توانیم روی او کار کنیم.
در ادامه این نشست مشخصات ورکشاپ و شرایط شرکت کنندگان در دوره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و علوی تصریح کرد: این نگاه درستی است که ابتدا به فکر منابع انسانی شرکت های موجود باشیم. پس باید یک فراخوان بزنید. اطلاعاتی را که فکر می کنید لازم است در پوستر آورده شود، اعم از عنوان، زمان، سرفصل و محورها و ... مشخص کنید و یک رقم هم برای هزینه شرکت در رویداد در نظر بگیرید. پس از آن می توانید گزینه های تخفیفی مختلفی را مطرح کنید.
با اظهار موافقت اعضا، علوی ادامه داد: در واقع یک تعیین سطح برگزار می کنیم و افرادی که در مصاحبه امتیاز لازم را کسب کنند، برای حضور در رویداد دعوت شوند. همچنین براساس امتیازشان در مصاحبه، هزینه دوره به آن ها اعلام شود. تعیین هزینه برای دوره خود باعث یک غربالگری اولیه خواهد شد تا کسانی که واقعا به این حوزه علاقمند هستند در دوره ثبت نام کنند. در انتهای رویداد می توانیم به نفرات برتر جایزه نقدی یا تخفیف شرکت در دوره تکمیلی را اعطا کنیم و در نهایت از میان کسانی که در دوره تکمیلی شرکت می کنند، افراد مدنظر استخدام شوند. البته گواهی شرکت در دوره به همه کسانی که در دوره سه روزه شرکت می کنند، اعطا خواهد شد.
همچنین در ادامه اعضا روی برگزاری این رویداد در تاریخ 8 تا 10 آذرماه با عنوان "اولین رویداد ملی طراح شو در خوزستان"، توافق کردند و به عنوان مصوبه برای جلسه آینده مقرر شد محتوای پوستر، سرفصل دوره آموزشی، نحوه دریافت رزومه، مصاحبه و ارزیابی شرکت کنندگان و موارد دیگر مربوط به ساختار و داوری دوره از سوی اعضای انجمن مشخص و به دبیرخانه طرح اعلام شود؛ همچنین با طراحی پوستر، فراخوان این دوره از مهرماه به طور عمومی اعلام شود. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.